1515

Snabbspår till toppen

Att ta sig upp på Mount Everest är ouppnåeligt för de flesta.
Nu öppnar proffsklättraren Fredrik Sträng en gräddfil till toppen.
Men det kostar: nära 700 000 kronor, inklusive åtta veckor i höghöjdstält på hemmaplan.

HÖJDARE. Fredrik Sträng våren 2006 före de sista kliven upp på Mount Everests topp med Tibets böljande landskap i bakgrunden. Nästa år ska han guida andra upp för bergets nordsida.
HÖJDARE. Fredrik Sträng våren 2006 före de sista kliven upp på Mount Everests topp med Tibets böljande landskap i bakgrunden. Nästa år ska han guida andra upp för bergets nordsida.Foto:Foto: Privat

Fredrik Sträng har bestigit sju av världens 8 000-metersberg och ska nu göra affärer av sina erfarenheter. Tanken är att halvera tiden som krävs för en toppexpedition till 35 dagar.

I programmet ingår två delkurser med klättring och utbildning, dels en vecka på Mont Blanc, dels drygt tre veckor på Sydamerikas högsta berg Aconcagua i Argentina.

Hugade klättrare måste först genomgå en läkarundersökning och rörlighetstester samt sätts på ett speciellt styrke- och konditionsträningsprogram. Själva bestigningen av Mount Everest sker våren 2017.

I förberedelserna ingår en minst sagt krånglig detalj. De sista åtta veckorna före avfärd till Himalaya måste deltagarna sova i ett höghöjdstält som monteras över sängen i hemmet. Allt för att vänja sig vid syrefattig miljö.

”På så sätt kan man jobba och träna hårt hemma. Vi vet att ju längre tid du spenderar på berget desto mindre blir dina chanser att nå toppen på grund av viktminskning, minskad aptit, kroniska sjukdomar, progressiv försvagning och bristande motivation, vilket minskar din styrka och uthållighet och kan bli en säkerhetsrisk”, säger Fredrik Sträng.

Bakgrunden till den nya verksamheten är att Fredrik Sträng kontinuerligt har fått frågor i samband med föredrag han har hållit.

”Vd:ar, entreprenörer, studenter, vanliga arbetare, äldre och yngre människor – alla har undrat hur man gör för att bestiga Mount Everest. Därför bestämde jag mig för att starta min egen guideverksamhet.”

Fredrik Strängs ”Speed Ascent” kostar 80 000 dollar, motsvarande 691 000 kronor, exklusive egen utrustning, resa och försäkringar. Det är i det övre prisintervallet för att nå världens tak.

Enligt en färsk genomgång av nuvarande operatörer, som den internationellt erkände klättraren Alan Arnette har gjort, ligger priset mellan 30 000 och 85 000 dollar.

”Vi är inte billigast och kommer aldrig att erbjuda en billig variant eftersom vi tror på kvalitet, säkerhet och att klienterna ges de bästa tänkbara förutsättningarna för att optimera chanserna att nå toppen”, säger Fredrik Sträng.

Hans guideföretag är ett av få som har tre sherpas på två klienter.

”Vi erbjuder nio syrgasflaskor i stället för normala tre till fem syrgasflaskor. Och vi har en västerländsk läkare som har klättrat två gånger till toppen.”

Det schweiziska företag som anlitas för väderrapporter har enligt Fredrik Sträng genom åren visat sig vara överlägset andra tjänster.

”Vi klättrar inte på sydsidan. Vi klättrar på nordsidan av Mount Everest via Tibet som är betydligt säkrare utan fara för stora laviner. Dessutom är det färre människor på nordsidan, vilket gör att vi undviker de nästan parodiska köerna till toppen.”

I fjol lyckades ingen nå världens tak. Antalet expeditioner var dock begränsat. Den främsta orsaken var rädslan för efterskalv efter den svåra jordbävningen som drabbade regionen för snart ett år sedan och som tog drygt 22 000 liv, varav 15 klättrare som begravdes i en lavin.

Katastrofen har inneburit ett hårt slag mot turismen som är en viktig inkomstkälla för såväl Nepal som Tibet.

För att bidra till uppbyggnaden i regionen har Fredrik Sträng tidigare samlat in drygt en kvarts miljon kronor till Röda Korset och till husbyggnadsprojekt.

”Det vi gör nu gynnar sherpas och lokalbefolkningen som driver hotell, restauranger, logistikfirmor med mera.”

Vilka ser du som potentiella kunder?
”Jag riktar mig till vältränade personer som drömmer om att stå på toppen av världens högsta berg, men inte får ihop det på grund av tidsbrist, och som inte vet hur de ska träna och förbereda sig. Men i princip kan man komma till oss som gröngöling och bli upplärd från grunden.”

Hur många får plats i en expedition?
”Vi tar maximalt åtta personer eftersom vi vill kunna garantera säkerheten. 24 timmar efter att jag publicerade filmen på min hemsida fick jag 50 mejl från personer som sa sig vara intresserade och ville ha mer information. Vi har ett antal personer som vi diskuterar med nu.”


Innehåll från Veeam SoftwearAnnons

Pålitligt dataskydd i digitaliseringens guldålder

Jesper Lundin, Sverigechef på Veeam.
Jesper Lundin, Sverigechef på Veeam.

Data är affärskritiskt och försätter företag och organisationer i en beroendeställning, där behovet av dataskydd blir allt större i takt med att digitaliseringen ökar. Det menar Europaledande Veeam, som erbjuder marknadens mest pålitliga dataskyddstjänster. – Vi skyddar våra kunder från dataförlust. Om olyckan är framme kan de fortsätta sin verksamhet utan större driftstopp, säger Jesper Lundin, Sverigechef på Veeam. 

Den ökade digitaliseringen leder till en exponentiellt ökande mängd data som flödar i olika system – data som i fel händer kan leda till oönskade konsekvenser. Jesper Lundin menar att alltför många företag och organisationer fortfarande underskattar de effekter som ett dataintrång eller annan dataförlust kan innebära. 

– Man känner inte smärtan av ett problem förrän man upplevt det själv. Det många inte inser är vilket affärsberoende de har till sin data och att dataförluster kan ha en extremt negativ påverkan på företaget eller organisationen. 

– Enligt en studie som Veeam gjort bland 184 nordiska företag påpekar hela 79% av företagen att de har en ”tillgängligthetslucka”, dvs en lucka mellan hur effektivt de behöver kunna återställa sina kritiska applikationer och hur effektivt de egentligen kan återställa dem.

Ett bolag som tappar bort kunddata kan få stora ekonomiska påföljder, såväl när det gäller regelefterlevnad som ur ett operationellt perspektiv. Ett av de områden där Veeam erbjuder skydd är vid ransomware, ett digitalt hot som ökade kraftigt under 2020. Det innebär att angriparen med hjälp av skadlig programvara pressar företaget eller organisationen på pengar. Tyvärr är ingen skonad från risken – tvärtom är alla företag måltavlor för denna typ av angrepp.

– Så fort man sitter på värdefull kunddata måste man ha ett pålitligt skydd, understryker Jesper.

En erfaren aktör

Veeam grundades 2006 och blev snabbt ledande inom säkerhetskopiering med den snabbaste och mest tillförlitliga dataåterställningen i virtuella miljöer. Idag är de en erfaren aktör som levererar tillförlitliga dataskyddstjänster till kunder över hela världen. För att kunna hjälpa slutkunden på ett så effektivt vis som möjligt säljer Veeam sina produkter via distributörer och återförsäljare. 

– Våra partners har bättre insikt i de regionala skillnaderna och ofta breda kompetensprofiler, vilket är viktigt för att kunna sätta sig in i kundens problem och möjligheter ordentligt, säger Jesper.

Veeam tillämpar en teknikagnostisk approach i sitt arbete, vilket innebär att de kan stötta kunden oavsett vilket tekniskt arv som finns i verksamheten. 

– Vi säkerställer att våra kunder alltid ska kunna nyttja våra lösningar och ser till att ha en strategi som är välanpassad till de utmaningar som finns. Vi kan alltid erbjuda ett fullgott skydd oberoende av kunders tidigare eller nuvarande val av teknisk plattform.

Vikten av att skydda sin data

Trots de stora riskerna med dataförlust och dataintrång ser Veeam ljust på framtiden. 

Digitaliseringens fortsatta framväxt kommer få marknaden att inse vikten av att skydda sin data, tror Jesper.

– Dataskydd i form av komplett återställningsförmåga vid incidenter av olika slag samt datamobilitet mellan plattformar är något som företag och organisationer måste ha på plats för att säkerställa maximal affärskontinuitet i en digital värld. Vi är väl rustade för att ta denna diskussion med våra kunder, avslutar han. 

Om Veeam

Veeam är ledare inom backup-lösningar som erbjuder ett modernt dataskydd. Veeam erbjuder en helhetsplattform för modernisering av backup-processer, vilket snabbar på satsningar på hybrida molnlösningar och säkrar data. Veeam har fler än 450 000 kunder världen över, inklusive 82 % av alla Fortune 500-företag och 69% av alla Global 2000-företag. 

Läs mer på veeam.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Veeam Softwear och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?