1515
Annons

Priskrig inom e-sport

De största e-sportturneringarna tävlar om att bjuda över varandra med stora prispotter. För spelarna är det guld värt.
Den nya sporten lockar nu fler tittare än ishockey.

MER I POTTEN. Det svenska laget Fnatic har vunnit flera majortävlingar. En turneringsvinst kan nu ge 4,2 Mkr till kassan.
MER I POTTEN. Det svenska laget Fnatic har vunnit flera majortävlingar. En turneringsvinst kan nu ge 4,2 Mkr till kassan.Foto:Foto: Rikard Söderberg

Prispengarna inom e-sporten har ökat kraftigt på kort tid. Häromdagen kastades ytterligare bränsle på brasan. Speldistributören och utvecklaren Valve, som står bakom spelet Counter-Strike, CS:GO, höjde prispotten i så kallade major­turneringar från 250 000 dollar till 1 miljon dollar, 8,5 miljoner kronor.

För de svenska topplagen Fnatic och Ninjas in Pyjamas är det jackpott. De har tidigare vunnit majortävlingar och framöver kan en turneringsvinst ge hela
4,2 Mkr.

”Det är ett blodigt krig mellan turneringsarrangörerna att ha den största pris­potten. De här höjningarna speglar populariteten och det stora intresset för tävlingarna i Counter-Strike”, säger Gustav Käll på e-sportagenturen Clutch.

E-sporten är fragmenterad med många olika tävlingar, som går att se framför allt på webb-tv-plattformen Twitch. De största turneringarna som får mest uppmärksamhet är Major League Gaming, MLG, Electronic Sports League, ESL, samt den svenska arran­gören Dreamhack.

MTG gick i fjol på offensiven och investerade närmare 1 miljard kronor för att skaffa sig en maktposition på e-sportmarknaden. Dels köptes 74 procent av ESL, dels svaldes Dreamhack som håller tävlingar i framför allt Skandinavien och Europa och är på väg att bryta sig in på den amerikanska marknaden.

Majortävlingar kan jämföras med grand slam i tennis, eller golfens mest prestigefulla evenemang. Normalt hålls tre majors om året. ESL och Dreamhack brukar arrangera en vardera.

”Att prisprispengarna fyrfaldigas är ett kvitto på att e-sporten växer. För oss som arrangör är det också bra. Pris­pengarna är en motor som ger extra ­status och ökar professionalismen i branschen”, säger Tomas Lyckedal, affärs­utvecklingschef på Dreamhack.
Höjningen av prispotterna har varit väntad. En konkurrerande turneringsarrangör pumpade nyligen in 1,2 miljoner dollar i en tävling.

”Insatserna börjar höjas nu och det är oerhört spännande. Alla aktörer följer utvecklingen noga”, säger Tomas Lyckedal.

Även Arnd Benninghoff, vd på MTGx Digital Ventures, ser ökningen av prispengar som naturlig med tanke på hur snabbt sporten växer.

“Den drar nu globalt till sig fler tittare än ishockey och är på väg att bli större än amerikansk fotboll. Ökningen av prispengarna speglar den kommersiella utvecklingen av e-sporten och den kommer att fortsätta”, säger han.

Att Valve skjuter till mer pengar kan tolkas som ett sätt att höja ribban för eventuella konkurrenter som vill ta sig in på marknaden.

I slutet av maj sparkar en ny turnering för CS:GO i gång i USA under namnet Eleague.
Bakom står Time Warner-bolaget TBS tillsammans med WME/IMG. Eleague ska livesändas under tio veckor och bland annat ha maratonsändningar på fredagskvällar i sitt kabel-tv-nätverk.

Traditionella tv-bolag är också med på ett hörn. SVT sänder till exempel ­Dreamhacks alla tävlingar i år. I USA startade sportkanalmastodonten ESPN så sent som i januari en egen avdelning för e-sport.

Kampen om e-portspelarna – och dess publik – kommer att späs på ytterligare. Speljättar som Electronic Arts, EA, ­har aviserat att de ska starta turneringar för ett par av dess sportspel, inklusive det svenskutvecklade actionspelet Battlefield. Ärkefienden Activision/Blizzard köpte å sin sida i fjol MLG för 40 miljoner dollar, drygt 342 Mkr. Activision vill utöka och utveckla turneringar för spel de redan har i sin portfölj, som till exempel Call of Duty.

Stämningen inom e-sporten påminner allt mer om en pirayaattack där alla försöker svälja så mycket som möjligt av marknaden.

Samtidigt är det en kaka som blir allt större. Enligt undersökningsföretaget Newzoo växer den globala marknaden för e-sport med 43 procent till 4 miljarder kronor i år. Inom tre år spås omsättningen nå 9,4 miljarder kronor.

Antalet regelbundna tittare beräknas redan uppgå till 131 miljoner världen över, majoriteten av dem i åldern 14–35 år.

Det rör sig om flitiga tittare. Enbart i USA uppskattas de ägna upp till sex timmar i veckan åt att titta på e-sport.


Chipirón – lekfullt och ambitiöst

Krögarna Jim Hammargren och Jacob Nermark Hjelm bjuder på det spanska köket i den fullsatta lilla krogen.

SMÅTT OCH GOTT. På Chipirón serveras bland annat följande tapas: Pelotinoliver med torkad vild oregano, kronärtskocka med brynt smör, grillad pulpo med jalapeño, lime och aioli, boquerones med friterad potatis och fermenterad chili, banderillas (spanskt picklesspett) och ­spritärtor med smörad kojibuljong, pequillos, briquesta och chorizoolja.
SMÅTT OCH GOTT. På Chipirón serveras bland annat följande tapas: Pelotinoliver med torkad vild oregano, kronärtskocka med brynt smör, grillad pulpo med jalapeño, lime och aioli, boquerones med friterad potatis och fermenterad chili, banderillas (spanskt picklesspett) och ­spritärtor med smörad kojibuljong, pequillos, briquesta och chorizoolja.Foto:Jesper Frisk

Vi var ledsna – men nu är vi glada. Med Jim & Jacob försvann en liten, men naggande god, kvarterskrog på Surbrunnsgatan i Stockholm, som Di Weekend flera gånger har hyllat. Under pandemin växte den, men när hotellet bredvid ville ha tillbaka sin frukostmatsal ”blef stugan mig trång” för att återge 1800-talspoeten Erik Gustaf Geijer. Nu har den lilla lokalen fått ny stil och fler platser. 

Ett kyligt glas albariño inleder middagen tillsammans med ett par boquerones, alltså strömming på spanskt vis, vackert serverat ovanpå en friterad potatiskaka. Det är lekfullt, ambitiöst och representativt för krögarna Jim Hammargren och Jacob Nermark Hjelm – flankerade av Jonathan Mattsson som bland annat ansvarar för serveringspersonal. 

Det lyckas han bra med. Di Weekend klagade nyligen över servicenivån på systerkrogen Kasten, men får på Chipirón ett trevligt och kunnigt bemötande. Vinförslagen är pålästa, maten kommer snabbt och en muslimsk gäst får säker och fläskfri vägledning. Olyckligtvis för vederbörande är den enda för honom opassande rätten också en av de godaste: spritärtor i en japanskt betonad buljong med paprika, ost och smakrik chorizosås. Även en tonfisk gör stora avtryck, vackert upplagd med padrón-paprika och mojo verde, en grön sås från Teneriffa med mycket koriander. Ett av vinerna kommer förresten också från Kanarieöarna. Det är väl ungt och fruktigt, men det gör inte så mycket. 

Tanken är att Chipirón ska fungera som ett testkök inför kommande lanseringar från krögarna, som sägs leta efter en ny lokal för krogformatet Jim & Jacob. Här är en stilla vädjan på plats: svenska krögare får gärna bli lite bättre på att uppdatera sina hemsidor. Den som googlar sig fram till ursprungskrogen Jim & Jakob i dag möts av budskapet att renovering pågår. Instagram är förvisso mediet framför andra i Krogsverige, men uppdaterad information även på webbsidor skulle underlätta för många krogbesökare. 

Jacob Nermark Hjelm har beskrivit lilla Chipirón som en bar med lättsam känsla, fast med ett skafferi av smakbomber. Det kan sägas om flera saker vi provar och delar i den ofta fullsatta lilla krogen. En skivad stek, från den så populära kosorten Rubia Gallega, smakar fullständigt enastående. Vid ett återbesök har kossan tyvärr vandrat vidare och finns inte längre på menyn, i stället erbjuds en piggvar. 

Foto:Jesper Frisk

Tanken är att menyn ska ändras ofta, vilket är välkommet. Eftersom menyn är liten, med sju eller åtta mellanrätter att dela, riskerar täta besök på Chipirón att bli en smula repetitiva. Just en upprepning skapar tyvärr också den största besvikelsen. En kväll smakar grillad pulpo, alltså en bläckfiskarm på spanskt vis, så underbart knaprigt och karamelliserat bränt att ett slagsmål är på väg att bryta ut runt bordet. Nästa gång har två trötta armar täckts av ett lager lök, som för att dölja en tuggummiliknande konsistens som den här gången helt saknar smak. Den missen, samt en rätt tråkig omelett med pinjenötter och sparris. förtar dock inte det överlag mycket starka intrycket, som håller hela vägen till efterrätten. 

En havssaltig chokladkräm serveras med plockvänliga och krispiga brödbitar, som gör rätten lätt att dela. Den andra desserten är en kreativ blandning av jordgubbar och frisk citronsorbet, som med generös hand dränkts i gin av servitrisen. Det kan tyckas udda, men gifter sig fint. 

När menyn har hunnit förändras lite mer kommer vi tillbaka, då med siktet inställt på den lilla uteserveringen framför Sibiriens piggaste nytillskott. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?