1515

Sätter Scania i första rummet

Fordonsexperten Martin Skölds nya bok innehåller en oblyg hyllning till Scania. Han anser att lastbilstillverkarens affärsmodell borde vara en förebild för bolag i alla branscher.

RULLAR UT TEXTEN. I en ny bok hyllar docenten vid Handelshögskolan, Martin Sköld, fordonsjätten Scania som han anser borde vara en förebild för företag i alla branscher.
RULLAR UT TEXTEN. I en ny bok hyllar docenten vid Handelshögskolan, Martin Sköld, fordonsjätten Scania som han anser borde vara en förebild för företag i alla branscher.Foto:Foto: Evelina Carborn

En kväll på Restaurang Prinsen i Stockholm började Martin Sköld, forskare vid Handelshögskolan, förklara en tanke för Scanias dåvarande vd Martin Lundstedt. De känner varandra från Haldex-bolaget Concentrics styrelse och brukar äta middag ihop ibland. Martin Sköld hade i flera år sökt ett bättre sätt att beskriva effektivitet i företag.

”Jag märkte att han förstod vad jag pratade om, även om jag inte riktigt kunde beskriva det. Han sa att jag kunde komma till Scania och träffa några kolleger till honom.”

Hos Scania hittade Martin Sköld de pusselbitar som han saknat i sin analys. Resultatet är den nya populärvetenskapliga boken ”Dubbelt effektiv”. I den kallar Martin Sköld Scania för en svart svan; något otänkbart som blir till verklighet.

Enligt honom har Södertäljebolaget lyckats med något som få företag mäktar med: att kombinera hög volym med hög variation.

Det är hemligheten bakom att Scania haft en oavbruten lönsamhet i över 60 år. Bolaget genererar en vinst dubbelt så hög som konkurrenternas trots att det är en tredjedel så stort.

Bokens grundidé är att det finns två sorters effektivitet. Är ett företag effektivt i volym producerar man mycket av samma sak och får på det sättet ned kostnaden per producerad enhet. Ett företag som är effektivt i variation erbjuder däremot en stor mängd individuella alternativ till sina kunder. Enligt Martin Sköld brukar industriföretag vara bra på volym medan tjänsteföretag är bra på variation.

Ett bolag som lyckas kombinera båda kallar han dubbelt effektivt. Scania uppnår det genom modularisering: att utveckla ett antal basmoduler och variationsmoduler som kan kombineras på väldigt många olika sätt.

”Scania har lyckats med att kundanpassa lastbilen. De kan producera över en miljon unika lastbilar som passar varje åkares unika behov.”

Eftersom modulerna är standardiserade blir det inte för dyrt för Scania att ta fram produkter till så många olika behov. Gränssnittet mellan de olika delarna behålls under en lång tid, så att man kan utveckla en del i taget men ändå få den att passa ihop med de övriga delarna. Dessutom anser Martin Sköld att modularisering är en klimatsmart strategi, då man kan skapa stor variation utifrån ett begränsat antal delar som produceras på det effektivast möjliga sättet.

Att kombinera volym och variation genom moduler fungerar i alla branscher, hävdar Martin Sköld. I boken använder han legobitar och garderobens basplagg som exempel. Även utbildning kan enligt honom bestå av moduler som kan kombineras till att passa individuella behov.

Bokens målgrupp är bred, men framför allt anser han att den passar ledningsgrupper som vill skapa samsyn i organisationen. Och han har redan en egen idé som kombinerar volym och variation: olika vd:ar kan få skriva sitt eget förord till ”Dubbelt effektiv”, som sedan säljs som utbildningsmaterial till bolagens personal.

Martin Skölds pappa ägde ett företag som tillverkade delar till tunga lastbilar. I boken berättar Martin Sköld att han växte upp där, på lagret och i verkstaden i Hässleholm. Han började med att städa i verkstaden, lärde sig köra truck som tolvåring och arbetade på företaget under både helger och lov.

Även på den akademiska banan har han fortsatt med lastbilar. Martin Sköld är känd som fordonsexpert som brukar uttala sig i bland annat Dagens industri om både Scania och Volvo.

Hur påverkar det ditt förtroende som expert att du i boken hyllar ett företag som också medverkat till idén?

”Jag tycker att det är berättigat. Det är ingen studie som de har bekostat. Ja, jag kanske hyllar dem som ett mönsterexempel, men aktiemarknaden och analytikerna gör ju det också.”

Han säger att ingen tidigare riktigt kunnat sätta fingret på vad som gjort Scania så framgångsrikt.

I april 2015 lämnade Martin Lundstedt Scania för att bli vd för Volvo. Samarbetet kring boken har fortsatt med nya vd:n Henrik Henriksson, som även han bidragit med synpunkter.

Martin Sköld säger att det inte är mycket som skiljer den nuvarande och tidigare vd:n åt. Båda har en lång bakgrund på Scania och de sätter alltid kunden först.

I augusti släppte Scania en helt ny lastbil för första gången på 21 år. Tidigare har receptet varit att förnya en del i taget och att aldrig göra två stora förändringar samtidigt.

Man kan alltså säga att Scania avvikit från den modell som Martin Sköld lovordar i boken. Men han är inte orolig, tvärtom.

”När Scania en gång frångår sin princip är jag övertygad om att de har benkoll.”


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?