1515

Svenskarna lägger pengarna på resor

Mer än var fjärde svensk lägger helst sina pengar på att resa. Det gör Sverige till det land i Norden där resor värderas högst. Andra vanliga ekonomiska prioriteringar är hälsa och mat.

Svenskarna fortsätter att semestra och värderar resandet högre än grannarna i de nordiska länderna, enligt Momondos årliga internationella reseundersökning. I Sverige uppger hela 26 procent att de helst spenderar sina pengar på resor. Det kan jämföras med Norge, Danmark och Finland där motsvarande siffror är 25, 22 och 18 procent. Grannarna i Norge prioriterar i högre grad investeringar i hemmet medan finländarna prioriterar sin hälsa och danskarna kultur. 

I takt med att svenskarnas resande ökar fortsätter trenden att resa vid olika tidpunkter på året, enligt resesajten Momondo.

"Vi ser en tydlig trend i att svenskarna reser oftare, snarare än att resandet begränsas till just sommarveckorna. De flesta svenskar svarar att de allra helst lägger pengar på resande, men budgeteringen för sommarsemestern minskar", säger Robin Eriksson, Nordenchef på Momondo, i ett pressmeddelande.

Andra ekonomiska prioriteringar som toppar listan är hälsa, mat och dryck, som prioriteras av 12 procent.

"Träningstrenden har klivit framåt och investeringar i hemmet i form av till exempel renoveringar har minskat i år", säger Robin Eriksson, Nordenchef på Momondo, i ett pressmeddelande.

 

Vad spenderar du helst dina pengar på?

1. Resor, 26 procent (2015: 25 procent)

2.  Mat och vin (inklusive äta ute), 12 procent (2015: 14 procent)

3. Hälsa och välmående, 12 procent (2015: 10 procent)

4. Elektronik, 11 procent (2015: 11 procent)

5. Kläder, skor, accessoarer, 10 procent (2015: 9 procent)

6. Investeringar för hemmet, 8 procent (2015: 10 procent)

7. Kulturella evenemang, 7 pprocent (2015: 6 procent)

8. Övrigt, 5 procent (2015: 7 procent)

9. Vet ej, 5 procent (2015: 4 procent)

10. Bilar, 4 procent (2015: 3 procent)

Källa: Momondo

 

Hur mycket tror du att ditt hushåll kommer att spendera på sommarsemester 2016?

1. 19.001-46.750 kronor, 22 procent (2015: 25 procent)

2. 9.501-19.000 kronor, 21 procent (2015: 21 procent)

3. 4.501-9.500 kronor, 20 procent (2015: 16 procent)

4. 951-4.500 kronor, 14 procent (2015: 10 procent)

5. 46.751-93.000 kronor, 5 procent (2015: 8 procent)

6. 0-950 kronor, 3 procent (2015: 3 procent)

7. Mer än 93.500 kronor, 2 procent (2015: 3 procent)

Källa: Momondo


Innehåll från Ikano BostadAnnons

”Det här förändringsarbetet kräver modiga chefer”

Mindre machokultur och ett öppnare klimat. Effektivare projekt och lägre produktionsbortfall. Medarbetarundersökningen som gjordes för en tid sen fick Ikano Bostad att påbörja en rejäl förändringsprocess – som har gett lika rejäla resultat.  

En högre grad av innovation, ett större engagemang och en sundare företagskultur. Plus lägre personalomsättning och en arbetsmiljö som upplevs som mer stimulerande. För Pirjo Unnerstad, Head of HR på Ikano Bostad, är jämställdhetsarbetet ett effektivt sätt för att nå en ökad konkurrenskraft. 

– Jag har jobbat hela mitt liv i byggbranschen och har många gånger varit frustrerad eftersom jag sett att vi, på grund av alltför homogena team, inte har kunnat leverera till max. Det säger ju sig själv, frågar du fem personer med liknande bakgrund om hur de vill lösa ett problem så får du fem liknande svar. Med blandade arbetsgrupper når vi både en starkare innovation och skapar de bästa förutsättningarna att möta våra kunder, som ju också är av blandade kön, åldrar och bakgrunder. 

Stark motivation

På Ikano Bostad har man sedan 2014 jobbat extra fokuserat på att öka jämställdheten bland medarbetarna. Då gjordes en mätning som visade att många tyckte att jargong och en del beteenden kollegor emellan var för hårda. 

– Det gav oss en tankeställare och gjorde att motivationen för att påskynda jämställdhetsarbetet ökade ytterligare. Och glädjande nog har medarbetarundersökningarna sedan dess visat på tydliga förbättringar. Till exempel har vi nått ett betydligt högre engagemang, vilket leder till effektivare projekt med lägre produktionsbortfall, säger Pirjo.   

Läs mer om lärlingsprogrammet för kvinnor som vill bli snickare 

Lärlingsprogram för kvinnor

Vägen mot en mer jämställd organisation har egentligen inte varit en – utan många. Man har jobbat med rekrytering, ledarskap och successionsplanering, men också med mer handfasta projekt som ett lärlingsprogram för kvinnor ute på byggarbetsplatserna. 

– Hentverkarna är ett lärlingsprogram där vi har tagit in 16 kvinnor som ska utbildas i tre år. Tanken är att vi genom en större jämställdhet ska få en arbetsplats som passar fler, både kvinnor och män. En studie av projektet som gjordes visar att arbetsmiljön faktiskt förändrades när det kom in fler kvinnor, precis som vi hade önskat. Klimatet blev mer öppet och mindre macho. 

En annan hörnsten för utvecklingen mot en större jämställdhet är förankring i ledningsgruppen och arbete för att ständigt utveckla ledarskapet. 

– Det får inte finnas någon som helst tvekan i ledningen om att detta är något som vi gör till 500 procent, för att utveckla vår organisation. Och jag brukar med en dåres envishet tjata om att detta förändringsarbete också kräver modiga chefer. Chefer som har modet att anställa någon som inte är som de själva och som systematiskt arbetar för att alla medarbetare ska bli sedda och förstådda, oavsett livssituation. 

Ni har vunnit en del priser för ert arbete, bland annat Unionens Guldstegen. Vad betyder det för er?

– Den allra största anledningen till att vi gör det här jobbet är som sagt för att vi vill öka vår konkurrenskraft och värdet i affären. Men att få priser är ju såklart också väldigt roligt! Det är ett pris som nomineras av våra Unionen-medlemmar, vilket gör det extra kul. Det visar att det vi gör uppskattas och blir ett erkännande för hela företaget. För det är verkligen vad det här arbetet är, ett enda stort team work. Om inte alla hade varit så engagerade hade vi aldrig kunnat nå så här långt, säger Pirjo. 

Här kan du lära känna Ikano Bostads styrelse och ledningsgrupp 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?