1515
Annons

»Shame är framtidens tv«

En amerikansk version av den norska succéserien Skam håller på att utvecklas i Hollywood. Högst ansvarig är den svenske producenten Per Blankens. Nu brottas han med en rad utmaningar.

”Vi vill göra Shame i precis samma anda som originalserien är gjord", säger producenten Per Blankens.
”Vi vill göra Shame i precis samma anda som originalserien är gjord", säger producenten Per Blankens.Foto:Foto: Daniel Månsson
”Jag förstår om folk tror att det kommer att slängas in en massa biljakter och explosioner nu när Hollywood ska göra Skam, men det är absolut inte vår tanke, tvärtom. Vi vill göra den här serien i precis samma anda som originalserien är gjord", säger producenten Per Blankens.Foto:Daniel Månsson
POWER OFFICE. Per Blankens på XIX Entertainments kontor, beläget högst upp i Sunset Boulevards enda skyskrapa.Foto:Daniel Månsson
HEMMAPLAN. Per Blankens har bott i Los Angeles i snart fem år. Varje torsdagsmorgon spelar han innebandy med Max Martin och ett gäng andra framgångsrika Hollywoodsvenskar.Foto:Daniel Månsson
Per Blankens kör en Porsche med registreringsskylten ”BLNKNS”. "Det hade jag aldrig kommit undan med hemma i Farsta, men här i Hollywood gäller andra spelregler. Här ska man visa sin framgång, det är en del av spelet", säger han.Foto:Daniel Månsson
TV-DRAMA. Talangjakten American Idol, som länge var USA:s mest sedda tv-program, nådde botten säsong 12, som mest kom att handla om de återkommande jurybråken mellan Mariah Carey och Nicki Minaj. Säsongen efter anställdes Per Blankens som exekutiv producent och de två artistdivorna sparkades ut, för att ersättas i juryn av bland andra Jennifer Lopez. Tittarsiffrorna lyfte ändå aldrig under svenskens två säsonger som producent 2014–2015 och 2016 lades programmet ned.Foto:TT
ÄLSKAT PERSONGALLERI. Karaktärerna i Skam har blivit idoler för miljontals ungdomar från hela världen. Överst från vänster på föregående uppslag: Eva, Sana, Chris, Vilde, William, Chris, Even, Noora och Isak.
ÄLSKAT PERSONGALLERI. Karaktärerna i Skam har blivit idoler för miljontals ungdomar från hela världen. Överst från vänster på föregående uppslag: Eva, Sana, Chris, Vilde, William, Chris, Even, Noora och Isak.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från BAE SystemsAnnons

BAE Systems Bofors bidrar till Sverige som attraktiv försvarspartner

BAE Systems Bofors är ett av de äldsta företagen inom svenskt försvar med gedigen erfarenhet av att utveckla och producera försvarssystem. I ett internationellt oroligt säkerhetsläge menar Stefan Löfström, Marknads- & försäljningschef, att det blivit allt viktigare att säkerställa försörjningstryggheten för Sverige och att kunna hålla verksamheten i rörelse även i händelse av kris eller krig.

– Det viktiga är att fortsätta hålla god och nära dialog med leverantörer, myndigheter, politiker och övrig industri, säger han.

BAE Systems är en av världens största försvarskoncerner med 90 000 anställda i fler än 40 länder. I koncernen utvecklar man allt från sensorer till hangarfartyg och är den uppdelad i tolv affärssektorer. BAE Systems Bofors utvecklar försvarssystem inom artilleri, marina pjäser och ammunition. I verksamheten i Karlskoga har man kunnande och spetskompetens för att utveckla och producera internationellt konkurrenskraftiga system.

– Vi är stolta över vår historia och att vara en så viktig del av svensk försvarsförmåga med våra system och produkter. Vi ägs av brittisk-amerikanska BAE Systems-koncernen men är erkända som ett svenskt försvarsföretag som lyder under svensk lagstiftning. Det är en fördel att vara ett mindre och flexibelt företag med lång erfarenhet av att arbeta på en internationell marknad, och samtidigt ha musklerna och den kompletterande kompetens som finns i koncernen, säger Stefan Löfström.

Försörjningskapacitet och utveckling i fokus

Trots att exporten står för 80 procent av omsättningen, vilket gör Sverige till en attraktiv försvarspartner internationellt, understryker Stefan att samarbetet och dialogen med den svenska kunden är enormt viktigt. På samma sätt är det politiska stödet från Sverige viktigt och nödvändigt i internationella samarbetsprojekt och exportaffärer. Dialogen med andra parter är viktigare än någonsin i dessa orostider. Ett stort fokus läggs nu på att trygga försvarets försörjningskedjor och detta bidrar BAE Systems Bofors till genom sitt samarbete med den svenska kunden och med sina leverantörer.

– Vi är en utvecklingsintensiv verksamhet som skapar förstklassiga försvarssystem och försvarsförmågor i nära samverkan med Försvarsmakten, andra myndigheter och företag inom försvarssektorn. Vi måste hela tiden se till att ligga i framkant med teknologi och lösningar som möter kundernas behov och nya hotbilder. En tredjedel av våra drygt 500 anställda arbetar med koncept-, teknik- och produktutveckling. 

Läs mer om BAE Systems Bofors 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BAE Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?