1515
Annons

Kunder gör stora pengar på små kläder

Barnklädesmärket Mini Rodinis produkter ökar i värde så fort de lämnar butiken. Kunderna säljer nämligen av eftertraktade mönster på andrahandsmarknaden till samlare som är beredda att betala stora pengar för dyrgriparna. 

VÄRDEÖKNING. Samlare är beredda att betala stora pengar för dyrgriparna.
VÄRDEÖKNING. Samlare är beredda att betala stora pengar för dyrgriparna.Foto:Colourbox

När H&M gör samarbetskollektioner med designers som Isabel Marant och Roberto Cavalli säljer kläderna slut inom några få minuter eller timmar. Den främsta anledningen är att modeskapare av sådan rang aldrig annars gör kollektioner i den prisklassen.

Di har tidigare rapporterat om att det stora gapet mellan H&M:s priser och prislapparna på modeskaparnas egna kollektioner ger kunderna möjlighet att sälja kläder, skor och accessoarer till dubbla priser eller mer. Det medför att många handlar de blivande dyrgripar till budgetpriser enbart för att kunna sälja vidare och göra ett klipp. 

Detsamma gäller Mini Rodinis barnkläder och inredning, trots att det inte finns några externa designers bakom kollektionerna. Det handlar i stället om mönster, som ritas av Mini Rodinis grundare och kreative chef Cassandra Rhodin, som uppenbarligen skapar ha-begär.

Vissa "prints" är så efterfrågade att de kan kallas för klenoder, beroende på vem man frågar. Det dyraste exemplet som Di Weekend tar del av är en babyfilt i mönstret "Organic Fish" som, i andra hand, kan kosta upp till 4 000 kronor på Blocket. Det kan jämföras med butikspriset som är cirka 500 kronor.

"Jag skulle tippa på att hypen ligger i att många mammor har hittat ett kul intresse. Mini Rodini har ett gott rykte inom svensk design och plaggen och mönstren exponeras mycket på till exempel Instagram. Efter att ha sett ett 'print' tillräckligt många gånger fastnar det och man vill ha det", berättar en säljare av Mini Rodini på Blocket.

"Om man gillar ett 'print' storlekssäkrar man. Man köper alltså plagg i storlekar för flera år framåt och sedan säljer man av det man inte vill ha kvar. Det är även vanligt att man köper åt kompisar, särskilt om man bor nära en butik. Då kan man kontrollera att ett mönster sitter bra eftersom plaggen är unika. Exempelvis om en fisk sitter på magen eller ryggen", fortsätter säljaren, och påpekar att kunden tar en liten risk vid uppköpen eftersom andrahandsvärdet är så högt. 

De begränsade upplagorna tar slut i samma takt som H&M:s samarbetskollektioner. Tidigare i år släpptes till exempel den första delen av Mini Rodinis jubileumskollektion, en så kallad memory lane, med ett påslakan i mönstret "Organic Fish" som sålde slut på 45 minuter. Det snabbväxande intresset för vissa mönster gör dock att även huvudkollektionerna, och inte bara produkter som görs i begränsad upplaga, säljer slut.

"Intresset för våra huvudkollektioner har också ökat väldigt snabbt, så snabbt att vissa produkter tagit slut innan säsongen är över. Vi har få möjligheter producera nytt och fylla på slutsålda produkter i säsong. De flesta av våra transporter från fabrik går med båt, för att minska vår miljöpåverkan, vilket ger längre ledtider. Det har gjort att produkter som inte varit begränsade från vår sida ändå har sålt slut snabbt, utan möjlighet till påfyllning", säger Helena Filipsson, marknad- och kommunikationsansvarig på Mini Rodini.

Den stora efterfrågan har gjort att andrahandsmarknaden blomstrar. Jubileumslakanet "Organic Fish", som finns för både vuxna och barn, säljs just nu på Blocket för upp till 2 000 respektive 1 200 kronor. Det kan jämföras med butikspriset för Mini Rodinis lakan för vuxna och barn som är cirka 700 respektive 500 kronor.


Innehåll från HuaweiAnnons

Så ska samverkan och innovation lösa klimatutmaningen

Drygt 98 procent av den el som produceras i Sverige är fossilfri. Men i takt med klimatomställningen ökar också vårt energibehov kraftigt. Det innebär en stor utmaning – men också en möjlighet att tänka nytt och innovativt.

Teknik kan förändra världen och driva den gröna omställningen framåt. Men då behövs fler samarbeten och möjligheter att diskutera och utväxla erfarenheter. Därför arrangerade Huawei ”Green Summit 2022” i Stockholm i början av juni. Målet var att i en svensk kontext skapa långsiktiga möjligheter till nya innovativa lösningar på miljöproblemen.

Under en förmiddag diskuterade representanter från politik, myndigheter, näringsliv och akademi klimatutmaningarna ur olika perspektiv. Tekniska lösningar och innovationer från flera branscher lyftes fram och representanter från solenergibranschen berättade om hur utvecklingen där går i rasande takt med hjälp av ny smart teknik. 

Debatter och diskussioner

Publiken fick också höra om gröna startups vars syfte är att genom innovation bidra till minskade utsläpp. Ett exempel är Plaant, som har utvecklat ett smart växthus för inomhusbruk – utan jord. Därtill fanns myndighetssverige representerat genom Energimyndigheten som berättade om det växande elbehovet och vad som behövs för att Sverige ska klara den nya elektrifieringsvågens behov. 

Under ett panelsamtal enades representanter från Energimyndigheten, Huawei och Plaant att Sverige generellt sett har ett bra utgångsläge för att nå våra gemensamma hållbarhetsmål. Vi behöver dock rikta blicken mot framtiden. Att Sverige i dag ligger i framkant ska inte tas för givet. Det paneldeltagarna önskade från regeringen var att digitalisering ska bli en topprioritet eftersom en ökad digitalisering kan bidra till att bemöta många av de utmaningar vi står inför. Därtill önskades tydligare mål och ett skiftat fokus, bort från samhällets intressekonflikter till ett ökat samarbete vad gäller behovet av olika typer av energislag.

Sätter bollen i rullning 

Målet med dagen var att skapa förståelse för hur teknik och innovationer kan bidra till att lösa många av de utmaningar som finns för att Sverige ska nå de högt uppsatta klimatmål som regeringen beslutat om. 

Under Green Summit diskuterade talarna också hur vi tillsammans kan driva på hållbar innovation från den snabbt växande solenergisektorns perspektiv. Talare från Soltech Energy Solutions, branschorganisationen Svensk Solenergi, CheckWatt och hållbarhetskonsultbyrån Ethos berömde Sveriges goda klimat för entreprenörer. 

Dock framfördes synpunkter på politikens beslutsförmåga när det kommer till prioriteringar av miljöfrågor och det är ett hinder för nya innovativa företag. Ett exempel som lyftes var trubbiga miljöprövningar som istället för att se till energibehovet på systemnivå begränsar de aktörer som har gröna och innovativa lösningar för att bidra till att skapa en grön och hållbar energiproduktion.

 

Världsledande inom teknik för solenergi 

Det var första gången Huawei arrangerade Green Summit i Sverige och tanken är att plattformen ska växa till att bli en allt större arena för samarbeten. Planen är att arrangera motsvarande konferenser i Norge och Finland senare i år. 

– Den här typen av arena saknas i dag, så det var väldigt värdefullt. Här träffades myndigheter, politiker, näringsliv, innovatörer och entreprenörer – vi delade åsikter och erfarenheter och diskuterade de hinder som finns på ett öppet sätt. Jag fick flera nya insikter och är mycket nöjd, säger Christoffer Caesar, CEO på Soltech Energy Solutions. 

De flesta kanske förknippar Huawei med mobiltelefoner och nätverksutrusning, men företaget är också ett av världens ledande inom teknik för solenergi. Huawei driver redan i dag flera olika innovationsprojekt tillsammans med Soltech Energy Solutions. Bland annat har Soltech tagit hjälp av Huaweis lösning för batterilagring av energi på sin laddstation för Scanias ellastbilar. Laddplatsen ska minska de långa laddningstider som hittills bromsat en ökad användning av elektrifierade fordon.  

Öppnar för fler samarbeten

Under eventet presenterades dessutom Soltech Energy Solutions som Huaweis strategiska partner inom affärsområdet Digital Power. De två företagen har nyligen påbörjat ett ytterligare samarbete för att fortsätta driva utvecklingen inom solenergi och smarta energilösningar.

– Vi är imponerade över Huaweis höga innovationsnivå och kvalitén i deras produkter och lösningar. Med detta samarbete kan vi dra nytta av varandras styrkor och skapa ett ännu bättre erbjudande i den svenska solenergibranschen, säger Christoffer Caesar. 

Ytterligare några av Huaweis samarbeten i Norden är bland annat ett med det innovativa solcellsföretaget GruppSol, som bygger VillaZero – Sveriges första koldioxidneutrala villa. 

Med samarbetspartners har Huawei också utvecklat en innovativ AI-lösning för att i norska älvar sortera ut och stoppa invasionen av puckellax som utgör ett stort hot mot den lokala faunan. Förhoppningen är att Green Summit ska bidra till fler samarbeten.  

– Under dagen samlade vi många olika kompetenser och aktörer. Vi hoppas att det kan öppna upp för fler samverkans- och innovationsprojekt. Den kraften är avgörande för att skapa ett hållbart samhälle, säger Kenneth Fredriksen.

Mer från Huawei

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Huawei och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?