1515
Annons

Sverige och Kenya lika tufft för företag

Catherine Wangari Maina och Elsa Bernadotte utvecklar sina innovationer på två vitt skilda platser i världen, med helt olika förutsättningar.
Men när de möts i Stockholm är de eniga – de ska få tunga spelare inom finans- och restaurangbranschen att rucka på sig.

MÖTS I ENTREPRENÖRSKAPET. Catherine Wangari Maina och Elsa Bernadotte delar många erfarenheter som entreprenörer trots att det är verksamma på vitt skilda platser i världen.
MÖTS I ENTREPRENÖRSKAPET. Catherine Wangari Maina och Elsa Bernadotte delar många erfarenheter som entreprenörer trots att det är verksamma på vitt skilda platser i världen.Foto:Hampus Andersson

Den ena har skapat en app som ska göra det lättare för unga människor som tjänar mindre än 2 dollar om dagen att spara och disponera sina inkomster. Den andra vill minska matsvinnet genom att erbjuda duglig mat från restauranger och kaféer som ska slängas till kraftigt rabatterade priser. Catherine Wangari Maina och Elsa Bernadotte har ett intensivt samtal om entreprenörskapets möjligheter och hinder på välgörenhetsorganisationen Hand in Hands mingel i Stockholm.

”Jag har alltid velat ägna mig åt socialt entreprenörskap. För mig har det inneburit en chans att förändra mitt liv, och det är det viktigaste. Jag tror att ödet ligger i ens egna händer. Allt handlar om att göra världen till en lite bättre plats”, säger Catherine Wangari Maina.

Hon är en av vinnarna i Hand in Hands tävling Youth Awards. Tillsammans med flera andra unga entreprenörer i Kenya har hon blivit utbildad i affärs- och ekonomistyrning, entreprenörskap och digital marknadsföring med hjälp av Hand in Hand Eastern Africa. Nu utvecklar hon sin mobilapp SaverPal.

Catherine Wangari Maina och de tre andra vinnarna är i Sverige en vecka för att bland annat träffa andra entreprenörer och utbyta erfarenheter. En av dem är Elsa Bernadotte, som är en av fyra grundare till matappen Karma. Idén bakom appen är att minska matsvinnet genom att erbjuda överbliven kafé- och restaurangmat till halva priset. Bland annat har Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation investerat i appen.

”För min del har det varit lite av en dröm som har gått i uppfyllelse. Sedan jag var liten har jag alltid sagt att jag vill bygga något som kan växa och bli något ännu större och bättre. Att skapa något av värde”, säger Elsa Bernadotte.

Vilka skulle ni säga är era största utmaningar?

”Att ändra sättet man tänker på. I skolan ska man alltid följa det rätta svaret, man har ett särskilt sätt som man ska göra saker på. Som entreprenör finns det inga rätta svar, man vet inte hur saker ska se ut utan får försöka tills det fungerar. Saker kommer i vägen och man måste försöka på nya sätt för att övervinna dem. Vill man ändra något så kommer det att bli en utmaning”, säger Elsa Bernadotte.

CWM: ”Just nu är min största utmaning att få rätt partner. Det är så mycket byråkrati i Kenya. Jag måste försöka bli partner med en bank, men det är svårt.”

EB: ”De gillar inte förändring.”

CWM: ”Nej, de är väldigt konservativa.”

EB: ”Det är roligt för jag kan verkligen relatera. Vi har en ganska enkel produkt, men vi måste fortfarande överkomma de stora spelarna i branschen och få dem att känna sig bekväma med något nytt. Vi är fortfarande unga och har inte massa erfarenhet som de kan lita på. Men det är lättare att argumentera mot en restaurang än mot en bank.”

Hut viktigt är det för er att träffa andra entreprenörer?

CWM: ”Jag ser framför allt upp till kvinnliga entreprenörer. De har fokus och vet vad de vill. Allt jag har lärt mig än så länge är genom olika nätverk. Det är vitalt skulle jag säga.”

EB: ”Jag håller med. Det kan lätt bli ensamt. En del av att vara entreprenör är att sälja en vision, och att alltid ha ett leende på läpparna. Man måste berätta hur bra det går och hur bra det kommer att bli. Å andra sidan har man en massa faktorer som är väldigt osäkra. Och det gör det ganska ensamt.”

Finns det något särskilt ni vill fråga varandra?

EB: ”Vilken reaktion brukar du få när du säger att du är en entreprenör?”

CWM: ”Reaktionen jag får är oftast att jag är för ung, att jag inte kommer klara det. Och att jag är för liten, fysiskt.”

EB:”Att du är för liten för att vara en entreprenör? Wow, det är första gången jag hör det argumentet. Varför spelar det någon roll?”

CWM: ”Om man kollar på de flesta entreprenörerna är de vuxna och över 40 år. Det är så många som vill berätta för en hur man ska göra. Man måste ta ett steg tillbaka och tacka för deras råd, men ta det man behöver.”

EB: ”Jag kan inte låta bli att bli väldigt rörd. Vi kommer från så olika bakgrunder, men jag känner ändå igen mig i allt du säger. Jag håller med, du ska be människor om råd, men inte köpa allt de säger. Hade jag gjort det hade jag inte kunnat starta mitt första företag. I slutändan måste du gå din egen väg.”


Sönerna: Han var stolt över att ha skapat Max

Max-grundaren Curt Bergfors har gått bort, men hans livsverk lever vidare. Hans äldsta söner styr hamburgerkedjan mot fortsatt expansion och skolar in fler familjemedlemmar.

Härnäst väntar dock en tid av pressade marginaler när kedjans menyer blir allt grönare.

EXPANSIVA. Bröderna Bergfors ovanpå Max vid Medborgarplatsen i Stockholm. Kedjan är på väg att öppna nytt i rivalen McDonald’s första lokaler på Kungsgatan samt på en klassisk hamburgar-adress på Sergels Torg.
EXPANSIVA. Bröderna Bergfors ovanpå Max vid Medborgarplatsen i Stockholm. Kedjan är på väg att öppna nytt i rivalen McDonald’s första lokaler på Kungsgatan samt på en klassisk hamburgar-adress på Sergels Torg.Foto:Filip Erlind

Christoffer Bergfors tar fram pennan. 

”The Commodore”, skriver han på en lapp, efter att en för honom okänd hamburgerservering i New York kommit på tal.

Samtidigt berättar hans storebror Richard om stekgraden på JG Melon: 

”Till slut beställde jag ’rare’ och då blev den perfekt”, säger han apropå sitt senaste besök på den legendariska hamburgerrestaurangen där Manhattans tredje aveny möter 74:e gatan.

”Ofta har de en tendens att översteka grejerna. Amerikanerna är ganska rädda med anledning av matsäkerheten”, fortsätter han.

”Köttet är magiskt”, flikar Christoffer Bergfors in och fortsätter sedan: 

”Fasiken, nu blev man ju hungrig.”

Ingen av bröderna är främmande för att klämma sju hamburgare på en förmiddag i jakt på nya intryck. Det är farligt nära att samtal om amerikanska burgare äter upp tiden, som ska handla om deras och Max framtid efter grundaren och pappan Curt Bergfors bortgång den 8 maj i år.

Kanske kan det ses som ett friskhetstecken:

”Det går bra för oss och fortsätter så”, säger Richard Bergfors om den växande verksamheten.

”Vi omsatte en bit över 4 miljarder kronor i fjol och kommer att passera 5 miljarder i år. Vi kommer att göra en hyfsad vinst. Även om fjolåret var påverkat av pandemin så gjorde vi drygt 450 miljoner i vinst. Det är inte rekord men väl en återhämtning.” 

Är 11 procents vinstmarginal dåligt?
”Ja, historiskt har vi haft betydligt högre marginaler”, säger Richard Bergfors och fortsätter: 

”Vi siktar på att nå 10 miljarders omsättning inom några år, med expansion på alla våra marknader.” 

Förutom Sverige räknas Norge, Danmark och Polen till dessa i dag. 

”Det är full fart framåt.”

För bröderna, deras två yngre syskon och resten av familjen, har det samtidigt varit smärtsamt att förlora pappan, grundaren och styrelseordföranden Curt Bergfors.

”Personligen och för familjen har det varit väldigt jobbigt”, säger Richard Bergfors om sin far, vars smeknamn Max gett namn åt hamburgerkedjan som han startade. 

”Men jag har varit vd i 20 år och Christoffer vice vd lika länge. Affärsmässigt ser jag inte att det kommer att innebära några förändringar.”

SKAPARE. Curt Bergfors gav inte ­intervjuer och skydde offentligheten, men byggde ett burgar-imperium och donerade betydande summor till välgörenhet.
SKAPARE. Curt Bergfors gav inte ­intervjuer och skydde offentligheten, men byggde ett burgar-imperium och donerade betydande summor till välgörenhet.

Curt Bergfors var visserligen arbetande styrelseordförande, till det en aktiv sådan som hade kontakt med sin son och vd på daglig basis.

”Min telefon ringer inte lika ofta. Inboxen är inte tom, men den är säkert 20 till 30 procent lättare. Han mejlade väldigt mycket, ofta på konstiga tider”, säger Richard Bergfors.

Kontakten handlade om allt från familjen till bolaget och smaken på burgarna. 

”Inte minst var han extremt engagerad i välgörenhet och stiftelserna.”

Rättvis fördelning, som stiftelsen heter, startades i det tysta redan 2008 men bolaget kom inte att berätta om arbetet förrän tio år senare. Ganska typiskt för den lågmälde grundaren. 

”Han startade bolaget tillsammans med vår mamma när de var tonåringar. Det var hela hans liv och livsverk och hans stolthet – förhoppningsvis tillsammans med oss barn”, säger Richard Bergfors.

Trots alla framgångar valde pappan att hålla låg profil, inte ge några intervjuer och blev aldrig ett känt ansikte.

”Han bestämde sig tidigt för det. Jag tror att det hade att göra med frihetstanken han hade, att vara ekonomiskt oberoende och fri”, säger Richard Bergfors.

Fadern var dessutom inte vd för bolaget annat än under de första åren.

”Han ville inte låsa sig vid att göra det här på måndag och det här på tisdag. Han ville ta dagen som den kommer, vara helt anonym och leva sitt liv efter egen vilja. Sedan jobbade han väldigt mycket i alla fall, men han var nästan aldrig här på kontoret.”

Curt Bergfors öppnade X-grillen i Gällivare 1968 tillsammans med sin tidigare hustru, tillika de två äldsta barnens mor, Britta Fredriksson, som på den tiden hette Andersson. En andra restaurang öppnades i Skellefteå 1970. Den tredje lokalen, i Luleå, fick sedan namnet Max och resten är historia. 

Flera restauranger i norra Sverige ackompanjerades av ett apotekskoncept som senare såldes, videobutiker, en anläggning som kallades för Sveriges största solarium, och som invigdes av Frank Andersson, liksom ett diskotek i storformat i Luleå. Flera hotell startades också – för att så småningom säljas. 

Strax efter millennieskiftet axlade de två sönerna rollen som vd och vice vd, då hade Max-kedjan blivit mer renodlad, rikstäckande och mer transparent.

”Vi är ju väldigt öppna. Det har vi varit under de 20 år vi haft ledande befattningar. Vi delar inte ambitionen som pappa hade. Tvärtom tror vi att det är viktigt att synas i våra positioner, både internt och externt”, säger Richard Bergfors.

”Det är bra för företaget att ha tydliga och synliga ägare. Dessutom råkar det vara två bröder som ser lika ut, det kanske är kul för somliga”, säger Christoffer Bergfors. 

Curt Bergfors delade sin tid mellan Sverige och utlandet, delvis som en följd av en olycka 1986 – då ett illa övervägt dyk i grunt vatten från en brygga i St Tropez gjorde honom rullstolsburen. 

”Hans huvudsakliga källa till motion blev att simma, vilket han kunde göra i timmar. Han ville vara där han kunde simma och följde årstiderna. Han var ofta i USA på vintern, i Sverige på sommaren och däremellan i Frankrike.” 

En tid av ekonomiska trångmål fanns också, då hög skuldsättning tvingade grundaren att pantsätta en jättevilla på Mallorca. Men det var länge sedan, och varken ekonomiska utmaningar eller olyckan verkar ha sänkt humöret. 

”Han var otroligt levnadsglad och han har alltid tyckt att han haft ett tiopoängsliv”, säger Richard Bergfors om sin far och fortsätter: 

”Efter olyckan drog han ned det till nio och en halv. Det var lite grejor han inte kunde göra och saker tog längre tid. Men i princip var han lika glad, han var en livsnjutare ända ut i fingerspetsarna.” 

”Jag är ganska säker på att han var nöjd med sitt liv och med vad han skapat. Det är en tröst i sorgen att han var nöjd till sista dagen”, fortsätter Christoffer Bergfors. 

Den dagen var den 8 maj i år. Curt Bergfors blev dålig efter en planerad operation i Sverige. Efter en tids vård flyttades han till Miami, där han så småningom avled. 

”Han var på bättringsvägen. Sedan uppstod komplikationer och kroppen orkade inte med till slut”, säger Richard Bergfors. 

Vilken var hans favorithamburgare?
”Oj, han hade ju så många”, svarar Christoffer Bergfors medan hans bror letar i minnet. 

”Le Tub i Florida var ett ställe han älskade och återkom till”, fyller sedan Richard Bergfors i. 

Samtalet svänger in på hamburgare på nytt. Le Tub ligger i Hollywood, strax norr om Miami. Vad som en gång sägs ha varit en bensinstation är nu ett, med ombyggda badkar dekorerat, ställe vid vattnet som många gånger prisats för sina burgare. Men det är ofta för mycket folk där, och Richard Bergfors säger att man har bäst chans att få rätt stektemperatur på köttet när det regnar och kocken inte har så mycket att göra.

Sedan nämner hans bror ett annat ställe i Florida, innan diskussionen hamnar på Umami Burger i Los Angeles, på den tiden kedjan var ny.

SMAKRIKT. Max-bröderna reser själva världen runt för att proväta hamburgare och annan mat i jakt på nya smaker och intryck. Ibland blir det både fem, sex och sju stycken på en förmiddag. Ansträngningarna ska bidra till bättre produkter hos den svenska kedjan.
SMAKRIKT. Max-bröderna reser själva världen runt för att proväta hamburgare och annan mat i jakt på nya smaker och intryck. Ibland blir det både fem, sex och sju stycken på en förmiddag. Ansträngningarna ska bidra till bättre produkter hos den svenska kedjan.Foto:Filip Erlind

”Första gången pappa åt på Umami Burger började han gråta, för att det var så starka smaker. Ägaren kom fram och använde sedan i sin marknadsföring att en rullstolsburen europé som kunde allt om hamburgare hade hyllat stället.” 

Även om just Umami-kedjan kommit och gått så är intresset för den amerikanska nationalrätten stort och fortsatt växande. Det märks inte minst i Stockholm där nya restauranger öppnar i snabb takt.

”Det har ju poppat upp hamburgerställen som svampar. Det är svårt att hålla reda på alla. En del är duktiga och en del är sämre.” 

Är den trenden bra eller dålig för Max?
”För oss har det bara varit bra. Vi har ökat omsättningen hela tiden. Det har gynnat oss att folk har blivit mer intresserade av kvalitet och ansvarstagande”, säger Richard Bergfors. 

Huvudkonkurrenterna är fortfarande Burger King och McDonald’s.

”Vi måste ge gästen en anledning att gå till oss i stället för dem”, fortsätter han och tillägger sedan att Max är på väg att flytta in i både den allra första McDonald’s-lokalen på Kungsgatan och på Sergels torg där Burger King tidigare huserat.

Vid sidan av kvalitet och smak, som bröderna lyfter fram först, är hållbarhetsarbetet centralt för bolaget. Det återkommer i samtalet med bröderna Bergfors och det figurerar flitigt i bolagets kommunikation.

”Välgörenhets- och miljötanken har funnits med sedan 1960-talet. Det är något som vi med stolthet och glädje vill ta vidare.” 

Flera utmärkelser, en hyllning från Paul McCartney och en medalj från kungen har följt av detta. 

Menyn har också blivit allt grönare med åren.  

”Jag skulle säga att vi är branschledande eller rentav världsledande. Halloumi, eller grillosten, var vår väg in”, säger Christoffer Bergfors apropå att allt fler maträtter på menyn inte längre innehåller rött kött.

”Än så länge är det sämre marginaler på det. Men i förlängningen så tror vi att det kommer att vara mer lönsamt. Med de vindar som blåser så kommer sannolikt köttpriser att gå upp långsiktigt. Och ju mer volymer det är på alternativa produkter borde de priserna gå ned.”

Det passar inte alla, fyller Christoffer Bergfors i och berättar om en kampanj där gröna alternativ såldes till halva priset under Earth Hour, en timme lång återkommande medvetandekampanj i klimatfrågan med Världsnaturfonden som upphovsman. Kunder i storstäder mumsade vegetariskt som aldrig förr.

”Men uppe i Haparanda var det noll. Det var ingen som valde grönt trots att priset var halverat.” 

Produktutveckling sker inte bara inom det vegetariska. Hamburgare av kött förblir centralt och väntas stå för omkring hälften av omsättningen under överskådlig tid. Kyckling ökar dessutom i popularitet. Och i pris, som allt annat.

”Vi ser en kraftig inflation av ett slag jag aldrig varit med om”, säger Richard Bergfors som tillägger att även kunderna på Max får betala mer. 

”Så är det hos oss och så är det hos alla konkurrenter. Nu drabbar det alla. Relativt sett är vi ett av de billigaste alternativen om man vill äta ute. Men långsiktigt så kan det slå mot gästtillväxten för oss och för andra.” 

Huvudspåret är ändå att tillväxten ska fortsätta i snabb takt. Det finns utrymme att växa även i Sverige, liksom bolagets andra länder. Ett intåg i Tyskland står också på önskelistan. 

Det var så pappa ville ha det. 

”Hans dröm var att det skulle leva vidare i många generationer, han pratade om sex eller sju generationer. Vi ska göra vad vi kan”, säger Richard Bergfors som vid sidan av sin vice vd och lillebror Christoffer Bergfors även påpekar att mamma Britta Fredriksson fortfarande är anställd vid bolagets huvudkontor i Stockholm. 

Till det kommer alltså två yngre syskon.

”Lillsyrran är bara åtta år så det är ett tag kvar”, säger Richard Bergfors med hänvisning till en dotter deras pappa fick med Malin Känsäkangas Bergfors som han gifte sig med 2007.

Wilhelm Bergfors, som Curt Bergfors fått med sjuksköterskan Karin Lindbergson, är 23 år i dag. 

”Wilhelm jobbar på Max och kommer att bli restaurangchef på Kungsgatan 4, adressen där Sveriges första McDonald’s tidigare låg”, säger Richard Bergfors innan Christoffer tar vid: 

”Vi har kört ganska hård utbildning med brorsan”, säger han och tillägger att de båda äldre bröderna själv började inom verksamheten när de var i tioårsåldern, på sin fars begäran. 

”Han brann mycket för Max och har skolat in oss sedan vi var jättesmå. Men vi fick inte betalt, annat än med gratis hamburgare.” 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?