1515
Annons

Kulhål i den svarta marmorn

Pelle Ossler är en monokrom mästare, skriver Jan Gradvall som har lyssnat på det nya albumet Evig himmelsk fullkomning.

SLÄCKTE LJUSET. Pelle ­Ossler.
SLÄCKTE LJUSET. Pelle ­Ossler.Foto:Foto: Johan Bergmark

Ossler
Evig himmelsk fullkomning
(Razzia)

4 poäng

Om man går runt i centrala Berlin kan man fortfarande se kulhål i fasaderna från de sista striderna under andra världskriget.

Jag minns något slags bankpalats i stadsdelen Mitte fullt av små hål i den svarta marmorn. Det såg så vackert ut, ända tills jag insåg var det var.

Pelle Ossler skriver att han gjorde samma iakttagelse när han under långa promenader i Berlin skrev texterna till det här albumet. Slutresultatet låter också som kulhål i svart marmor.

Pelle Ossler är en monokrom mästare. Med sin högspänningsgitarr och sitt öga för detaljer – texterna känns fångade med en Leica – bygger han upp sånger som för tankarna Leonard Cohens och Johnny Cashs sista stunder på jorden. You want it darker? Pelle Ossler släckte just ljuset.

På tre spår gästar en av Sveriges mest magiska röster, Amanda Werne, som gör musik under namnet Slowgold.

 

Per Texas Johansson, Konrad Agnas & Johan Graden
Bakgrundsmusik
(Bakgrundsmusik)

4 poäng

Alla som inte öppnat sina öron för Lennie Tristano (1919-1978) har många gyllene timmar framför sig.

En italienskättling som vid sitt piano dyrkade upp jazzen med banbrytande improvisationer. Samtidigt är musiken aldrig lös i konturerna utan utförd med en närmast kirurgisk precision.

Tre svenska musiker, vilka är aktiva på den svenska och europeiska improvisationsscenen, tolkar nu Lennie Tristano på ett hyllningsalbum. Med en något udda instrumentering – piano, trummor, plus Per Texas Johansson med sina olika typer av klarinetter – improviserar de runt improvisationerna. Fritt och disciplinerat på samma gång. En i alla bemärkelser betagande vacker vinyl-lp med omslag av Tora Kirchmeier.

 

Jarvis Cocker & Chilly Gonzales
Room 29
(Deutsche Grammophon)

4 poäng

Hur låter ett hotell? Vilka minnen ryms i korridorer, överkast, gardiner, handfat, duschbrunnar?

Med hjälp av pianisten Chilly Gonzalez – en kanadensare i scarf som ser ut och spelar som en dekadent hotellpianist – har Jarvis Cocker från Pulp tonsatt legendariska Los Angeles-hotellet Chateau Marmont. Det är kanske det hotell i världen som vid sidan av Chelsea Hotel i New York är mest frekvent mytologiserat i populärkulturella skildringar.

I rum 29 på Chateau Marmont hittade Jarvis Cocker ett piano som fått ge namnet åt albumet. Ett piano som installerades av Mark Twains dotter. När han satt där och skrev fick han reda på att sexsymbolen Jean Harlow bodde i samma rum på sin andra smekmånad.

Jarvis Cockers fortsatta romantisering av uttjatad och närmast patenterad Hollywood-dekadens skulle kunna vara outhärdlig, men han kommer undan med det genom melodier som kan mäta sig med Burt Bacharachs smältande isbitar i kristallglas. I den knäckande vackra Tearjerker låter det som han kritiserar sin egen och andra musikers självömkan: ”You are such a jerk. You are a tearkjerker. You don’t need a girlfriend, you need a social worker”.

ChicagojazzenStändut Blakk (Zeon Light)4 poäng

Erik Karlsson från Skellefteå gör musik under namnet Chicagojazzen. Ett artistnamn som är uruselt eller genialt beroende på hur man ser det.

Albumiteln Ständut blakk betyder att man är ständigt pank. På den fina omslagsmålningen av Johannes Beander syns några sönderrivna blanketter från Försäkringskassan.

Med dessa erfarenheter i ryggen sänker Erik Karlsson sitt huvud och spelar in nästintill helt instrumental musik som inte alls låter som jazz egentligen, möjligen vad det gäller sin frihetskänsla. Det skeva svänget för tankarna till de etiopiska band från sent 1960-tal som dokumenteras på samlingsskivorna Éthiopiques. En annan association är den tyska avantgardescenen på 1970-talet.

Ändå låter det aldrig inåtvänt eller smalt. Erik Karlsson har en unik känsla för stämningar och en bländande melodisk begåvning som man önskar kunde ge honom jobb som kompositör för film och tv.


Succé när Rolls-Royce mörklägger

Rolls-Royce Ghost Black Badge är märkets sportigaste modell någonsin. 

Di Weekend testar den på formel 1-banan utanför Budapest.

FINESSFEST. Rolls-Royce Ghost Black Badge är belamrad med nördiga detaljer: bland annat är grillen handpolerad och kolfiber-fälgarna uppbyggda av 44 lager kolfiber. Den ikoniska Spirit of ecstacy-figuren på huven är även den svart.
FINESSFEST. Rolls-Royce Ghost Black Badge är belamrad med nördiga detaljer: bland annat är grillen handpolerad och kolfiber-fälgarna uppbyggda av 44 lager kolfiber. Den ikoniska Spirit of ecstacy-figuren på huven är även den svart.Foto:Rolls-Royce
Foto:Rolls-Royce
Foto:Rolls-Royce

Black Badge är ett koncept som föddes 2016 då Rolls-Royce Wraith och första generationen Ghost fick sina Black Badge-kostymer. Lyxbiltillverkarens ledning hade noterat att det hade kommit nya kunder till märket. Unga entreprenörer, it-miljonärer och artister ville ha en Rolls-Royce, men de ville ha en Rolls med en tvist och sportigare egenskaper.

Att framställa en toppversion av en bil som Ghost är en utmaning. Det går inte att hänga på mer utrustning – bilen har ju redan allt.

Svaret blev Black Badge-linjen. Rolls-Royce förklarar att de här produkterna vänder sig till kunder som gillar en mörkare estetik och en modigare design.

Enklare uttryckt kan man säga att allt som blänkte på vanliga Ghost blev svart. Svart grill, svart Spirit of ecstacy-utsmycknad, svarta hjul.

Succén vid debuten 2016 blev omedelbar, svart var vad världens unga superrika hade väntat på. 2017 fick Rolls-Royce Dawn ett Black Badge-tillskott i modellpaletten och 2019 kom suven, Cullinan, omstöpt i samma anda. I dag är var fjärde såld Rolls-Royce en Black Badge.

Och fler ska det bli. Nu har nya Ghost, presenterad i vintras, fått sin alldeles speciella trimning. Det är, föga överraskande, mycket svärta i uttrycket med kolfiberfälgar i unik design, kolfiberinlägg i instrumentpanelen och svarta inramningar runt rutorna.

Den ekonomiskt sinnade kan tycka att en halv miljon kronor är ganska mycket för att slippa en kromad grill. Men man får lite mer. Effekten från V12-motorn har höjts från 571 till 600 hästkrafter och vridmomentkurvan böjer sig inte innan den har nått 900 Nm.

På växelspaken, en rattspak för övrigt, sitter nu en diskret knapp märkt ”low”. Tryck in den och 50 procent snabbare växling och ett sportigt motorljud kommer som på beställning. För första gången någonsin i en Rolls-Royce erbjuds alltså ett sportläge.

Foto:Rolls-Royce

Vilket för oss till platsen för detta testögonblick:

Hungaro Ring. Formel 1-banan som stod klar 1986, den första bakom dåvarande järnridån. Den är känd för att vara kurvig och svår, och brukar beskrivas som ”Monaco utan hus”. Det är alltså hit Rolls-Royce har tagit ett litet sällskap motorjournalister för att visa att märkets bilar passar både vid slott och på racerbana.

Den svarta limousinen står uppställd på start. Jag skjuter fram stolen en smula, låter torkarna svepa bort vattendropparna. Det har precis börjat duggregna. De röda startljusen lyser upp, par efter par, och när hela julgranen lyser ger vi full gas.

Sedan ingenting. 

Jag hade glömt lägga i ”drive”. Tur det inte är 70 000 människor på läktarna.

Efter den initiala fadäsen kommer vi i väg. Accelerationen imponerar, 4,5 sekunder tar det att passera 100 km/tim. Vridmomentet på 900 Nm kommer redan vid 1 700 varv per minut. Men vid 180 km/tim slår jag av för att bromsa in i den första hårnålskurvan. 

Andra kurvan är spännande, den lutar utåt vilket är ganska påfrestande för en 2,5 ton tung lyxracer. Men bilen hänger kvar i spåret. Rolls-Royce har ändrat chassit på Black Badge-versionen och luftfjädringen är fastare än i vanliga Ghost.

Fjärde kurvan är döpt efter Nigel Mansell. Det var här han tappade ett hjul under 1987 års Grand Prix. Men vi får med oss alla fyra.

Efter några kurvor släpper nervositeten och det går att njuta av Ghost på formel 1-bana. Det fastare chassit är inte tegelstensfast, det kränger en del i kurvorna. Efter att ha kört en riktig formel 1-racer en gång – en Renault – kan jag jämföra.

Rolls-Royce Ghost vinner på de flesta punkter. Sittkomforten till exempel. Och enkelheten att ta sig i och ur. Runt om-sikten var visserligen bättre i Renaults F1-bil, men taket på Ghost är inte dumt – det gör kupén mer ombonad och värmen behålls mer effektivt vintertid. 

Foto:Rolls-Royce

Är det här en sportbil? Nej. Trots ett sportläge är skillnaden mot den vanliga versionen inte enorm.

”Först och främst är det en Rolls-Royce. Det måste vi bevara, vi får inte dra konceptet för långt”, säger Philip Harnett, utvecklingschef på Rolls-Royce.

Men tilläggen som man får med Black Badge-modellen är elegant utförda. Som alltid med Rolls-Royce handlar det om ett frosseri i detaljer. Grillen är inte svartlackerad, den är svarttonad i en speciell process och handpolerad. Kolfiberfälgarna är uppbyggda av 44 lager kolfiber, panelerna i kupén är gjorda av en speciell kolfiber som tar mångdubbelt längre tid att tillverka jämfört med vanliga.

Det är sådant som kunderna gillar. Det ska vara speciellt. Det är därför Ghost Black Badge har 29 hästkrafter extra. Vem som märker om man sparkar i gång 571 eller 600 hästkrafter är en annan sak.

Black Badge ska enligt tillverkaren tilltala den som vågar sticka ut – ”den som avfärdar kostym och hellre använder kryptovalutor än banker”. 

Personligen gillar jag kostymer och banker. Men vilken bil det är!

Ett unikum i dagens, och framtidens, bilvärld. För även om elektrifieringen är på väg att nå även Rolls-Royce är den helt frånvarande här. Det ger en hiskelig förbrukning, utsläpp av koldioxid på 359 gram per kilometer och en skatt på nästan 35 000 kronor per år.

Och så en annan detalj, Ghost är över 5,5 meter lång, en utmaning i stadsmiljö.

Kan ni inte tänka er att göra en något kortare modell?

”Visst kan vi tänka oss det. Men den speciella Rolls-Royce-komforten krävs ett visst utrymme. Vi kommer aldrig att tillverka en bil som kompromissar med utrymmet i baksätet”, säger Philip Harnett.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?