Annons

Naturen som förebild

På initiativ av prins Daniel ställer den brittiska konstnären Tony Cragg ut fem monumentalskulpturer på Djurgården i Stockholm. Tony Cragg älskar Sverige, avskyr minimalismen och fascineras av naturens komplexitet.
”Människan förfular planeten”, säger han.

KONSTEN SOM UTTRYCK. I sommar ställer skulptören Tony Cragg ut fem av sina verk på Djurgården i Stockholm. ”Konsten är det renaste uttrycket för den mänskliga existensen”, säger han.
KONSTEN SOM UTTRYCK. I sommar ställer skulptören Tony Cragg ut fem av sina verk på Djurgården i Stockholm. ”Konsten är det renaste uttrycket för den mänskliga existensen”, säger han.Foto:Foto: Evelina Carborn

Den närmaste tiden kommer Djurgårdens besökare att upptäcka fem helt nya inslag i sommargrönskan i det kungliga parkområdet.

Skulpturerna har placerats på olika platser nedanför Rosendals slott och längs strandpromenaden nedanför Tekniska och Etnografiska museet.

Utställningen är initierad av prins Daniel och arrangerad av Galleri Andersson/Sandström.

Prins Daniel, som har blivit alltmer intresserad av modern konst på senare år, upptäckte Tony Craggs skulpturer då han besökte Galleri Andersson/Sandströms filial i Umeå under Kulturhuvudstadsåret 2014.

Tony Cragg kombinerar abstrakt och figurativ konst i ett eget formspråk. Han brukar kallas ”Materialens mästare” och inspireras av naturen.

”Naturen har haft så oändligt lång tid på sig att framställa komplicerade och underbart vackra ting, som vi bara kan betrakta med djupaste respekt. De saker som vi människor framställer är oftast tråkiga med former som upprepar sig i geometriska mönster, för vi måste ta hänsyn till ekonomiska aspekter i framställningen. Vi tar en skog och gör en parkeringsplats av den, vilket förfular planeten”, säger han.

”Det fantastiska med att vara skulptör är att man inte behöver ta ekonomisk hänsyn, utan man kan fritt utforska vad som är möjligt att göra i olika material. Det är därför jag avskyr minimalismen, som slog igenom när jag var ung konstnär. För mig är minimalismen en maktdemonstration för industrialismen.”

Han säger att han vill visa på relationen mellan det som ögat kan uppfatta hos ett föremål och dess inre komplexitet.

”Ta solen, till exempel. Den ser ut som en rund boll på himlen, men den är också ett resultat av miljontals explosioner som pågår i atomerna. Eller ta våra egna kroppar, de ser statiska ut men inuti pågår miljontals kemiska reaktioner hela tiden.”

Tony Cragg föddes 1949 i The Beatles hemstad Liverpool, men har bott i Wuppertal i Tyskland de senaste 40 åren.

Han räknas som en av Europas mest framgångsrika samtida konstnärer och har haft mer än 250 soloutställningar runtom i världen.

Han var den första nu levande konstnären som fick en egen utställning vid Louvrens glaspyramid, och han har fått de prestigefyllda utmärkelserna Turnerpriset och Praemium Imperiale.

I början gjorde han verk av upphittade föremål som industriavfall och plast, under ett skede som han kallar för sin ”punkperiod”. Han fick sitt genombrott i slutet av 1970-talet, och flyttade till Wuppertal när han träffade sin tyska fru. Där har han fortfarande sin huvudateljé där han arbetar tillsammans med ett dussin assistenter.

Men han har även en kombinerad ateljé och sommarbostad på Tjörn på svenska västkusten. I början på 1980-talet hade han lärt känna Norge efter att ha arbetat en del i Oslo, och bestämde sig för att bila hela vägen från Tyskland upp till Nordnorge.

”Men när jag kom till Bohuslän var landskapet så vackert och människorna så trevliga att jag stannade där. Jag kom aldrig längre”, säger han och går över till hygglig svenska en stund.

Vid millennieskiftet köpte han ett eget hus på Tjörn, där han numera tillbringar tre fyra månader varje år.

”Jag tycker egentligen inte om att ha semester, men jag söker intressanta miljöer där både jag och min hustru, som är målare, kan arbeta.”

Tony Cragg är 67 år, men säger att han fortfarande drivs av sin egen nyfikenhet.

”Jag är fortfarande förvånad över att jag alls existerar, allt jag ser omkring mig överraskar mig. Det är en drivkraft för både konsten och själva livet, som gör det spännande att leva.”

Innehåll från TelenorAnnons

”Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början”

Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.
Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.

Från traditionell gräsklippare – till uppkopplad robot.

Här är svenskarna som leder teknikutvecklingen i branschen.

– Möjligheten att kunna styra gräsklipparen på distans har varit väldigt uppskattad från dag ett, säger Johan Rogö, Produktchef Robot hos Husqvarna.

Så hjälper IoT företagen att bli framgångsrika – läs mer 

Hundratusentals säljs varje år. Idag är det närmast standard att robotgräsklipparen tar hand om gräsmattan i svenska villaträdgårdar. I sin egen takt klipper gräset precis som du vill ha det – utan att du behöver lämna soffan.

– Robogräsklipparen svarar upp mot ett tydligt behov hos kunderna. Den lyfter ett ok från axlarna och tar hand om en återkommande och tråkig syssla. Den sparar tid och kraft samtidigt som resultatet blir bra, säger Johan Rogö.

Redan 2010 tog Husqvarna fram sina första uppkopplade robotgräsklippare. Då kunde man ge kommandon via SMS. Fem år senare lanserades Automower Connect, en app där du i detalj kan styra gräsklipparen.

– Redan från start steg användningen i en rasande fart. Det blev väldigt uppenbart att kunderna såg ett stort värde i funktionaliteten, säger Linda Lindqvist, Produktchef Robot.

2015 var möjligheten till app-styrning på distans ett premium-tillbehör som kunderna kunde addera vid köp, nuförtiden är samtliga Husqvarnas robotgräsklippare utrustade med uppkopplad teknik från början:

– Vi är absolut ledande inom det här segmentet, både när man tittar på antalet sålda enheter eller kundnöjdhet och app-användning, säger Johan Rogö.

Just kundnöjdheten har blivit en extra bonus i Husqvarnas egen utveckling:

– Appen har fört kunderna närmare oss som företag. Vi lär oss hur kunderna använder produkterna och hjälper oss att utveckla tjänster som är efterfrågade. Ledningen har förstått att det relationsbyggandet är väldigt viktigt, säger Linda Lindqvist och lägger till:

– Det riktigt intressanta är att vi höjer värdet på kunderbjudandet samtidigt som vi som företag tjänar pengar på det. Vi tar på oss kundens glasögon, tittar på vilka utmaningar och problem de möter och försöker lösa dessa. Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början och har bidragit till att behålla en premiumkänsla.

”Kan skeppa klippare till hela världen”

Tekniken som håller robotgräsklipparna uppkopplade tillhandahålls av Telenor IoT, en av Europas största IoT-operatörer. Samarbetet mellan Husqvarna och Telenor IoT har pågått sedan appen lanserades för sju år sedan.

– En viktig del i det hela är att de levererar en global lösning för uppkoppling, vilket gör att vi kan skeppa klippare till hela världen. Du kopplar upp klipparen på samma sätt oavsett var på jorden du befinner dig. De har också en kunskap om mobila nätverk och uppkoppling som vi behöver, berättar Johan Rogö och fortsätter:

– För Husqvarna har teknikutvecklingen också inneburit att företaget fått en skjuts i hållbarhetsarbetet. Elektrifiering är en grundsten i skiftet från bensin till batteridrift. Våra robotgräsklippare har lika låg energiförbrukning som en glödlampa.

En annan effekt med uppkopplade produkter är att man gått från att betrakta sig som ett tillverkningsföretag till något annat:

– Idag är vi mer ett teknikföretag, som fokuserar på att lösa kundens problem och möta deras behov med hjälp av teknik. Kunden är i centrum hela tiden, säger Linda Lindqvist.

Maximera din affär med IoT – så funkar det 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera