1515
Annons

Långsamheten är nya trenden

Äkta hantverk och dova pasteller. Det är några av de trender som flyttar in i våra hem till hösten. I alla fall när Karin Sköldberg, vd för Trendgruppen, väljer sina favoriter inför inredningsmässan Formex, som börjar i dag.

TRENDSPANARE. Karin Sköldberg, vd för Trendgruppen, har noterat att den nya trenden ”slow living” är här.
TRENDSPANARE. Karin Sköldberg, vd för Trendgruppen, har noterat att den nya trenden ”slow living” är här.Foto:Foto: Joey Abrait

Med lätt hand lägger Karin Sköldberg upp pläden på bordshörnan.

”Med sitt rutnät i dov rosa, vinröd, senapsgul och gråblå är den här helrätt i färgerna just nu”, säger hon, och slätar ut den mot bordsskivan.

Men det är inte bara färgerna som gör filten från Mimou rätt den här säsongen. Att den också är handvävd av handspunna siden- och ulltrådar gör att den kvalar in, när vi vill ha alltmer hantverksprodukter i hemmet.

”Vi har tröttnat på det opersonliga och föremål som inte har en själ. Nu vill vi ha hantverks- och kvalitetsprodukter”, säger Karin Sköldberg.

För tio år sedan startade hon, efter lång erfarenhet i inredningsbranschen, pr-byrån Trendgruppen PR som hon fortfarande är vd för. Sedan dess har hon sett hur trenderna utvecklats från år till år. Hon har bevittnat uppkomsten av den avskalade ”ljust & fräscht”-trenden och den metallprydda industritrenden. Nu ser hon hur inredningen rör sig allt längre därifrån.

”Båda trenderna håller så klart fortfarande i sig. Ett tecken på det är väl att vitt kakel och olika gråskalor är bland det mest trendiga man kan ha på väggarna just nu. Men vi ser också att annat får plats”, säger hon.

Den kanske tydligaste trenden kallar hon för ”slow living”, en slags motrörelse till den inredningshysteri som har rått de senaste åren, delvis driven av att nya saker ständigt dyker upp på sociala medier. Trendens namn har hon hämtat från magasinet Kinfolk, som i en hemma hos-serie intervjuat rika människor som sålt lägenheterna i New York och husen på Rivieran, för att dra sig tillbaka på landet och njuta av en enklare livsstil.

”De lagar mat och umgås med vänner, och har tagit ett steg tillbaka, vilket syns i inredningen.”

Trä och kalla metaller som silver, stål och krom dominerar. Men också i mönstren och tillverkningsteknikerna gör sig svunna tider allt oftare påminda. Mattor med mönstret gåsöga, syns till exempel överallt, och flera porslinstillverkare har de senaste åren återlanserat gamla mönster, bland dem Rörstrand och Royal Copenhagen.

”Att vi vet ursprunget skänker oss en trygghet, men de återlanseringar vi ser är alltid gjorda med en twist, så att de ska kännas 2016. Men just att veta var saker kommer ifrån, ser vi att folk efterfrågar, vilket öppnar upp för en helt ny generation småskaliga producenter.”

Som exempel nämner hon designern Hanna Wessman som gör krukor och Amelia Widells soffor, som de senaste åren rönt framgångar utan att vara jättar i inredningsbranschen.

Hand i hand med den utvecklingen går också miljö- och hållbarhetskulturen, där Ogland, som säljer miljöcertifierade lakan och Idyllien, som gör tvålar och doftstickor av lokala gotländska råvaror, är exempel på företag som ligger i framkant.

”Att vi i allt högre grad vill ha kvalitet som håller över genrationer, och som kan ärvas av barn och barnbarn, märks tydligt. De som satsar på den typen av kvalitet kan också ta bättre betalt för sin design, eftersom det äkta och unika har ett högt värde.”

Därtill sätts ett extrahögt värde till det som är producerat i Sverige, särskilt efter att stora delar av textil-, glas- och porslinsindustrin för länge sedan har flyttat sin produktion till Asien.

”Allt fler producenter inser vikten av att hantverket och kunskapen kring det stannar i Sverige. Särskilt när vi har tappat så mycket. Där har vårt grannland Finland valt en helt annan linje, när till exempel Alvar Aalto-vasen, som har blivit jättetrendig de senaste åren, tillverkas i Finland och där Made in Finland är en del av designvarumärket.”

För att främja nordisk design och konsthantverk delar Formex årligen ut Formex Nova-priset till en ung formgivare.

Vem av finska Hanna Aronen, danska Maria Bruun, svenska Matilda Dominique, finska Maija Puoskari och svenske Nick Ross som får årets pris avgörs under en ceremoni i kväll.


Innehåll från NibeAnnons

Nibes investering i skolelever säkrar företagets framtid

Lina Simonsson är verksamhetsledare på Vetenskapshuset. Utställningen Energi och balans ger elever kunskap om energi och hållbarhet. Utställningen har tagits fram av Nibe i samarbete med Tekniska museet i Stockholm.
Lina Simonsson är verksamhetsledare på Vetenskapshuset. Utställningen Energi och balans ger elever kunskap om energi och hållbarhet. Utställningen har tagits fram av Nibe i samarbete med Tekniska museet i Stockholm.

Skolungdomars svaga intresse för naturvetenskap och teknik är ett problem för näringslivets kompetensförsörjning. I Markaryd har värmepumpstillverkaren Nibe och kommunen bestämt sig för att lösa problemet. I höstas invigde de därför Vetenskapshuset. 

Nibe startade sin verksamhet för 70 år sedan och är bland husägare välkänt för varmvattenberedare och värmepumpar. Under åren har Nibe dessutom utvecklats till ett globalt innovationsföretag med kunder över stora delar av världen. Men tillverkning och produktutveckling är kvar där allt började – i småländska Markaryd. 

Den senaste satsningen på orten är Vetenskapshuset där syftet är att öka skolelevers kunskap inom naturvetenskap och teknik. På sikt är målet att säkra det lokala näringslivets kompetensförsörjning med bland annat nya ingenjörer.

– Vetenskapshuset är en mötesplats för skola, företag och akademi. Det vi gör är att skapa tillväxt för nya idéer och kompetens. Det är en investering i samhället, säger Lina Simonsson, verksamhetsledare på Vetenskapshuset. 

Lokalerna är på nästan 3 000 kvadratmeter och besökande elever får på ett pedagogiskt och lekfullt sätt lära sig om bland annat fysik och kemi, med fokus på energi och hållbarhet. Den interaktiva utställningen ”energi i balans” är utformad så att eleverna tävlar mot varandra samtidigt som de lär sig saker. Ett av momenten går ut på att eleverna ska fördela ett hushålls kilowattimmar på till exempel varmvatten i duschen, värme i huset och, inte minst, den egna skärmtiden.

– Det gör att eleverna får en förståelse för sin energiförbrukning. Responsen på aktiviteterna har varit fantastisk och en kommentar vi fått är att Vetenskapshuset bidrar till ”hållbart samhällsbyggande på riktigt”, säger Lina Simonsson.

I en annan del av byggnaden finns Nobelprismuseets utställning ”För mänsklighetens största nytta”. Här får eleverna lära sig om upptäckter som belönats med Nobelpriset och hur dessa har påverkat samhället.

Vetenskapshuset samarbetar samtidigt med Tekniska museet i Stockholm som bidrar med material både inför och efter elevernas besök i Markaryd. Det förlänger utbildningstiden och ökar förståelsen ytterligare. Vetenskapshuset har även ett toppmodernt labb för kemilektioner. 

– Det är en väldigt stor resurs för skolorna. Det är få i Sverige som har ett så här bra labb och vi är även på gång med att bygga ett tekniklabb. 

En annan pedagogisk tillgång är att Vetenskapshuset sitter ihop med Nibes värmepumpsfabrik. Det gör att besökarna bara behöver öppna en dörr för att gå från teori till praktik – och hållbarhetstänkandet stannar inte vid tröskeln till fabriken.

– Nibes värmepumpar är klimatsmarta produkter och det är något företaget jobbat med redan från början. Hållbarhet är inte en vision för Nibe, det är ett varumärkeslöfte. 

Fakta Nibe
Nibe Group är en global koncern som bidrar till ett minskat klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Bolaget utvecklar och tillverkar ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för inomhuskomfort samt komponenter och lösningar för intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur.

Läs mer på nibe.com

Mer från Nibe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nibe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?