1515

Svenskt kalas på Manhattan

Svenska handelskammaren i New York fyller 110 år av transatlantiska relationer.

Det firas med pompa och ståt på klassiska Waldorf Astoria – och gräddan av det svenska näringslivet finns på plats.

REDO FÖR FEST. Jacob Wallenberg, Leif Johansson och Annika Falkengren.
REDO FÖR FEST. Jacob Wallenberg, Leif Johansson och Annika Falkengren.Foto:Jesper Frisk

SEB-chefen Annika Falkengren, Ericssons ordförande Leif Johansson samt förre Bonnierchefen Bengt Braun är några av de sammanlagt 250 gäster som på torsdagskvällen ska fira den svensk-amerikanska handelskammarens jubileum.

Svenska konsuln Leif Pagrotsky ska hålla ett anförande, och det ska även toppdiplomaten Jan Eliasson göra, berättar Renée Lundholm som är kvällens värdinna i egenskap av kammarens vd.

”Huvudtalare är Jacob Wallenberg och det är inte så konstigt. Det var tre av hans anfäder som var med om att bilda kammaren”, säger hon.

Det skedde i september 1906, av sammanlagt elva prominenta affärsmän. Det var mest män på den tiden, ett gruppfotografi ur kammarens arkiv visar hur en skara smokingklädda herrar smörjer kråset vid en årlig middag som hölls på just Waldorf Astoria 1911.

Sedan dess har kammaren förstås förändrats. Ett av de största återkommande evenemangen är en årlig serie föreläsningar för framgångsrika kvinnor inom näringslivet.

Adressen för torsdagens galamiddag är dock densamma som 1911. Waldorf Hotel är en verklig institution i New Yorks stadsbild, som ligger bakom kulinariska välgärningar som Waldorfsallad och som har lockat både presidenter och kungligheter (bland de många berömda gästerna märks både Carl XVI Gustaf och fiktiva kung Jaffe Joffer från 1980-talskomedin ”En prins i New York”.)

Relationerna mellan Sverige och USA är förstås anrika de också. Ett handelsavtal mellan de två länderna tecknades redan 1783. USA är i dag en av Sveriges största exportmarknader, och intresset för New York bland svenskar är större än någonsin.

”Vi är den största svenska kammaren i världen, utanför Sverige”, konstaterar Renée Lundholm.

SACC, som organisationen brukar förkortas, står sig också väl i den internationella konkurrensen i New York. Jämfört med många andra länders systerorganisationer är kammaren mycket aktiv, med seminarier, luncher och rådgivning som huvudsakliga verksamheter.

Prislappen för torsdagens måltid råkar vara extra saltad. För motsvarande 4 850 kronor erbjuds både inhyrd underhållning från musikalkvarteren runt Broadway, samt en ambitiös meny som inkluderar både amerikansk kaviar och marshmallows.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?