Annons

Ta med hjärnan i designen

Att bygga en bra arbetsmiljö är effektivt för att höja produktiviteten.
Men den vetskapen omsätts alltför sällan i praktiken, enligt Katarina Gospic och Isabelle Sjövall, aktuella med boken ”Neurodesign”.

MED HJÄRNAN I FOKUS. Inredningsdesignern Isabelle Sjövall och hjärnforskaren Katarina Gospic har skrivit boken ”Neurodesign – inredning för hälsa, prestation och välmående”.
MED HJÄRNAN I FOKUS. Inredningsdesignern Isabelle Sjövall och hjärnforskaren Katarina Gospic har skrivit boken ”Neurodesign – inredning för hälsa, prestation och välmående”.Foto:Amanda Lindgren

Att en bra arbetsmiljö påverkar hälsa och prestation kan låta självklart. Men enligt hjärnforskaren Katarina Gospic och inredningsdesignern Isabelle Sjövall finns det stort utrymme för förbättring på många företag.

Tillsammans har de skrivit boken ”Neurodesign – inredning för hälsa, prestation och välmående” där de tar avstamp i hur hjärnan fungerar och hur arbetsmiljön bör anpassas för att minska stress och sjukskrivningar, och öka effektivitet och välmående.

När författarna berättar om sitt samarbete möts de ibland av förvåning, folk frågar vad deras specialiteter har med varandra att göra.

”Jag har jobbat med inredningsdesign i många år och sett skillnaden på bra och dåliga miljöer. I det arbetet har jag alltid sökt efter den vetenskapliga kopplingen till hälsa, och så träffades vi”, säger Isabelle Sjövall.

”Hjärnforskning och design är områden som ligger nära varandra. När jag föreläser pratar jag mycket om prestationsförutsättningar, något som Isabelle är expert på att skapa”, säger Katarina Gospic.

Tillsammans driver de företaget Grey Matters som arbetar med hälsa, inredning och design.

”I min bransch finns många arkitekter och konstnärer som kan göra fantastiskt snygga saker, men som sällan är lika bra på att veta hur människor fungerar i olika miljöer. Det jag sökte är precis det som Katarina kan”, säger Isabelle Sjövall.

”Och det jag har saknat inom akademin är att det är ett så stort gap mellan forskning och gemene man. Jag vill applicera min och andras forskning och få ut den och då är det så skönt att arbeta med en riktig entreprenör som Isabelle”, säger Katarina Gospic.

De skriver om att människor visserligen har olika smak, men att symmetri och balans är värden som de flesta uppskattar. Hjärnan mår samtidigt bra av att utmanas, men inte så mycket att det blir störande.

Även när det gäller färgval gäller det att balansera rätt mellan lugn och dramatik. Blå är exempelvis en bra färg att använda på avdelare mellan skrivbord. Den blå färgen uppfattas som mindre isolerande och blå skärmar gör oss mindre trötta än om de är röda eller gula. Det är heller ingen slump att rött är en vanlig färg på casino, eftersom människor tenderar att vara mer riskbenägna i rött ljus.

En annan studie som boken refererar till har visat att grönt kan vara bra för kreativitet. Kanske är det också därför som växter på arbetsplatsen gör att människor upplever att humöret blir bättre och att de känner sig mindre stressade.

”Att skapa en bra arbetsmiljö handlar inte om att puffa upp kuddar, vi vill få upp nivån och få fler att inse att det inte räcker att ställa upp några skrivbord och stolar på ett kontor”, säger Katarina Gospic.

För några decennier sedan satt folk i egna rum, sedan slogs väggarna ner till förmån för det öppna kontorslandskapet. Efter en rundvandring i Di:s lokaler får författarna bedöma tidningens miljö, där flera reportrar sitter med hörselskydd framför sina datorer.

”Och då är det ändå ganska tyst här. På många andra arbetsplatser är ljudnivåerna helt oacceptabla”, säger Isabelle Sjövall.

Att oönskade ljud är störande skriver nog de flesta under på. Att ämnet engagerar vet Katarina Gospic. Efter en intervju i DN 2012 strömmade mejlen in och några skrev att de klippt ut och tejpat upp artikeln på chefens dörr. Fortfarande händer det att företag som anlitar henne som föreläsare ger instruktioner om att inte tala om nackdelarna med öppna landskap.

”Vi vet att kontorslandskap leder till att folk mår sämre och söker mer läkarvård. En bullrig ljudmiljö kan sänka prestationen med upp till 66 procent och öka risken för hjärtinfarkt. Men man stirrar sig ofta blind på krona per kvadratmeter och då kan det framstå som en effektiv lösning”, säger Katarina Gospic.

Att ha så kallade aktivitetsbaserade kontor, där man inte har fast plats, vad tycker ni om det?

”Aktivitetsbaserade kontor behöver inte vara dåliga, om de görs på rätt sätt. Men då behövs kompetens. Ofta smäller man upp ett jättestort landskap men har bara ett eller två tysta rum och då blir resultatet ofta katastrof”, säger Katarina Gospic.

I sitt arbete med kontorsmiljöer börjar de med att analysera behov och intervjua personer med olika roller på arbetsplatsen.

”På många ställen har man gjort förändringar utan att tänka igenom vilka arbetsuppgifter som ska utföras. Färre kvadratmeter ger lägre hyra, men vänd på kalkylen och tänk på att du kan både spara och tjäna pengar på en bra arbetsplats där människor trivs och mår bra, eftersom det också får oss att prestera bättre”, säger Isabelle Sjövall.

Vad är viktigast för att få till en bra arbetsmiljö?

”Eftersom stress är ett stort problem är det viktigt att det finns möjlighet att få lugn och ro. Mikropauser är otroligt viktiga. Särskilt när vi har tekniken närvarande hela tiden och bombas med information utan avbrott. Den mänskliga hjärnan är duktig på att spurta, men måste också få vila”, säger Katarina Gospic.

Ni pratar också om vikten av att strukturera sitt arbete. Vad innebär det?

”Vi människor är inte programmerade för multi-tasking. Vi är katastrofalt dåliga på det. Däremot är hjärnan väldigt effektiv om den får ägna sig åt en sak i taget”, säger Katarina Gospic.

Innehåll från TelenorAnnons

”Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början”

Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.
Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.

Från traditionell gräsklippare – till uppkopplad robot.

Här är svenskarna som leder teknikutvecklingen i branschen.

– Möjligheten att kunna styra gräsklipparen på distans har varit väldigt uppskattad från dag ett, säger Johan Rogö, Produktchef Robot hos Husqvarna.

Så hjälper IoT företagen att bli framgångsrika – läs mer 

Hundratusentals säljs varje år. Idag är det närmast standard att robotgräsklipparen tar hand om gräsmattan i svenska villaträdgårdar. I sin egen takt klipper gräset precis som du vill ha det – utan att du behöver lämna soffan.

– Robogräsklipparen svarar upp mot ett tydligt behov hos kunderna. Den lyfter ett ok från axlarna och tar hand om en återkommande och tråkig syssla. Den sparar tid och kraft samtidigt som resultatet blir bra, säger Johan Rogö.

Redan 2010 tog Husqvarna fram sina första uppkopplade robotgräsklippare. Då kunde man ge kommandon via SMS. Fem år senare lanserades Automower Connect, en app där du i detalj kan styra gräsklipparen.

– Redan från start steg användningen i en rasande fart. Det blev väldigt uppenbart att kunderna såg ett stort värde i funktionaliteten, säger Linda Lindqvist, Produktchef Robot.

2015 var möjligheten till app-styrning på distans ett premium-tillbehör som kunderna kunde addera vid köp, nuförtiden är samtliga Husqvarnas robotgräsklippare utrustade med uppkopplad teknik från början:

– Vi är absolut ledande inom det här segmentet, både när man tittar på antalet sålda enheter eller kundnöjdhet och app-användning, säger Johan Rogö.

Just kundnöjdheten har blivit en extra bonus i Husqvarnas egen utveckling:

– Appen har fört kunderna närmare oss som företag. Vi lär oss hur kunderna använder produkterna och hjälper oss att utveckla tjänster som är efterfrågade. Ledningen har förstått att det relationsbyggandet är väldigt viktigt, säger Linda Lindqvist och lägger till:

– Det riktigt intressanta är att vi höjer värdet på kunderbjudandet samtidigt som vi som företag tjänar pengar på det. Vi tar på oss kundens glasögon, tittar på vilka utmaningar och problem de möter och försöker lösa dessa. Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början och har bidragit till att behålla en premiumkänsla.

”Kan skeppa klippare till hela världen”

Tekniken som håller robotgräsklipparna uppkopplade tillhandahålls av Telenor IoT, en av Europas största IoT-operatörer. Samarbetet mellan Husqvarna och Telenor IoT har pågått sedan appen lanserades för sju år sedan.

– En viktig del i det hela är att de levererar en global lösning för uppkoppling, vilket gör att vi kan skeppa klippare till hela världen. Du kopplar upp klipparen på samma sätt oavsett var på jorden du befinner dig. De har också en kunskap om mobila nätverk och uppkoppling som vi behöver, berättar Johan Rogö och fortsätter:

– För Husqvarna har teknikutvecklingen också inneburit att företaget fått en skjuts i hållbarhetsarbetet. Elektrifiering är en grundsten i skiftet från bensin till batteridrift. Våra robotgräsklippare har lika låg energiförbrukning som en glödlampa.

En annan effekt med uppkopplade produkter är att man gått från att betrakta sig som ett tillverkningsföretag till något annat:

– Idag är vi mer ett teknikföretag, som fokuserar på att lösa kundens problem och möta deras behov med hjälp av teknik. Kunden är i centrum hela tiden, säger Linda Lindqvist.

Maximera din affär med IoT – så funkar det 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera