Annons

Skidåkare blir lurade

För vintersportens entusiaster är pisternas längd en av de viktigaste faktorerna vid val av skidort. Nu uppdagads att många skidorter ljuger om pisternas längd.

SE UPP I BACKEN. Skidorterna tycks gilla att överdriva pisternas längder.
SE UPP I BACKEN. Skidorterna tycks gilla att överdriva pisternas längder.Foto:Foto: Thinkstock

I tisdags släppte den tyska konsultfirman Montenius sin årliga rapport, där de kartlagt världens största skidanläggningar. Vid en mätning framkom att pisternas längd överdrevs kraftigt i fler populära semesterorter i Alperna.

Anläggningarna i Frankrike och Schweiz visade sig vara värst.

Hela 38 av Frankrikes 56 största skidanläggningar har överskattat sina pistlängder med över 30 procent. Tre av dem har till och med fördubblat backarnas verkliga längd. I Schweiz är det 33 av 62 skidanläggningar som överdrivit längden med över 30 procent och nio anläggningar har mer än fördubblat siffrorna.

I Sverige är det skidanläggningarna själva som mäter backarnas längd. Ingen branschstandard finns när det gäller mätningarna.

”Information om backlängder används inte lika frekvent i Sverige. I de nordiska länderna är det mer intressant för gästerna hur många backar som är öppna och vilken svårighetsgrad de har”, säger Titti Rodling, vd för svenska skidanläggningars organisation.

”Gästerna måste självklart kunna känna sig trygga med att de får en korrekt information om nedfarterna”, tillägger hon.

Linda Morell, presschef på Skistar som driver och äger de största skidanläggningarna i Sverige, säger att de mäter backarna från liftarnas toppstation till dalstation.

”Vi använder GPS-koordinater som vi mäter upp i samband med byggnationen av liftarna. Ofta köper vi tjänsten av ett mätföretag”, säger hon.

Nu har Monteniuskonsulten Christopher Schrahe introducerat en kvalitetsstämpel som ska fungera som en världsomfattande standard för mätning av skidområden.

Mätningen är baserad på pisternas medianlinje, den exakta mittpunkten mellan vänster- och högerkant. I kurvade backar ger metoden ett exaktare mått än att göra en rak mätning mellan topp och dal.

Inspektörerna använder Google Earths spårverktyg. Sedan fastställs backarnas längd genom användning av redan existerande geografiska informationssystem.

Efter genomförd kontroll får anläggningen kvalitetsstämpeln ”verifierad spårlängd” registrerad och ett certifikat utfärdat som kan visas upp i marknadsföringssyfte.

Innehåll från Sandahls LogistikAnnons

På rätt väg mot en hållbar framtid

I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.
I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.

De effektiva och miljövänliga transporterna på både väg och järnväg får allt fler kunder att vända sig till Sandahls Logistik. Bageriföretaget Polarbröd är en av de aktörer som valt att samarbeta med en av branschens mest erfarna uppstickare.

Sandahls har varit på väg i över 70 år. Men företaget vilar inte på gamla lagrar; idag driver de den hållbara omställningen inom logistikbranschen. Där de multinationella logistikaktörernas miljöarbete inte fokuserar på Sverige så satsar Sandahls Logistik på att bekämpa klimatförändringarna med mycket högt ställda miljömål.

– Vårt mål är att bli fossilfria i slutet av 2025. Därför har vi bland annat köpt in 120 nya LBG-drivna Volvolastbilar i år, och i samarbete med Gasum medverkar vi till att bygga ut nätverket med tankstationer, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik. 

Hållbarhet avgörande för Polarbröd

Sandahls Logistik erbjuder multimodal logistik med nationell täckning – och man äger hela transportkedjan. Förutom den moderna fordonsflottan med miljöanpassade lastbilar inkluderar den även egna tåg som drivs med grön el, samt kombiterminaler för omlastning. 

– Med utgångspunkt i vägtrafiknätet kan vi sömlöst addera våra egna järnvägslösningar. På det sättet kan vi erbjuda en lösning som är väldigt hållbar men också oerhört flexibel, eftersom vi själva kan prioritera och anpassa transporterna efter kundernas behov, säger Mikael Ingesson. 

För den norrbottniska bagerikoncernen Polarbröd är hållbarhet en lika viktig som självklar utgångspunkt i valet av logistikpartner.

– Hållbarhet är en av Polarbröds grundpelare. Vi samarbetar med Sandahls Logistik eftersom de kan möta vårt behov av fossilfria transporter. Med eldrivna tåg och biogaslastbilar transporterar de vårt bröd hållbart, från Älvsbyn och Bredbyn och hela vägen till kunder runt om i landet, säger Johan Granberg, Supply Chain Director Polarbröd.

Snabba beslutsvägar och personligt bemötande

Sedan ett par år tillbaka är Sandahls Logistik en helt fristående aktör i logistikbranschen. Enligt Mikael Ingesson bäddar det för såväl en långsiktighet i företagandet som för stor flexibilitet.

– Sandahls är en snabbfotad, privat utmanare till de stora logistikkoncernerna. Som familjeägd koncern har vi en platt organisation med snabba beslutsvägar, och vi kan erbjuda ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete och personligare bemötande än de stora drakarna, säger Mikael Ingesson.

Om Sandahls:

– Sandahls Logistik är en oberoende aktör inom logistik som erbjuder väg- och intermodala inrikestransporter. Bolaget driver även fem kombiterminaler där gods lastas om från väg till järnväg och vice versa.

– 520 anställda på 11 orter.

– Omsättning 2021: 1 mdr SEK, prognos för 2022: 1,2 mdr SEK.

– Sandahlskoncernen har totalt 420 tunga fordon. Sandahls Logistik har 320 fordon i flottan varav 150 kommer att gå på flytande biogas.

– För sina stora investeringar i biogaslastbilar och satsningar på mer gröna godstransporter fick Sandahls Logistik ett hedersomnämnande i Klimatrådet i Jönköpings läns klimatpris 2022.

Läs mer på sandahls.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sandahls Logistik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera