1515

Naturen som förebild

På initiativ av prins Daniel ställer den brittiska konstnären Tony Cragg ut fem monumentalskulpturer på Djurgården i Stockholm. Tony Cragg älskar Sverige, avskyr minimalismen och fascineras av naturens komplexitet.
”Människan förfular planeten”, säger han.

KONSTEN SOM UTTRYCK. I sommar ställer skulptören Tony Cragg ut fem av sina verk på Djurgården i Stockholm. ”Konsten är det renaste uttrycket för den mänskliga existensen”, säger han.
KONSTEN SOM UTTRYCK. I sommar ställer skulptören Tony Cragg ut fem av sina verk på Djurgården i Stockholm. ”Konsten är det renaste uttrycket för den mänskliga existensen”, säger han.Foto:Foto: Evelina Carborn

Den närmaste tiden kommer Djurgårdens besökare att upptäcka fem helt nya inslag i sommargrönskan i det kungliga parkområdet.

Skulpturerna har placerats på olika platser nedanför Rosendals slott och längs strandpromenaden nedanför Tekniska och Etnografiska museet.

Utställningen är initierad av prins Daniel och arrangerad av Galleri Andersson/Sandström.

Prins Daniel, som har blivit alltmer intresserad av modern konst på senare år, upptäckte Tony Craggs skulpturer då han besökte Galleri Andersson/Sandströms filial i Umeå under Kulturhuvudstadsåret 2014.

Tony Cragg kombinerar abstrakt och figurativ konst i ett eget formspråk. Han brukar kallas ”Materialens mästare” och inspireras av naturen.

”Naturen har haft så oändligt lång tid på sig att framställa komplicerade och underbart vackra ting, som vi bara kan betrakta med djupaste respekt. De saker som vi människor framställer är oftast tråkiga med former som upprepar sig i geometriska mönster, för vi måste ta hänsyn till ekonomiska aspekter i framställningen. Vi tar en skog och gör en parkeringsplats av den, vilket förfular planeten”, säger han.

”Det fantastiska med att vara skulptör är att man inte behöver ta ekonomisk hänsyn, utan man kan fritt utforska vad som är möjligt att göra i olika material. Det är därför jag avskyr minimalismen, som slog igenom när jag var ung konstnär. För mig är minimalismen en maktdemonstration för industrialismen.”

Han säger att han vill visa på relationen mellan det som ögat kan uppfatta hos ett föremål och dess inre komplexitet.

”Ta solen, till exempel. Den ser ut som en rund boll på himlen, men den är också ett resultat av miljontals explosioner som pågår i atomerna. Eller ta våra egna kroppar, de ser statiska ut men inuti pågår miljontals kemiska reaktioner hela tiden.”

Tony Cragg föddes 1949 i The Beatles hemstad Liverpool, men har bott i Wuppertal i Tyskland de senaste 40 åren.

Han räknas som en av Europas mest framgångsrika samtida konstnärer och har haft mer än 250 soloutställningar runtom i världen.

Han var den första nu levande konstnären som fick en egen utställning vid Louvrens glaspyramid, och han har fått de prestigefyllda utmärkelserna Turnerpriset och Praemium Imperiale.

I början gjorde han verk av upphittade föremål som industriavfall och plast, under ett skede som han kallar för sin ”punkperiod”. Han fick sitt genombrott i slutet av 1970-talet, och flyttade till Wuppertal när han träffade sin tyska fru. Där har han fortfarande sin huvudateljé där han arbetar tillsammans med ett dussin assistenter.

Men han har även en kombinerad ateljé och sommarbostad på Tjörn på svenska västkusten. I början på 1980-talet hade han lärt känna Norge efter att ha arbetat en del i Oslo, och bestämde sig för att bila hela vägen från Tyskland upp till Nordnorge.

”Men när jag kom till Bohuslän var landskapet så vackert och människorna så trevliga att jag stannade där. Jag kom aldrig längre”, säger han och går över till hygglig svenska en stund.

Vid millennieskiftet köpte han ett eget hus på Tjörn, där han numera tillbringar tre fyra månader varje år.

”Jag tycker egentligen inte om att ha semester, men jag söker intressanta miljöer där både jag och min hustru, som är målare, kan arbeta.”

Tony Cragg är 67 år, men säger att han fortfarande drivs av sin egen nyfikenhet.

”Jag är fortfarande förvånad över att jag alls existerar, allt jag ser omkring mig överraskar mig. Det är en drivkraft för både konsten och själva livet, som gör det spännande att leva.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?