1515

Lågt engagemang för barnens rätt

Nordiska företag ligger under det globala genomsnittet när det gäller engagemang och åtaganden i barns rättigheter, enligt en ny rapport. Samtidigt kräver nya EU-regler utförligare redovisning av bolagens egna hållbarhetsmål, där barns rättigheter ingår.

LÅT BARN FÅ VARA BARN. Fiona Rotberg på Global Child Forum och Johan Öberg på Boston Consulting Group är förvånade över att de nordiska företagen inte placerar sig högre när engagemanget i barns rättigheter rankas.
LÅT BARN FÅ VARA BARN. Fiona Rotberg på Global Child Forum och Johan Öberg på Boston Consulting Group är förvånade över att de nordiska företagen inte placerar sig högre när engagemanget i barns rättigheter rankas.Foto:Foto: Amanda Lindgren

”Barns rättigheter är en fråga som måste upp på styrelsenivå i fler nordiska företag”, säger Fiona Rotberg, forskningschef på den ideella organisationen Global Child Forum.

Det är en ideell, internationell organisation som startades av det svenska kungaparet 2009. Syftet är att verka för barns rättigheter genom att få näringslivet att samverka med den offentliga sektorn, universitetsvärlden och övriga samhället.

”Stora framsteg har gjorts, men alltför många barn lider och dör, och ännu fler får aldrig möjlighet att förverkliga sin fulla potential. Vi vuxna måste se till att barnens rättigheter respekteras, det är vår moraliska plikt. Det är också den bästa investering vi kan göra i vår gemensamma framtid”, säger drottning Silvia.

Tillsammans med konsultfirman Boston Consulting Group, BCG, har Global Child Forum tagit fram en rapport om Nordens 300 största börsnoterade företag. Det är den femte rapporten i en serie, som har gjorts både på global nivå och i andra världsdelar tidigare.

Företagen har utvärderats enligt sju olika faktorer och rankats på en skala från 0 till 9. Det globala genomsnittet är 2,9, medan det nordiska är 2,0.

”Vi är förvånade över att nordiska företag inte ligger högre. Men om man bryter ut de 30 största bolagen, som storleksmässigt är mer jämförbara med de 1 000 största företagen i den globala studien, ser det i alla fall bättre ut”, säger Johan Öberg, vd för BCG i Sverige.

73 procent av de 300 nordiska företagen har en policy för hur man förhindrar barnarbete, men endast 17 procent följer upp hur den efterlevs i årsredovisningar och liknande dokument. Motsvarande siffror på global nivå är 63 respektive 41 procent.

”En förklaring till de nordiska siffrorna kan vara att många bolag befinner sig långt från problemområdena, rent geografiskt. Man tror att man kan bocka av frågan om man har skapat rätt förutsättningar. Kanske är vi lite naiva på den här punkten”, säger Johan Öberg.

Men en ändring i ett EU-direktiv kräver nu att företag tillhandahåller bättre icke-finansiell information, där uppföljning av de egna hållbarhetsmålen ingår.

”Det gäller inte bara det egna företaget, utan även i leverantörsledet”, säger Johan Öberg.

Ansvaret för barnrättsfrågor ligger på styrelsenivå i 10 procent av de nordiska företagen, mot 13 procent i den globala studien.

”Det är en låg siffra. Samtidigt ser vi att engagemanget blir mycket större i företag där ansvaret kommer upp på högsta nivå”, säger Fiona Rotberg.

Norden skiljer också ut sig vad det gäller engagemang i fler frågor än kampen mot barnarbete, där exempel kan vara produktsäkerhet eller etik i marknadsföringen. Bara 12 procent av de nordiska företagen uppger att de agerar på sådana områden, mot 24 procent i den globala studien.

Till de enskilda företag som ligger högst i rankningen bland de nordiska hör Tele2, Telia, Ericsson, H&M, Clas Ohlson, Norsk Hydro och Trelleborg.

It och telekom utmärker sig som bästa bransch, med ett genomsnitt på 4,0. En förklaring kan vara att barn är särskilt exponerade på nätet, både när det gäller sexuellt utnyttjande och mobbing.

”Barn utgör en så stor del av branschens slutkonsumenter att affärsnyttan med att engagera sig deras rättigheter blir väldigt tydlig”, säger Fiona Rotberg.

De branscher som får lägst poäng i Norden är hälso- och läkemedelsindustrin, finansiella tjänster samt rese- och turistnäringen.

Industrikoncernen Trelleborg är ett exempel på ett företag som vill mer än att bara skriva policydokument om barn och ungdomar. Deras princip är att verka där de har egen produktion, som i Sverige, Sri Lanka, Indien och Brasilien.

I Sverige arbetar koncernen dels med integration av nyanlända, dels med stöd till idrottsaktiviteter för funktionshindrade.

”Här i Trelleborg tog vi emot ett stort antal flyktingar förra hösten. Då fick alla på huvudkontoret erbjudande om att bli mentorer för de nyanlända, och det föll väl ut”, säger Trelleborgs vd Peter Nilsson.

Ungefär 25 nyanlända barn fick var sin mentor via samarbetet, och bolaget ska just inleda ett nytt program.

”Jag var själv mentor åt en kille, och ska få en ny när som helst. Man träffas och fikar någon timme varannan eller var tredje vecka. Jag försöker hjälpa till med praktikplats och liknande, jag är ju etablerad i samhället och kan dra i en del trådar. Jag bidrar med en liten insats, som blir väldigt uppskattad av mottagaren.”

Trelleborg samarbetar även med Lunds universitet för att hjälpa nyanlända högskoleutbildade att komma ut i näringslivet.

”Just nu har vi till exempel en kille från Syrien som kommer att få sin examen validerad med hjälp av sin praktik på ett apoteksbolag, om allt går enligt planerna”, säger Peter Nilsson.

I Sri Lanka har Trelleborg engagerat sig i både daghem och skolor. Daghemmen drivs i samarbete med organisationen Child Action Lanka och skolorna drivs tillsammans med Star for life, som är Sigma-entreprenören Dan Olofssons utbildningsprogram.

”Nu öppnar vi vår tredje skola på Sri Lanka, nära vår största fabrik där. Det finns både en medmänsklig och en affärsmässig dimension i det här. De som jobbar på fabriken är stolta över att vi är engagerade i lokalsamhället, och det är en fördel för oss när vi ska rekrytera”, säger Peter Nilsson.

I Indien och Brasilien stöttar Trelleborg barn via lokala partner. I Brasilien har 6 000 förskolebarn fått hjälp tack vare att Trelleborg har bidragit med bättre lokaler och lekplatser samt coachning av lärare.

Enligt Peter Nilsson har bolaget slutat ge pengar till stora, internationella biståndsorganisationer som inte har projekt med lokal förankring där Trelleborg har verksamhet.

”Vi väljer hellre lite mindre, lokala projekt där vi kan ha direktkontakt med de personer som driver dem. Det är viktigt att leverera kvalitet i de projekt man väljer, och inte sprida pengarna. I de här länderna måste man ha kontroll på vart de tar vägen. Samtidigt kan man inte driva projekten i egen regi, utan man behöver lokal kunskap för att det ska bli bra.”


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?