1515

Naturen som förebild

På initiativ av prins Daniel ställer den brittiska konstnären Tony Cragg ut fem monumentalskulpturer på Djurgården i Stockholm. Tony Cragg älskar Sverige, avskyr minimalismen och fascineras av naturens komplexitet.
”Människan förfular planeten”, säger han.

KONSTEN SOM UTTRYCK. I sommar ställer skulptören Tony Cragg ut fem av sina verk på Djurgården i Stockholm. ”Konsten är det renaste uttrycket för den mänskliga existensen”, säger han.
KONSTEN SOM UTTRYCK. I sommar ställer skulptören Tony Cragg ut fem av sina verk på Djurgården i Stockholm. ”Konsten är det renaste uttrycket för den mänskliga existensen”, säger han.Foto:Foto: Evelina Carborn

Den närmaste tiden kommer Djurgårdens besökare att upptäcka fem helt nya inslag i sommargrönskan i det kungliga parkområdet.

Skulpturerna har placerats på olika platser nedanför Rosendals slott och längs strandpromenaden nedanför Tekniska och Etnografiska museet.

Utställningen är initierad av prins Daniel och arrangerad av Galleri Andersson/Sandström.

Prins Daniel, som har blivit alltmer intresserad av modern konst på senare år, upptäckte Tony Craggs skulpturer då han besökte Galleri Andersson/Sandströms filial i Umeå under Kulturhuvudstadsåret 2014.

Tony Cragg kombinerar abstrakt och figurativ konst i ett eget formspråk. Han brukar kallas ”Materialens mästare” och inspireras av naturen.

”Naturen har haft så oändligt lång tid på sig att framställa komplicerade och underbart vackra ting, som vi bara kan betrakta med djupaste respekt. De saker som vi människor framställer är oftast tråkiga med former som upprepar sig i geometriska mönster, för vi måste ta hänsyn till ekonomiska aspekter i framställningen. Vi tar en skog och gör en parkeringsplats av den, vilket förfular planeten”, säger han.

”Det fantastiska med att vara skulptör är att man inte behöver ta ekonomisk hänsyn, utan man kan fritt utforska vad som är möjligt att göra i olika material. Det är därför jag avskyr minimalismen, som slog igenom när jag var ung konstnär. För mig är minimalismen en maktdemonstration för industrialismen.”

Han säger att han vill visa på relationen mellan det som ögat kan uppfatta hos ett föremål och dess inre komplexitet.

”Ta solen, till exempel. Den ser ut som en rund boll på himlen, men den är också ett resultat av miljontals explosioner som pågår i atomerna. Eller ta våra egna kroppar, de ser statiska ut men inuti pågår miljontals kemiska reaktioner hela tiden.”

Tony Cragg föddes 1949 i The Beatles hemstad Liverpool, men har bott i Wuppertal i Tyskland de senaste 40 åren.

Han räknas som en av Europas mest framgångsrika samtida konstnärer och har haft mer än 250 soloutställningar runtom i världen.

Han var den första nu levande konstnären som fick en egen utställning vid Louvrens glaspyramid, och han har fått de prestigefyllda utmärkelserna Turnerpriset och Praemium Imperiale.

I början gjorde han verk av upphittade föremål som industriavfall och plast, under ett skede som han kallar för sin ”punkperiod”. Han fick sitt genombrott i slutet av 1970-talet, och flyttade till Wuppertal när han träffade sin tyska fru. Där har han fortfarande sin huvudateljé där han arbetar tillsammans med ett dussin assistenter.

Men han har även en kombinerad ateljé och sommarbostad på Tjörn på svenska västkusten. I början på 1980-talet hade han lärt känna Norge efter att ha arbetat en del i Oslo, och bestämde sig för att bila hela vägen från Tyskland upp till Nordnorge.

”Men när jag kom till Bohuslän var landskapet så vackert och människorna så trevliga att jag stannade där. Jag kom aldrig längre”, säger han och går över till hygglig svenska en stund.

Vid millennieskiftet köpte han ett eget hus på Tjörn, där han numera tillbringar tre fyra månader varje år.

”Jag tycker egentligen inte om att ha semester, men jag söker intressanta miljöer där både jag och min hustru, som är målare, kan arbeta.”

Tony Cragg är 67 år, men säger att han fortfarande drivs av sin egen nyfikenhet.

”Jag är fortfarande förvånad över att jag alls existerar, allt jag ser omkring mig överraskar mig. Det är en drivkraft för både konsten och själva livet, som gör det spännande att leva.”


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend satsar på tillväxt efter lyckad börsnotering

Efter en rekordspäckad vår och en utomordentligt lyckad börsnotering, siktar banbrytande P2P-aktören SaveLend på fortsatt tillväxt och utökad verksamhet. 

– Krediter är på väg att bli det naturliga tredje tillgångsslaget i väldiversifierade portföljer och vi trivs bra med att leda den utvecklingen, säger Ludwig Pettersson, vd och grundare.

Kom igång med dina kreditinvesteringar 

Kreditinvesterings- och sparplattformen SaveLend har under sina sju år gått från klarhet till klarhet. 2021 års första kvartalsrapport visade en omsättningsökning på 57 procent från 2020, en trend som har fortsatt under Q2. För en dryg månad sedan avslutades därtill företagets teckningstid inför börsnoteringen och även här var resultatet långt över förväntan. 

– Intresset var enormt – vi övertecknades med över 600 procent – vilket var oerhört glädjande! Det har verkligen blivit en sporre för oss och i skrivande stund har vi fler än 2000 aktieägare. Majoriteten av andelarna ägs dock fortfarande av våra anställda på ett eller annat sätt, så vi har ett starkt operationellt ägande, säger Ludwig, som själv är största ägare även efter noteringen.

Skapar spännande synergier

Investeringsplattformen fokuserar i korthet på att ge såväl privatpersoner som företag möjlighet att investera i peer-to-peer-lån, för att därmed finansiera krediter till andra användare. Typ av investering är helt valfri och kan inkludera allt från fastighetskrediter och företagslån till konsumentkrediter och inkassoportföljer. Avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Det finns många fruktsamma synergier mellan aktieägare och investerare på plattformen och de två grupperna överlappar varandra allt mer. Vi ser det som ett kvitto på att vi har en modell som verkligen fungerar.

Varför SaveLend? 

Ett förutsägbart komplement

Förutom att Ludwig är majoritetsägare efter börsnoteringen är han även en aktiv investerare på SaveLends plattform. Han är övertygad om att det rör sig om ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta, inte minst på grund av dess låga korrelation med börsen. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde och via SaveLends plattform behöver investerare inte likvidera sina tillgångar för att få ut sin kredit. Detta gör tillgångsslaget till ett värdefullt komplement till exempelvis aktier och fonder – sedan 2014 har SaveLend i genomsnitt genererat 13,82 procent ränta på investerat kapital, per år.

Varför ska du investera i krediter? 

Siktar på 25 procent organisk tillväxt

Härnäst avser SaveLend att exekvera sina finansiella mål och fortsätta sin expansion, med en målsättning på minst 25 procent organisk tillväxt per år. Siktet är inställt på att växa befintliga marknader och att därtill realisera sin förvärvsagenda. 

– Vi letar efter såväl rena kundstockar som kan lyftas in i vår tekniska plattform och på så vis höja marginalen, som komplement till befintlig verksamhet, såsom nya kredittyper och ett bredare erbjudande. Det är en mycket spännande utveckling, avslutar Ludwig. 

Få svar på dina frågor 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?