Utmärkelsen delas ut till det nordiska företag som bäst förvaltar sina varumärken.
Monica Sandberg
FRAMGÅNGSRESA. Svenskt Tenn har mer än fördubblat sin omsättning på fyra år.Foto:Henrik Montgomery/TT
Svenskt Tenn har gjort en framgångsresa, menar juryn. Företaget har fördubblat sin omsättning, från 96 miljoner kronor 2008 till 202 miljoner 2014.
En av alla storsäljare är Daggvasen, designad av Carina Seth Andersson, som tillverkas vid Skrufs glasbruk. En direkt effekt av försäljningsframgången är att glasbruket fått anställa två ytterligare glasblåsare – detta i en tid då andra bruk drar ner och bommar igen.
Andra framgångsfaktorer är att Svenskt Tenn moderniserat sig på olika sätt. Exempelvis genom att samarbeta med samtida formgivare och gräva i sin egen formgivningsskatt, där Josef Frank är tongivande. Även webbutiken har varit ett lyckokast, den introducerades 2010 och var 2014 uppe i en försäljning om 30 miljoner kronor.
Bland tidigare Signumvinnare finns märken som Lantmännen och Icehotel Jukkasjärvi.
Bakom priset står Groth & Co, rådgivare inom immateriell rätt.
Monica Sandberg
Innehåll från MicrosoftAnnons
Microsoft om storsatsningen i Sverige: ”Historisk digital acceleration just nu”
Microsoft ser en stark utvecklingspotential för digitala plattformar i Sverige – och öppnar inom kort tre nya datacenter för hållbara molntjänster här.
– Vi är just nu mitt uppe i den mest omfattande tekniktransformationen i mänsklighetens historia, säger Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige.
Microsofts tre nya svenska datacenter kommer vara bland de mest hållbara i världen när de står klara 2021. Redan från start kommer de att drivas med 100 procent förnybar energi.
– Vi har tillsammans med Vattenfall utvecklat en modell för att säkra tillgången på förnybar el 24/7, där vi timme för timme kan följa energianvändningen. Dessutom ser vi till att avfallet hanteras cirkulärt, inklusive uttjänta servrar och annan hårdvara, säger Hélène Barnekow.
Datacentren blir världsledande när det gäller säkerhet och teknologi för hållbara molntjänster, kommer att ligga i Gävle, Sandviken och Staffanstorp. Där kommer de att möta upp den växande efterfrågan som finns från organisationer på tillgång till hållbara molntjänster med högre hastighet och tillförlitlighet.
Parallellt med detta görs också stora sociala satsningar på de orter där datacentren etableras.
– Vi satsar bland annat på att ge 150 000 svenskar tekniska kompetensutvecklingsmöjligheter under det kommande året, dels för att fler ska kunna arbeta med IT, dels för att göra det möjligt för fler att vara med på den digitala resan. Mycket av vår framtida livskvalitet hänger ju på vad vi kan ta till oss digitalt, exempelvis inom vård, skola och arbetsliv, säger hon.
Microsoft världsledande på mjukvarulösningar
Microsoft har sedan starten 1975 etablerat sig som pionjär och marknadsledare när det gäller mjukvarulösningar för produktivitet och kommunikation. De senaste åren har det skett en snabb och genomgripande digital transformation med en kraftigt ökande efterfrågan på snabba, säkra och hållbara molntjänster.
För Microsoft ligger fokus inte bara på att ta fram teknik och mjukvara, utan i ännu högre grad på att skapa hållbara och säkra digitala plattformar som kan användas både för storskaliga AI-lösningar till gränsöverskridande samarbeten.
– Sverige ligger långt framme när det gäller innovationer, hållbarhet och IT. Det finns dessutom en stark samverkanskultur. Det har varit viktiga faktorer för vår lokalisering av datacentren och kommer säkerligen också att bli framgångsfaktorer för nya spännande affärer och utveckling av nya arbetstillfällen, exempelvis inom spelindustrin men även inom mer traditionell industri, säger Hélène Barnekow.
Blir en pådrivande kraft
Sverigeetableringen är ett led i Microsofts satsning på att utveckla säkra och hållbara molntjänster för både stora företag, organisationer, offentliga aktörer och privatpersoner.
– Vi är mitt uppe i en digital transformation som för alltid kommer att förändra vårt sätt att verka och arbeta. I den omställningen vill vi vara en pådrivande kraft och bidra till en positiv utveckling för individer, företag och samhällen, avslutar Hélène Barnekow.
Om Microsoft och hållbarhet
Microsoft har länge haft en ambitiös hållbarhetsagenda och målen har steg för steg skruvats upp. Senast 2030 ska Microsoft vara koldioxidnegativt och 2050 ska företaget ha kompenserat för all koldioxidpåverkan sedan starten 1975.