1515

Priskrig inom e-sport

De största e-sportturneringarna tävlar om att bjuda över varandra med stora prispotter. För spelarna är det guld värt.
Den nya sporten lockar nu fler tittare än ishockey.

MER I POTTEN. Det svenska laget Fnatic har vunnit flera majortävlingar. En turneringsvinst kan nu ge 4,2 Mkr till kassan.
MER I POTTEN. Det svenska laget Fnatic har vunnit flera majortävlingar. En turneringsvinst kan nu ge 4,2 Mkr till kassan.Foto:Foto: Rikard Söderberg

Prispengarna inom e-sporten har ökat kraftigt på kort tid. Häromdagen kastades ytterligare bränsle på brasan. Speldistributören och utvecklaren Valve, som står bakom spelet Counter-Strike, CS:GO, höjde prispotten i så kallade major­turneringar från 250 000 dollar till 1 miljon dollar, 8,5 miljoner kronor.

För de svenska topplagen Fnatic och Ninjas in Pyjamas är det jackpott. De har tidigare vunnit majortävlingar och framöver kan en turneringsvinst ge hela
4,2 Mkr.

”Det är ett blodigt krig mellan turneringsarrangörerna att ha den största pris­potten. De här höjningarna speglar populariteten och det stora intresset för tävlingarna i Counter-Strike”, säger Gustav Käll på e-sportagenturen Clutch.

E-sporten är fragmenterad med många olika tävlingar, som går att se framför allt på webb-tv-plattformen Twitch. De största turneringarna som får mest uppmärksamhet är Major League Gaming, MLG, Electronic Sports League, ESL, samt den svenska arran­gören Dreamhack.

MTG gick i fjol på offensiven och investerade närmare 1 miljard kronor för att skaffa sig en maktposition på e-sportmarknaden. Dels köptes 74 procent av ESL, dels svaldes Dreamhack som håller tävlingar i framför allt Skandinavien och Europa och är på väg att bryta sig in på den amerikanska marknaden.

Majortävlingar kan jämföras med grand slam i tennis, eller golfens mest prestigefulla evenemang. Normalt hålls tre majors om året. ESL och Dreamhack brukar arrangera en vardera.

”Att prisprispengarna fyrfaldigas är ett kvitto på att e-sporten växer. För oss som arrangör är det också bra. Pris­pengarna är en motor som ger extra ­status och ökar professionalismen i branschen”, säger Tomas Lyckedal, affärs­utvecklingschef på Dreamhack.
Höjningen av prispotterna har varit väntad. En konkurrerande turneringsarrangör pumpade nyligen in 1,2 miljoner dollar i en tävling.

”Insatserna börjar höjas nu och det är oerhört spännande. Alla aktörer följer utvecklingen noga”, säger Tomas Lyckedal.

Även Arnd Benninghoff, vd på MTGx Digital Ventures, ser ökningen av prispengar som naturlig med tanke på hur snabbt sporten växer.

“Den drar nu globalt till sig fler tittare än ishockey och är på väg att bli större än amerikansk fotboll. Ökningen av prispengarna speglar den kommersiella utvecklingen av e-sporten och den kommer att fortsätta”, säger han.

Att Valve skjuter till mer pengar kan tolkas som ett sätt att höja ribban för eventuella konkurrenter som vill ta sig in på marknaden.

I slutet av maj sparkar en ny turnering för CS:GO i gång i USA under namnet Eleague.
Bakom står Time Warner-bolaget TBS tillsammans med WME/IMG. Eleague ska livesändas under tio veckor och bland annat ha maratonsändningar på fredagskvällar i sitt kabel-tv-nätverk.

Traditionella tv-bolag är också med på ett hörn. SVT sänder till exempel ­Dreamhacks alla tävlingar i år. I USA startade sportkanalmastodonten ESPN så sent som i januari en egen avdelning för e-sport.

Kampen om e-portspelarna – och dess publik – kommer att späs på ytterligare. Speljättar som Electronic Arts, EA, ­har aviserat att de ska starta turneringar för ett par av dess sportspel, inklusive det svenskutvecklade actionspelet Battlefield. Ärkefienden Activision/Blizzard köpte å sin sida i fjol MLG för 40 miljoner dollar, drygt 342 Mkr. Activision vill utöka och utveckla turneringar för spel de redan har i sin portfölj, som till exempel Call of Duty.

Stämningen inom e-sporten påminner allt mer om en pirayaattack där alla försöker svälja så mycket som möjligt av marknaden.

Samtidigt är det en kaka som blir allt större. Enligt undersökningsföretaget Newzoo växer den globala marknaden för e-sport med 43 procent till 4 miljarder kronor i år. Inom tre år spås omsättningen nå 9,4 miljarder kronor.

Antalet regelbundna tittare beräknas redan uppgå till 131 miljoner världen över, majoriteten av dem i åldern 14–35 år.

Det rör sig om flitiga tittare. Enbart i USA uppskattas de ägna upp till sex timmar i veckan åt att titta på e-sport.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?