1515

Syr näringslivets kostymer

Herrmodet har blivit striktare de senaste åren och för den som vill ha en närproducerad och handsydd kostym finns det bara ett enda ställe i hela Norden – A.W Bauer & Co.

ANRIKT. Martin Ekolin, till vänster, och Frederik Andersen, i förgrunden, äger A.W Bauer tillsammans. I skrädderiet följer alla samma tillverkningsprocess, utmejslad och finslipad av företrädaren Göran Johansson.
ANRIKT. Martin Ekolin, till vänster, och Frederik Andersen, i förgrunden, äger A.W Bauer tillsammans. I skrädderiet följer alla samma tillverkningsprocess, utmejslad och finslipad av företrädaren Göran Johansson.Foto:Amanda Lindgren
ANRIKT. Martin Ekolin, till vänster, och Frederik Andersen, i förgrunden, äger A.W Bauer tillsammans. I skrädderiet följer alla samma tillverkningsprocess, utmejslad och finslipad av företrädaren Göran Johansson.
ANRIKT. Martin Ekolin, till vänster, och Frederik Andersen, i förgrunden, äger A.W Bauer tillsammans. I skrädderiet följer alla samma tillverkningsprocess, utmejslad och finslipad av företrädaren Göran Johansson.Foto:Amanda Lindgren
TRE LAGER. Ulltyg, tagel och vattulin bearbetas för hand med en mängd stygn för att slaget på en vinterrock ska få den önskade formen – och hålla den i många år.Foto:Amanda Lindgren
HANTVEKET ÄR RÖDA TRÅDEN. Hos A.W Bauer görs allt för hand – från den första mätningen till de sista justeringarna.Foto:Amanda Lindgren
TILLSKURET. En kavaj växer fram.
TILLSKURET. En kavaj växer fram.Foto:Amanda Lindgren

Det lilla skrädderiet ligger några byxlängder från Stureplan i Stockholms finanscentrum. Hit kommer gräddan av svensk finans- och kulturelit för kostymer som kostar mellan 40 000 och 50 000 kronor styck, ibland mer.

”Vi kan inte konkurrera med billiga skräddare i Hongkong. Våra kunder är konnässörer som kommer från hela världen för att få det vi erbjuder”, säger Frederik Andersen, som äger A.W Bauer & Co tillsammans med Martin Ekolin.

Få förstår att det är det enda kvarvarande skrädderiet för handsydda herrkläder i Norden. Här görs allt för hand – från första mätningen till de sista justeringarna och varenda stygn, klipp och strykning däremellan.

”Här finns ingen framtid för dig. Vi är de sista som är kvar och det här stället dör med oss.”

Det var de förra ägarna Göran Johansson och Börje Mobergs ord till den unge dansken Frederik Andersen när han för 15 år sedan gjorde ett första besök i lokalen och naivt erbjöd sina tjänster. Han hade jobbat sig fram inom teatern och sydde scenkläder.

”Jag tyckte att jag var väldigt duktig, men de slängde ut mig. Först var jag kränkt, men långsamt tänkte jag om, för något greppade tag i mig.”

En månad senare kom han tillbaka och lyckades så småningom tjata sig till en lärlingsplats. Första dagen fick han arbeta med en kavaj för 19 000 kronor, med ordern att inte ställa några dumma frågor utan göra precis som han blev tillsagd. Göran Johansson hade ett exakt system för hela tillverkningsprocessen.

”Göran var ingen mysgubbe direkt, han kunde vara väldigt otrevlig och hård. Men det var ett nöje att för en gångs skull hitta en läromästare som hade fullständig koll på sina saker. Jag älskade det.”

Jobbar ni fortfarande enligt hans system?

”Till 100 procent. Han hade jobbat i 50 år och på ackord i många år utomlands, så hade det funnits ett snabbare sätt att göra något, med samma kvalitet, så hade han gjort det. Däremot har jag inget behov av att vara otrevlig mot våra lärlingar. Tvärtom, för 50 år sedan var skräddaryrket likställt med snickare, men för dem som väljer det i dag är det ett konsthantverk. Saker får ta så lång tid de tar.”

Vad var det som lockade dig med herrkostymer?

”Två saker. Hantverksmässigt är detta kronjuvelen – tyngden av den hantverkskunnighet som krävs för att få tyget att falla rätt på kroppen och allt underarbete som krävs för att den ska sitta bra, även om tio år.”

”Det andra är förvandlingen av en person. Vi har ingen färdig mall för hur saker ska se ut, utan jag tycker att det är mer intressant att förstå den person som kommer hit – vad han arbetar med, familjekonstellationen, var i världen han bor och i vilka sammanhang plaggen ska användas. Det är deras personlighet som ska lyftas fram, inte min.”

Trots prislappen är skräddarsydda kläder lätt beroendeframkallande, enligt Frederik Andersen:

”När du väl har provat kläder som är skapade för dig och ingen annan, och kommer hem och tar på dig vanliga kläder, känns det lite som att ta på sig en annan persons skor – det ser fint ut utanpå, men inuti passar de inte. Man blir medveten om att kläderna har proportioner som inte riktigt stämmer.”

De senaste tio åren har omsättningen mer än fördubblats, från 2 miljoner kronor till 5,4 Mkr 2015, och fler lärlingar har tagits in och anställts. Länge var det mest finansfolk som var kunder, men de senaste åren har även musikproducenter, författare och andra inom kultureliten fått upp ögonen för skrädderiet. Det finns även studenter som har sparat ihop till en A.W Bauer-kostym.

”Den enda röda tråden bland våra kunder är konnässörsgenen. De är lika intresserade av arkitektur och design som av kläder, vi ingår i en kostcirkel”, säger Frederik Andersen.

Hur ser din plan ut för framtiden?

”Att bevara och göra företaget ännu bättre än det vi tog över, så att man kan lämna över stafettpinnen med stolthet. Då kan man inte ha ambitionen att vi ska bli rika, för då får man jobba med fastigheter eller något annat.”

Går det att bygga upp något sådant här från grunden i dag?

”För fem år sedan hade jag sagt nej. Men det dyker upp en del nytt nu, folk som har gått som lärlingar i Italien och öppnat eget. De gör sig ett namn på Instagram och åker dit kunden finns och har bara verkstaden i Italien eller Japan. Även de stora gamla engelska modehusen har största delen av sin försäljning på hotellrum i New York eller Dubai. Då möter du kunden i 20 minuter och lägger ut tyget på sängen. För mig är det en typ av prostitution”, säger Frederik Andersen och skrattar.

Vad tror du dina företrädare skulle tycka om skrädderiet i dag?

”De verkade under en tid när skräddaryrket var som störst och under hela nedgången. Till slut var det en liten hemlig herrklubb och de förmådde inte nå ut med sitt hantverk. De var helt oförstående till varför vi skulle lägga tre månaders omsättning på att renovera och skapa mer yta. Men jag tror att de skulle vara stolta och glada.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar.

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?