1515

Skäggbransch firar växande trend

De mest trendkänsliga har kanske gått vidare och fokuserar på annat än skäggolja. Men intresset för ansiktsbehåring består och har gett ett uppsving för barberaryrket. Och på lördag är det dags för internationella skäggdagen.

Heja skägget. På lördag är det internationella skäggdagen. Det firar ansiktsbeklädda stockholmare med bland annat en skäggmarsch. I fjol deltog cirka 500 personer i marschen.
Heja skägget. På lördag är det internationella skäggdagen. Det firar ansiktsbeklädda stockholmare med bland annat en skäggmarsch. I fjol deltog cirka 500 personer i marschen.Foto:Foto: Jessica Wikström

World beard day, eller internationella skäggdagen, infaller första lördagen i september och i Stockholm kommer det att märkas bland annat genom en skäggmarsch som utgår från Medborgarplatsen på Södermalm.

Målet är Tele2 Arena där flera skäggrelaterade evenemang kommer att gå av stapeln.

”Vi drog cirka 500 personer i fjol, men i år slår vi på mycket större och förväntar oss fler besökare. I princip alla svenska skäggmärken finns på plats och vi har en barbershop i gång under hela eventet där barberare från hela Sverige kommer att stå och trimma skägg”, säger Karin Fahlström, medgrundare och marknadsansvarig på Grooming, som säljer skönhetsprodukter för män och som genom webbshopen Beardshop är huvudarrangör för årets skäggdag.

Skönhetsprodukter för män är en tillväxtbransch, och det gäller i högsta grad även prylar som har med vård av ansiktsbehåring att göra.

”2004, när vi drog i gång, var det nästan pinsamt för killar att använda skönhetsprodukter, i dag säljs varorna i dagligvaruhandeln och i alla stora kedjor. Det gäller både hudvård och produkter för klassisk rakning med kniv och borste”, säger Karin Fahlström.

För även män som inte odlar skepparkrans har börjat bry sig mer om skägg- och mustaschvård.

”Det finns många som gärna nördar in sig på rakning. Det har också gjort att det finns en stark marknad för barberare.”

Något som märks även utanför de skäggoljedoftande kvarteren runt Nytorget på Södermalm.

”När vi letade efter barberare runt 2007 och 2008 fanns det tre i Stockholm. I dag finns det säkert 20 salonger som kallar sig för barbershops och många frisörsalonger har en hörna för barberare också, det gäller även i många mindre städer i landet”, säger Karin Fahlström.

Men skäggtrenden, är inte den över?

”Jo, kanske hos trendsättarna som alltid ska haka på det senaste. Men hos den stora massan är det väldigt många som har skägg eller någon form av ansiktsbehåring i dag.”

Bland produkterna som säljer bra finns skäggoljor och skäggvårdsprodukter av olika slag, medan skäggfärg inte efterfrågas lika mycket. När det gäller skäggfrisyrer säger Karin Fahlström att de flesta fungerar, men att skarp kantrakning och getskägg inte är det hetaste.

Men du, när man letar efter skägg bland börsens vd:ar hittar man inte många. Vad beror det på?

”Det finns fler skägg på Södermalm än på Östermalm, och i bankvärlden till exempel har det funnit regler om att man inte får ha skägg. Men det där släpper man på mer och mer, och vi har ju haft en finansminister med håret i en tofs och hål i örat.”


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?