1515

Mode: Afrika erövrar catwalken

En snabbt växande medelklass har fått modeindustrin på jättekontinenten Afrika att blomstra.
Den svenske fotografen Per-Anders Pettersson har fångat utvecklingen på bild.

Modeller provar klänningar från det kamerunska märket Martial Tapolo Couture inför modeveckan i Dakar, Senegal 2014.
Modeller provar klänningar från det kamerunska märket Martial Tapolo Couture inför modeveckan i Dakar, Senegal 2014.Foto:Foto: Per-Anders Pettersson
Modeller provar klänningar från det kamerunska märket Martial Tapolo Couture inför modeveckan i Dakar, Senegal 2014.Foto:Per-Anders Pettersson
Modeller provar klänningar från det -kamerunska märket Martial Tapolo Couture inför modeveckan i Dakar, Senegal 2014.Foto:Per-Anders Pettersson
Under modeveckan i Kinshasa visar både lokala och internationella designers sina kollektioner.
Under modeveckan i Kinshasa visar både lokala och internationella designers sina kollektioner.Foto:Per-Anders Pettersson

I centrala Gaborone, huvudstad i Botswana, är modellerna snart redo. Makeupartisterna ska bara lägga det sista sminket innan fotograferingen av sommarkollektionen av landets största modevarumärke Black Trash kan börja.

”Det var på vintern, så det var inte så varmt, kanske bara 25 grader”, minns fotografen Per-Anders Pettersson, som fångade ögonblicket med sin kamera.

Några dagar tidigare hade han kommit till staden för att vara med på Color in the Desert Fashion Week som skulle hållas i Gaborone.

”Men Black Trash skulle inte vara med, utan åka till Zimbabwe fashion week som hölls samma helg. Kanske för att de ville etablera sig på en ny marknad. Därför fick jag vara med på deras fotografering.”

Bilden är en av som många Per-Anders Pettersson samlat i fotoboken African catwalk. För den har han i sju års tid följt och dokumenterat Afrikas snabbt framväxande modeindustri. Ett projekt som började med att han besökte sin första modevecka någonsin, i sydafrikanska Johannesburg, för ett reportage som skulle handla om den växande medelklassen i landet.

”Besöket öppnade en helt ny värld för mig som mest hade gjort mörka reportage om svält, krig och fattigdom. Jag fascinerades av det positiva, annorlunda och vackra i modet som visade en helt annan bild av Afrika än den vi är vana vid”, säger han.

Sedan dess har han besökt över 40 modeveckor i 16 länder söder om Sahara. Kongo-Kinshasa, Rwanda, Nigeria, Senegal, Uganda och Zimbabwe, är bara några av länderna som de senaste åren har fått en egen modevecka där lokala designers visar sina senaste kollektioner.

Växer näst snabbast i världen

Att mode och design tar allt större plats i Afrika är en direkt konsekvens av den ökade ekonomiska tillväxten på kontinenten. Afrika söder om Sahara är i dag den ekonomiska region som växer snabbast, efter Asien, och den totala privatkonsumtionen på kontinenten ökade från 2 500 miljarder kronor till 10 000 miljarder kronor mellan åren 2000 och 2013, enligt siffror från revisionsfirman Deloitte.

Det innebär att en medelklass snabbt växer fram (även om just begreppet medelklass är omdiskuterat, när alla som spenderar mellan 17 och 170 kronor per dag räknas in i denna grupp), där allt fler har råd med bilar, restaurangbesök och modeplagg.

Samtidigt har tillgången till internet gjort det lättare för unga, modemedvetna afrikaner att följa internationella trender, och sprida sina egna favoritvarumärken.

”Genom Instagram kan man i dag dela vad man skapat och få koll på alla nya influenser på samma villkor som resten av världen”, säger Per-Anders Pettersson.

På den vägen har också antalet modeföretag i Afrika blivit många fler de senaste åren, och nyligen värderades kläd- och skomarknaden söder om Sahara till 267 miljarder kronor av analysföretaget Euromonitor.

”I varje land finns alltid ett par designers som är riktigt duktiga och etablerade, men det är fortfarande ganska få som kan försörja sig på enbart sitt skapande”, säger Per-Anders Pettersson.

Nigerianska Lisa Folawiyo, kenyanska Adele Dejak, sydafrikanske David Tlale och Anisa Mpungwe, från Tanzania, är fyra exempel på designers som i dag är väl etablerade. Även det nigerianska varumärket Maki Oh har rönt stora framgångar, också internationellt sedan världsstjärnan Beyoncé och presidenthustrun Michelle Obama burit modebolagets kläder.

Växer näst snabbast i världen

Och att just internationella celebriteter klätt sig i afrikansk design ser många nu som ett tecken på att världen börjar få upp ögonen för kontinenten. För med mer än en miljard invånare, varav en stor del är under 25 år, har Afrika potential att växa till sig ytterligare som modemarknad.

Det börjar även internationella spelare inse. I höstas öppnade till exempel klädjätten H&M sin första butik på kontinenten, i Sydafrika, bara något år efter att klädkedjan Zara etablerat sig i landet.

”Sydafrika är landet med mest pengar och med den mest utvecklade industrin. Där finns till exempel modellagenturer och moderåd. Men även Nigeria och Senegal har utvecklats mycket de senaste åren”, säger Per-Anders Pettersson.

I de länderna, samt i Elfenbenskusten och Kamerun, har redan det spanska modevarumärket Mango öppnat flera butiker, vilket gör kedjan till en av de som hunnit längst när det gäller att etablera sig i Afrika.

En ökande internationell närvaro kan vara till hjälp på flera sätt. En förhoppning den Tanzania-baserade modeskaparen Ally Rehmtullah har är till exempel att det ska leda till färre mönsterstölder.

”År 2007 lanserade jag en kollektion i massajtyg. 2009 släppte Louis Vuitton en liknande herrkollektion där de använde massajtyger, som de förmodligen tjänade tusentals dollar på. Det är inte rättvist, för hade det varit omvänt hade jag blivit anklagad för att kopiera Louis Vuitton, men utan internationell exponering kan vi inte göra någonting”, har designer tidigare uttryckt det i intervjuer.

Modeveckorna större och bättre

Samtidigt har internationella bolag även bidragit till att textilindustrin utvecklats. Länge skördades nämligen bomull i Afrika för att säljas till andra länder där den blev tyg som afrikanska modeskapare fick köpa tillbaka till höga priser. I dag är tygpriset lägre när bland annat Angola, Moçambique och Etiopien, där H&M har tillverkning sedan 2013, producerar tyger.

Att modeindustrin vuxit har också märkts på modeveckorna de senaste sju åren.

”Showerna har blivit större, varar i fler dagar och produktionen är av högre kvalitet”, säger Per-Anders Pettersson.

Han har också sett att arrangemangen lockat allt tyngre sponsorer. Till exempel är biljätten Mercedes-Benz, som tidigare var huvudsponsor för Fashion week i Stockholm, partner till både Johannesburgs och Kapstadens modeveckor.

Men när det gäller att förklara hur själva designen och modeskapandet förändrats genom åren, tycker Per-Anders Pettersson att det är svårare att ge en riktning, utan att generalisera.

”Afrika är en jättekontinent med 54 länder och en enorm mångfald av kulturer och språk så det går inte att säga. Bara skillnaden mellan norra Afrika och Afrika söder om Sahara är som två olika världar.”

Men att det afrikanska modet är färgstarkt kan Per-Anders Pettersson drista sig till att säga, särskilt i Väst- och Östafrika. Dessutom är det rikt på mönster och motiv, som är unika för varje enskilt land.

”Men att det skulle vara mycket djurmotiv i afrikanska kläder är däremot en myt. Det visas nog mer djurmotiv på catwalks utanför Afrika”, säger Per-Anders Pettersson.


Fotnot. Utställningen "African Catwalk" visas på Galleri Kontrast i Stockholm 27 augusti till och med den 2 oktober. Vernissage lördag 27 augusti kl. 12-16, Hornsgatan 8.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?