1515

Utlandssvenskar är lyckligare

Varje år utvandrar personer motsvarande en medelstor kommun, som Borlänge eller Skövde, från Sverige. En ny undersökning visar att de svenskar som bosatt sig utomlands är lyckligare än de som bor i Sverige.

GLADARE. Antalet svenskar som bor i utlandet blir allt fler.
GLADARE. Antalet svenskar som bor i utlandet blir allt fler.Foto:Colourbox

Antalet personer som emigrerar ökar stadigt. Och svenskarna utvandrar mer än någonsin. Under 2014 emigrerade 51.237 personer folkbokförda i Sverige från landet, vilket är mer än under den stora Amerikautvandringen under 1800-talet.

Nu flyttar vi inte på grund av missväxt. Men trots våra goda livsmöjligheter, höga medelinkomst, och avancerade välfärdssystem strävar utlandssvenskarna fortfarande efter lycka och framgång visar den enkätundersökning som SOM-institutet vid Göteborgs universitet skickat till utvandrade svenska medborgare.

Av de 2.668 personer som deltagit i undersökningen uppger de flesta att de blev förtjusta i landet eller lockades att förverkliga en dröm snarare än att de inte trivdes med sitt liv i Sverige.

Och lyckliga verkar de vara. 51 procent svarar att de är mycket nöjda med sina liv, jämfört med 38 procent bland motsvarande grupp i Sverige.

”Dock har vi inte lyckats reda ut frågan om de som utvandrar från Sverige redan är en grupp som är mer välmående jämfört med befolkningen i stort eller om utvandringen påverkar deras välmående i någon riktning”, säger Maria Solevid undersökningsledare på SOM-institutet.

Största skillnaden mellan personer boendes i Sverige och utlandssvenskarna är att utlandssvenskarna har högre utbildningsnivå, 58 procent har högskole- eller universitetsexamen. Siffran är 32 procent i Sverige.

Undersökningen visar att den typiske emigranten tillhör en etablerad samhällsgrupp så till vida att de klarar sig mycket bra på sin inkomst respektive i högre grad är tjänstemän med arbetsledande funktioner.

Mäns vanligaste orsak till flytt är förvärvsarbete följt av att partner eller släkt bodde i landet. För kvinnor är ordningen den omvända.

”Ett slående resultat är att män i betydligt högre grad utvandrar för att arbeta medan kvinnor oftare har partner eller släkt boende i landet, alternativt är medföljande. Anledningarna bakom utvandring ser alltså väldigt olika ut för kvinnor och män”, säger Maria Solevid.

De flesta som flyttade på grund av förvärvsarbete var anställda på ett företag eller en myndighet, tio procent var egenföretagare.

”Svenska utlandsröster” släpptes under måndagen av Göteborgs universitet. Boken består av sammanlagt 14 kapitel där utlandssvenskarnas åsikter om samhälle, medier och politik sammanställts och analyserats.


Innehåll från KIAAnnons

Därför stiger andrahandsvärdet på elbilar och laddhybrider

Lägre klimatpåverkan, smartare funktioner och lägre driftskostnader.

Fördelarna med att köra en elbil eller laddbar bil är många.

Dessutom visar siffror att laddbara bilar får ett allt starkare andrahandsvärde.

– Vi märker att efterfrågan på laddhybrider och rena elbilar ökar, både när det gäller nya och begagnade bilar, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Sweden.

Extern länk: Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Under årets tredje kvartal bytte totalt 367 347 begagnade bilar ägare i Sverige, enligt statistik från Vroom.

Efterfrågan på begagnade bilar är stor och det har gjort att priserna har stigit, och speciellt har priserna ökat för begagnade laddhybrider och elbilar.

Utvecklingen av elbilar sker allt snabbare men produktionskapaciteten är fortfarande begränsad. Det – i kombination med att räckvidden på el och hybridbilar är tillräcklig för många människors behov – gör att andrahandsvärdet på laddbara bilar är högt.

”Framtidssäkert köp”

Forskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) har presenterat undersökningar som dessutom visar att värdeminskningen för en elbil är lägre än vad tidigare undersökningar fastställt. Resultatet visar att elbilar tappar mindre i värde än till exempel bensinbilar.

– Att köpa en laddbar bil är ett tryggt och framtidssäkrat köp för kunder i dag. Att driftkostnaderna för att äga en elektrisk bil blir relativt låga gör att andrahandsvärdet på el- och laddhybrider är högt, säger David Lilja.

Marknadsledande

Kia har i dag ett av de bredaste modellprogrammen av laddbara bilar i Sverige och är marknadsledande på laddbara bilar. Målet för Kia i Sverige är att alla nya Kia-bilar som säljs år 2024 ska vara laddbara.

Kia har i dag ett stort utbud av laddbara bilar och den elektrifierade Kia Niro-familjen är Sveriges mest sålda bilmodell till privatpersoner. Dessutom har den sjusitsiga familje-suven Kia Sorento Plug-In Hybrid med fyrhjulsdrift och låga 38 g/km CO2 blivit populär bland annat tack vare hög säkerhet, prisbelönt design och lång räckvidd på el.

Ultrasnabb laddning

Samtidigt som intresset för laddbara bilar ökar lanserar nu Kia nya spännande modeller helt framtagna för eldrift. En av de bilarna som redan nu är en storsäljare är nylanserade Kia EV6, den första av sju bilar som bygger på den dedikerad elbilsplattformen E-GMP.

Med ny teknik har EV6 utrustas med möjlighet till ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Elbilen har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt att snabbladda batteriet från 10 till 80 procent på bara 18 minuter och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

EV6 har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

Fyra modeller

Samtliga versioner av EV6 – totalt fyra till antalet – på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Kia EV6 släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line och i slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den sistnämnda är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Och som alla bilar från Kia ingår sju års nybilsgaranti, som även gäller EV-batteriet.

Detta påverkar naturligtvis också andrahandsvärdet för en elbil positivt. Garantin är bunden till bilen och övergår till nästa ägare om man väljer att sälja sin elbil under garantiperioden.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?