1515

Slottsopera tar ut svängarna

Varje sommar förvandlas borggården på Läckö slott till operascen. Barockslottets stenväggar utgör scenografi och sången får då och då sällskap av fågelkvitter.
Går det an? Ja, det går verkligen an.

Frida Engström och Carl Ackerfeldt spelar kärleksparet Sara Videbeck och sergeant Albert i operan ”Det går an”, som ges på Läckö slott i Västergötland under tre juliveckor.
Frida Engström och Carl Ackerfeldt spelar kärleksparet Sara Videbeck och sergeant Albert i operan ”Det går an”, som ges på Läckö slott i Västergötland under tre juliveckor.Foto:Foto: Bo Håkansson

Läckö slott är så nära ett sagoslott man kan komma där det ligger med sina tinnar och torn vid Vänerns strand, strax norr om Lidköping.

För 20:e året sätts det i sommar upp en opera där publiken sitter mitt i den historiska miljön. Allt började med att någon upptäckte den fina akustiken på den tomma borggården. Nu ingår operan i stiftelsen Läckö Slotts ordinarie verksamhet.

De första åren satsade man på säkra kort och körde Mozart. Men sedan har Läcköoperan valt sin egen väg. Letat efter okända guldkorn och även satt upp nyskrivna verk.

”Eftersom vi har helt andra förutsättningar än stora operahus väljer vi att inte göra de kända verken. Då skulle vi bara bli jämförda. I stället söker vi en balans av högkvalitativt och folkligt och erbjuder publiken även sådant den inte kände till”, säger verksamhetsledaren Catarina Gnosspelius.

Efter nyskrivna operan ”Magnus Gabriel” för åtta år sedan är det dags för ett uruppförande igen. Denna gång med utgångspunkt i den klassiska romanen ”Det går an” av Carl Jonas Love Almqvist som gavs ut 1839. Den skapade uppståndelse på sin tid, och Almqvist tvingades avgå som rektor, när han lät Sara Videbeck, den frimodiga glasmästardottern från Lidköping, ifrågasätta både äktenskapets och skråväsendets normer.

Hon förälskar sig i officeren Albert på en båttur och deklarerar att hon inte tänker gifta sig med honom eftersom hon då skulle förlora sin frihet. Hon vill att de ska leva i kärlek utan formell vigsel, men frågar sig om det går an. Och Albert svarar, ja det går an.

”Att denna fantastiska fiktiva kvinnokaraktär kommer från trakten gör det extra passande att spela operan på slottet”, säger Catarina Gnosspelius.

Den 24 musikerna i orkestern dirigeras av Simon Phipps, som varit med sedan 2003.

Huvudrollerna gick till Carl Ackerfeldt och Frida Engström.

”Det känns lyxigt att få arbeta på Läckö. En magisk plats och ett fantastiskt team både på, utanför och runt om scen”, säger Frida Engström.

Hon läste romanen ”Det går an” för första gången inför sommarens uppsättning och blev genast förtjust i berättelsen om Sara och Albert. Hon lovordar både musiken och librettot.

”Musiken är otroligt vacker och librettot smart och väldigt troget boken. Tillsammans lyckas de fånga stämningen i boken och tar samtidigt ut svängarna så som musikteater låter sig göra”, säger Frida Engström.

Läcköoperan har valt att hålla sig nära originalet och operan utspelar sig i historisk tid.

”Vi hade kunnat sätta den i ett modernt sammanhang med en flicka i slöja som måste göra som familjen säger, men vi låter publiken dra sina egna paralleller”, säger Catarina Gnosspelius.

Även om operan på Läckö har blivit etablerad vill Catarina Gnosspelius ha kvar pionjärskänslan. De praktiska förutsättningarna där slottet ligger minst en halvtimmas körning från närmaste stad gör ensemblen sammansvetsad.

”Här fungerar det inte att vara divor eller snobbar. Svenska somrar kan vara både iskalla och råa och vi kör på i de flesta väder. Vi kallar det operalumpen”, säger hon.

Endast två gånger sedan starten 1997 har vädrets makter satt stopp. En gång 2004 och så i fjol när ett oväder drog in och segeltaket som spänns upp som regnskydd höll på att blåsa bort.

Operans budget ligger på 3,3 miljoner kronor och det finns inga vinstkrav eftersom den drivs inom stiftelsen.

”Opera är en dyr konstart. Vi har en minimal budget. Det är svårt att göra en föreställning för under fem miljoner kronor”, säger Catarina Gnosspelius.

Runt 5 000 besökare kommer till Läcköoperan varje år. Målet är att ha 30 procent av budgeten i biljettintäkter och det har man klarat av hittills.

En undersökning som gjordes bland publiken för ett par år sedan visar att operagästerna spenderar en hel del pengar. Överför man det på sommarens alla föreställningar gör publiken av med över 3,7 miljoner kronor förutom biljettpriset.

Andelen långväga besökare har ökat med åren.

”Operan ger ett uppsving för hotell, restauranger och handel i området”, säger Catarina Gnosspelius.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?