1515

Snabbspår till toppen

Att ta sig upp på Mount Everest är ouppnåeligt för de flesta.
Nu öppnar proffsklättraren Fredrik Sträng en gräddfil till toppen.
Men det kostar: nära 700 000 kronor, inklusive åtta veckor i höghöjdstält på hemmaplan.

HÖJDARE. Fredrik Sträng våren 2006 före de sista kliven upp på Mount Everests topp med Tibets böljande landskap i bakgrunden. Nästa år ska han guida andra upp för bergets nordsida.
HÖJDARE. Fredrik Sträng våren 2006 före de sista kliven upp på Mount Everests topp med Tibets böljande landskap i bakgrunden. Nästa år ska han guida andra upp för bergets nordsida.Foto:Foto: Privat

Fredrik Sträng har bestigit sju av världens 8 000-metersberg och ska nu göra affärer av sina erfarenheter. Tanken är att halvera tiden som krävs för en toppexpedition till 35 dagar.

I programmet ingår två delkurser med klättring och utbildning, dels en vecka på Mont Blanc, dels drygt tre veckor på Sydamerikas högsta berg Aconcagua i Argentina.

Hugade klättrare måste först genomgå en läkarundersökning och rörlighetstester samt sätts på ett speciellt styrke- och konditionsträningsprogram. Själva bestigningen av Mount Everest sker våren 2017.

I förberedelserna ingår en minst sagt krånglig detalj. De sista åtta veckorna före avfärd till Himalaya måste deltagarna sova i ett höghöjdstält som monteras över sängen i hemmet. Allt för att vänja sig vid syrefattig miljö.

”På så sätt kan man jobba och träna hårt hemma. Vi vet att ju längre tid du spenderar på berget desto mindre blir dina chanser att nå toppen på grund av viktminskning, minskad aptit, kroniska sjukdomar, progressiv försvagning och bristande motivation, vilket minskar din styrka och uthållighet och kan bli en säkerhetsrisk”, säger Fredrik Sträng.

Bakgrunden till den nya verksamheten är att Fredrik Sträng kontinuerligt har fått frågor i samband med föredrag han har hållit.

”Vd:ar, entreprenörer, studenter, vanliga arbetare, äldre och yngre människor – alla har undrat hur man gör för att bestiga Mount Everest. Därför bestämde jag mig för att starta min egen guideverksamhet.”

Fredrik Strängs ”Speed Ascent” kostar 80 000 dollar, motsvarande 691 000 kronor, exklusive egen utrustning, resa och försäkringar. Det är i det övre prisintervallet för att nå världens tak.

Enligt en färsk genomgång av nuvarande operatörer, som den internationellt erkände klättraren Alan Arnette har gjort, ligger priset mellan 30 000 och 85 000 dollar.

”Vi är inte billigast och kommer aldrig att erbjuda en billig variant eftersom vi tror på kvalitet, säkerhet och att klienterna ges de bästa tänkbara förutsättningarna för att optimera chanserna att nå toppen”, säger Fredrik Sträng.

Hans guideföretag är ett av få som har tre sherpas på två klienter.

”Vi erbjuder nio syrgasflaskor i stället för normala tre till fem syrgasflaskor. Och vi har en västerländsk läkare som har klättrat två gånger till toppen.”

Det schweiziska företag som anlitas för väderrapporter har enligt Fredrik Sträng genom åren visat sig vara överlägset andra tjänster.

”Vi klättrar inte på sydsidan. Vi klättrar på nordsidan av Mount Everest via Tibet som är betydligt säkrare utan fara för stora laviner. Dessutom är det färre människor på nordsidan, vilket gör att vi undviker de nästan parodiska köerna till toppen.”

I fjol lyckades ingen nå världens tak. Antalet expeditioner var dock begränsat. Den främsta orsaken var rädslan för efterskalv efter den svåra jordbävningen som drabbade regionen för snart ett år sedan och som tog drygt 22 000 liv, varav 15 klättrare som begravdes i en lavin.

Katastrofen har inneburit ett hårt slag mot turismen som är en viktig inkomstkälla för såväl Nepal som Tibet.

För att bidra till uppbyggnaden i regionen har Fredrik Sträng tidigare samlat in drygt en kvarts miljon kronor till Röda Korset och till husbyggnadsprojekt.

”Det vi gör nu gynnar sherpas och lokalbefolkningen som driver hotell, restauranger, logistikfirmor med mera.”

Vilka ser du som potentiella kunder?
”Jag riktar mig till vältränade personer som drömmer om att stå på toppen av världens högsta berg, men inte får ihop det på grund av tidsbrist, och som inte vet hur de ska träna och förbereda sig. Men i princip kan man komma till oss som gröngöling och bli upplärd från grunden.”

Hur många får plats i en expedition?
”Vi tar maximalt åtta personer eftersom vi vill kunna garantera säkerheten. 24 timmar efter att jag publicerade filmen på min hemsida fick jag 50 mejl från personer som sa sig vara intresserade och ville ha mer information. Vi har ett antal personer som vi diskuterar med nu.”


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?