Annons

Sjukhusdirektörens försvar av Macchiarini-skandalen

Melvin Samsom, högste chef för supersjukhuset Nya Karolinska, tycker inte att han gjort något fel i Macchiarini­-affären. Det säger han i en intervju i Di Weekend.

EN ÄR BORTA. Sjukhusdirektören Melvin Samson med den nu sparkade KI-rektorn Anders Hamsten (till vänster), som han skrev en debattartikel med så sent som i höstas där de försvarade Paolo Macchiarini.
EN ÄR BORTA. Sjukhusdirektören Melvin Samson med den nu sparkade KI-rektorn Anders Hamsten (till vänster), som han skrev en debattartikel med så sent som i höstas där de försvarade Paolo Macchiarini.Foto:Amanda Lindgren

Di Weekends intervju med Melvin Samson, som publicerades i förra veckans tidning, skulle egentligen handla om det det nya spjutspetssjukhuset Nya Karolinska Solna, och det utmanande jobbet att flytta ett helt sjukhus. Men så kom SVT:s dokumentärserie om skandalkirurgen Paolo Macchiarini­ – och historien fick en ny vändning. Här är ett utdrag ur intervjun som handlar om det.

Mitt i denna krävande flytt­planering briserar ­Paolo Macchiarini­-skandalen. Även om ansvarsutkrävandet i första hand riktade sig mot Karolinska institutet och dess rektor, som så småningom avgick, vänds även blickarna mot sjukhuset. Det var på Karolinska universitetssjukhuset som den italienska kirurgen opererade in luftstrupar på människor utan att ha testat metoden på djur. Två av tre opererade på sjukhuset är i dag döda och en tredje intensivvårdas fortfarande.

Vi träffar därför sjukhusdirektören för ytterligare en intervju i chefsvillan för att prata om hur det kunde vara möjligt och sjukhusets och sjukhusledningens ansvar.

Hur reagerade du när du såg Bo Lindquists SVT-dokumentär?
”Dokumentären är väldigt alarmerande. Allt som har att göra med patientvård är väldigt ­allvarligt”, säger han.

Hur påverkar skandalen sjukhusets rykte?
”Det är klart att det påverkar förtroendet för sjukhuset. Det dokumentären skildrade i Ryssland var för mig till stor del ny information.”

Melvin Samsom hänvisar till den granskning han tagit initiativ till och som ska presenteras i augusti 2016. Till en början skulle utredningen om luftstruparna göras internt och ledas av sjukhusets chefsläkare Nina Nelson Follin. Men efter häftig kritik föll valet i stället på den externa granskaren Kjell Asplund, som är professor emeritus i medicin. Kjell Asplund är också ordförande i Smer, Statens medicinsk-etiska råd och har tidigare arbetat som generaldirektör för Socialstyrelsen.

”Jag har aldrig själv träffat Paolo Macchiarini. Såklart var jag medveten om att hans operationer och forskning varit under diskussion”, säger Melvin Samsom, som också understryker att kirurgen faktiskt avstängdes från sjukhuset 2013 innan han själv tillträdde ett år senare.

Hur kunde en man som Paolo Macchiarini utföra sina experiment på Karolinska utan lagenliga tillstånd?
”Vi är ansvariga för klinisk forskning tillsammans med Karolinska institutet och vi är ansvariga för innovation. Detta måste alltid göras på ett säkert sätt för patienten, såklart. Tittar man nu tillbaka på Macchiarinifallet finns det många aspekter som behöver utredas. Det är var vi står nu.”

Melvin Samsom tillträdde som sjukhus­direktör i oktober 2014. Det var visserligen ett år efter att Paolo Macchiarini fick operationsförbud på Thoraxkliniken. Samtidigt var Melvin Samsom sjukhusdirektör när fyra läkare i december 2014 hotades med att stängas av efter att ha anmält kirurgen till Karolinska institutet för att ha förvanskat operationsresultat.
Hotet drogs dock tillbaka. I stället hette det att läkarna skulle få den allvarligaste formen av varning för att de enligt sjukhuset bland annat gjort sig skyldiga till olaga journalintrång. Därefter fick läkarna besked om att de i stället för en varning skulle få ett upprättningssamtal, det vill säga ett tillrättavisande samtal med den närmaste chefen.

Sjukhuset gjorde aldrig någon Lex Maria-anmälan till följd av de dödliga operationerna, några biverkningar anmäldes aldrig till Läkemedelsverket och omvärlden varnades inte för Paolo Macchiarini.

Vilket ansvar bär du i Macchiarini-affären?
”Mitt ansvar handlar om att titta på slutsatserna i den externa utredningen och återfå patienternas tillit. Vi måste också, om så blir utfallet av utredningen, förbättra sättet som vi arbetar på och ge sjukvård på högsta nivå.”

Så sent som i oktober 2015 skrev institutets nu avgångna rektor Anders ­Hamsten och sjukhusdirektören en gemensam debattartikel i ­Dagens Medicin där rubriken löd ”Vårt beslut vilar på saklig grund”. I den hävdar de två cheferna att den så kallade gästprofessorn inte gjort sig skyldig till oredlighet i forskning.

De två skriver detta trots att professor emeritus Bengt Gerdin i mitten av maj 2015 i en oberoende granskning kom fram till motsatsen. I en rad vetenskapliga artiklar gav Paolo Macchiarini en förskönande bild av de transplantationer av konstgjorda luftstrupar han utförde på Karolinska universitetssjukhuset, enligt Bengt Gerdin.  

”Anders Hamsten bad mig signera artikeln ihop med honom och jag trodde han hade fakta på bordet, men det är tydligt att om du ser dokumentären att så inte var fallet”, säger Melvin Samsom.

Hur ser du i dag på Anders Hamsten?
”Jag värdesätter Anders Hamsten högt som en visionär person. Vi samarbetade väl när det gäller integrationen av forskningen och patientvården. Samtidigt gjorde han fel bedömning i Macchiarinifallet.”

Påverkar skandalen flytten på något sätt?
”Nej, det gör den inte. Det som däremot ­påverkar lite i vår planering är det faktum att BB Sophia stänger. Därmed måste NKS utöka antalet ­förlossningsplatser.

Detta är ett utdrag från en intervju ur Dagens industris helgmagasin Di Weekend. Som premumerant kan du läsa hela artikeln här.

Innehåll från AssemblinAnnons

Så löser du debiteringen när fordonsparken blir eldriven

Nu finns lösningen för alla företag som ställer om fordonsflottan från fossildrift till eldrift. 

Oavsett vilken typ av bil och var den laddas, styrs kostnaderna till rätt ställe.    

– Detta är en helhetslösning för alla laddningsalternativ, som dessutom lätt kan justeras om till exempel skatteregler ändras, säger Mats Nyberg, affärsutvecklare på Assemblin.

Allt fler företag elektrifierar sina fordonsflottor. Det gäller både olika typer av servicebilar som används av medarbetare på uppdrag, men också förmånsbilar som medarbetare får använda privat.

Att betala och att hålla reda på betalströmmarna när fordonen laddas har varit en utmaning. Bilar kan laddas på arbetsplatsen, på publika laddstationer såsom bensinstationer, men även i privatbostäder hos de som har egen laddbox hemma.

Assemblin har utvecklat den molnbaserade lösningen Assemblin Charge som håller reda på hur debitering ska ske, med automatiska debiteringsflöden mellan företag, medarbetare och leasingbolag, oavsett var man laddar. Allt sköts genom en app i medarbetarens mobiltelefon.

Assemblin Charge har stor flexibilitet

Ett scenario gäller de företag som låter medarbetare ladda förmånsbilen kostnadsfritt på arbetsplatsen. Här kan lösningen hålla reda på antalet kilowattimmar, alltså förbrukningen så att man i ett senare skede ska kunna övergå till att låta medarbetaren betala själv, alternativ debitera via lön, beroende på hur Skatteverket kommer att behandla frågan i framtiden.

– På det sättet kan man komma bort från schablontänket, förklarar Mats Nyberg.

Om en medarbetare ut på fältet måste tanka företagets servicebil på en publik laddare, kommer Assemblin Charge att sömlöst hålla reda på vilken avdelning på företaget som ska debiteras, beroende på vilken typ av uppdrag medarbetaren befinner sig på.

Assemblin erbjuder skräddarsydd lösning

Assemblin kan rulla ut sin helhetslösning för företag genom en single point of contact, förklarar Mats Nyberg. 

– Vi besöker kundens arbetsplats och ger förslag på installation skräddarsydd utifrån kundens möjligheter och behov. Det ingår en komplett leverans till kundens samtliga kontor och arbetsplatser. Här ryms även bra erbjudande om laddbox hemma hos de medarbetare som har eller får fossilfri tjänste- eller servicebil, säger Mats Nyberg.
Assemblin charges betalningslösning funkar på flera typer av laddboxar, även de flesta som redan är installerade.

Om Assemblin

Assemblin är ett av Nordens ledande installationsbolag. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationslösningar, och vårt laddkoncept Assemblin Charge är ett exempel på hur vi kan bidra till ett mer energieffektivt och klimatsmart samhälle. 

Läs mer på assemblincharge.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Assemblin och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera