Hoppa till innehållet

Annons

Lyx som sitter fint

Vi lägger allt mer pengar på våra husdjur. Särskilt hundar har blivit populära att skämma bort, vilket vilket gett ett uppsving för branschen och lockat en rad nya aktörer.

MUMS. Carolina Gahn startade Wonderboo, som är ett av många företag som säljer premiumprodukter för hundar. Här med franska bulldoggen Lille Bro, samt Diidrik Reuterswärd som arbetar på företaget.
MUMS. Carolina Gahn startade Wonderboo, som är ett av många företag som säljer premiumprodukter för hundar. Här med franska bulldoggen Lille Bro, samt Diidrik Reuterswärd som arbetar på företaget.Foto:Joey Abrait

Lurviga, kortklippta, stora eller små. Sveriges drygt 822 000 hundar, ser alla väldigt olika ut, men skäms bort allt mer av husse och matte.

”Hunden har gått från att vara ett husdjur till en familjemedlem. I dag är det inte något man har för att passa huset, utan man tar med sig den överallt och pysslar gärna om den lite extra”, säger Hans Rosenberg, presstalesman på Svenska Kennelklubben.

Att attityden till våra fyrfota vänner har förändrats märks inte minst på det stora utbudet riktat till hundägare som har vuxit fram de senaste 20 åren. I dag är det helt normaliserat att hunden går på dagis eller får rehab om den har ont, och flera hundhotell, där hunden kan vila upp sig, har redan öppnat. Men det är inte bara tjänstesidan som växer, även utbudet på hundmat och föremål, som bäddar, koppel och leksaker, har ökat.

”Det späs bland annat på av att det finns en inredningstrend, där vi kommer att vilja ha en matchande hundbädd eller matskål, när vi renoverar hemma”, säger Hans Rosenberg.

Den färskaste branschrapporten från intresseorganisationen Manimalis, bekräftar att vi kostar på våra hundar och andra husdjur allt mer. 2008 omsatte branschen 9 miljarder kronor, nästan dubbelt så mycket som fyra år tidigare, där köpet av husdjuret och veterinärkostnaderna stod för de största kostnaderna. Di:s genomgång av husdjursbranschens fem största bolag visar att trenden håller i sig. På tre år ökade omsättningen för alla bolag, och tre av företagen växte sig dubbelt så stora.

Branschens snabba utveckling lockar till sig nya aktörer. Nyligen etablerade sig till exempel Dogbuddy, ett slags Airbnb för hundar, i Sverige. En annan nykomling på marknaden är Wonderboo, som är specialiserat på hundmat. Förra året öppnade företaget en butik på Norrmalmstorg, mitt i centrala Stockholm, som ett komplement till e-handeln och den food truck som förra sommaren cirkulerade på stadens gator.

”Vår ägare Magnus Rosengren upptäckte att innehållet i vanlig hundmat var av låg kvalitet och bestod av bland annat slakteriavfall, benmjöl och kolhydrater som påverkar hundens hälsa. När han inte hittade något bra alternativ, bestämde han sig för att göra egen av svenska råvaror som lufttorkas”, säger Carolina Gahn, pressansvarig på Wonderboo.

För att matcha den högre kvaliteten på maten har Wonderboo också satsat på design, där varje hundmatsförpackning även fungerar som mat- och vatten-skål. En engångsförpackning kostar 20 kronor.

”Många lever i dag ett socialt aktivt liv på språng där resor, mat, mode och hälsa står i fokus. Den nya generationen hundägare har höga krav för sig själv men också för sin hund.”

Därför spånar Wonderboo redan på kommande produkter och tjänster att vidareutveckla affären med. Bland annat har företaget redan producerat ett exklusivt koppel och halsband i skinn från anrika Tärnsjö garveri, designat av modeduon AltewaiSaome. Inom kort planerar företaget även att erbjuda hundpassning på internationella varuhus, där spa och kloklipp ska ingå.

”Vissa kan tycka att premiumtjänster till hunden är fjantigt, men vi säger inte att vårt koncept ska passa alla. Däremot ser vi att fler bryr sig om, och vill sina hundar väl, och då efterfrågar de högre kvalitet. Samtidigt ska man komma ihåg att Sverige ligger långt efter andra marknader på den här fronten”, säger Carolina Gahn.

Att spendera pengar på kläder, accessoarer och behandlingar till sin hund är till exempel mycket vanligare i USA och England, där hundkläder fanns redan på 1960-talet. I Sverige blev det ett fenomen först på 2000-talet. Inte minst efter att hotellarvtagerskan Paris Hilton och hennes två chihuahua-hundar blev populära. Från USA kommer nu även andra impulser.

En är att hyra in en kombinerad hundvakt och bröllopsfotograf, som tar bilder ur hundarnas perspektiv, på den stora dagen. En annan är att köpa exklusiva accessoarer, med äkta ädelstenar, till sin fyrfota älskling.

”Men det dröjer nog innan vi ser de galnaste trenderna här i Sverige. Kunderna är mer intresserade av att öka kvaliteten på mat och tjänster för hundarna, än att köpa koppel och hundbäddar med Swarowskikristaller”, säger Carolina Gahn.

Innehåll från LexusAnnons

Nu lanseras helelektriska Lexus RZ

Ny teknik, snabbladdning – och japansk gästfrihet.

Det var receptet när Lexus ville skapa en unik helelektrisk bil.

Nu lanseras modellen i Sverige och tillverkaren har höga förväntningar.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ 

Omotenashi, det japanska ordet för gästfrihet som fokuserar på att uppfylla alla tänkbara behov, har i decennier varit ett ledord för biltillverkaren Lexus.

Och när företaget tog fram skisserna på den nya interiören i den helelektriska modellen RZ 450e var just gästfrihet en av de viktigaste ingredienserna.

Detaljer som ett panoramatak med dimmer, Dimoramatak, som anpassar ljuset efter förarens (eller passagerarnas) önskningar och ger bättre takhöjd är ett exempel. Värmaren som håller kupén varm utan att ta kraft från batteriet, vilket garanterar komfort under hela resan, är ett annat.

Inuti bilen dominerar en stor pekskärm på 14 tum, och instrumentpanelens element med infravärme ger snabb och energieffektiv värme.

Teknik möter komfort

Lexus RZ 450e är byggd på en ny elbilsplattform som siktar på att maximera potentialen för nästa generations elektrifierade modeller. Den använder BEV-plattformen (e-TNGA) med integrerat litiumjonbatteri och är utrustad med Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem.

Denna teknik ger en rad fördelar i allt från vridmoment, väghållning till chassikonstruktion.

Komfort och bekvämlighet är högprioriterat i kupén. Och den nya multimediaplattformen Lexus Link erbjuder utökade funktioner för uppkoppling, reseplanering och information.

Säkerhetssystemet Lexus Safety System+ ger avancerade funktioner för att upptäcka fler faror och undvika kollisioner.

Säkrare körning

Förutom det traditionella japanska hantverket förknippas Lexus ofta med ny teknik, något som också utlovas i Lexus RZ 450e. När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik – ”One Motion Grip” – kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.

Steer-by-wire innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen, utan information skickas elektroniskt från ratten till däcken. Detta ger säkrare och mer behaglig körning.

Körglädje och snabbladdning

Målet med Lexus RZ 450e har varit att erbjuda en elbil som kombinerar komfort, teknik och prestanda.

Takashi Watanabe, chefsingenjör för RZ 450e har haft en tydlig målbild:

– RZ 450e har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ  

 

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera