1515

Kreativiteten ligger i kortleken

Ett slags uppfinningsmaskin för uppfinningar. Så ser innovatörerna i Gotofuture på Makanatsu. Ett kortspel som värmer upp hjärnan för att skapa banbrytande idéer.

KORTSPEL FÖR IDÈER. Ebrahim Isaacs och Håkan Lidbo har skapat kortspelet Makanatsu. Namnet är en blinkning till japanen Yoshiro Nakamatsu, som är känd för knäppa uppfinningar och säger sig ha världsrekord i antalet patent.
KORTSPEL FÖR IDÈER. Ebrahim Isaacs och Håkan Lidbo har skapat kortspelet Makanatsu. Namnet är en blinkning till japanen Yoshiro Nakamatsu, som är känd för knäppa uppfinningar och säger sig ha världsrekord i antalet patent.Foto:Foto: Joey Abrait

Var kommer idéer ifrån och hur skapas kreativitet? Det är frågor som ständigt hemsöker Håkan Lidbo och Ebrahim Isaacs.

De driver innovationsbolaget Gotofuture. Kontoret på Söder i Stockholm har ambientmusik i högtalarna, inte enbart för att ge näring åt fria tankar. Ljudmattan maskerar effektivt fläktbruset från en projektor.

Lokalen ser ut som en modern Pettsonverkstad. I ena hörnet roboten Ana, som har dålig syn, hörsel och inget lokalsinne och är huvudfigur i ett pågående projekt om människor och robotar. I andra änden av rummet hänger en drönare från taket omgiven av ett lättviktsskelett ämnad att användas i en drönarbalett i samband med OS-invigningen i Sotchi.

Den senare idén flög aldrig, men det är inget som sörjs i Gotofutures tankevärld. De blandar friskt och tänker, som det verkar, ständigt utanför lådan.

”Vi jobbar efter principen bygg först, fråga sedan”, säger Håkan Lidbo, som efter sin musikkarriär gjort sig ett namn i samband med en rad installationer och museiprojekt.

Ibland tar det längre tid än väntat och slutresultatet är oväntat.

Makanatsu skulle från början bli en app. Men den digitala tjänst de byggde blev för oöverskådlig. När de printade på papper de ord som skulle kunna vara smörjolja för nya idéer insåg de plötsligt att det var ett kortspel de faktiskt konstruerat.

Makanatsu är en kortlek med utvalda ord. Det spelas bäst i grupper med två eller tre personer i varje lag. Varje lag drar fyra kort. Orden på korten ska ingå i en tänkt uppfinning eller produkt som antingen går att göra lönsam och/eller världen till en bättre plats.

Det finns 136 miljoner möjliga kombinationer av ord. Men tiden är knapp. Tankeprocessen får ta max tre minuter, och därefter kvickt, på en minut, leverera en snabb presentation – ”pitch” på kreatörsvenska – av affärskonceptet eller uppfinningen.

”Tävlingsmomentet höjer takten och tidspressen är bra för det krymper utrymmet för negativa tankar. Första varvet brukar vara en aning trögt för folk att komma i gång. Med redan andra rundan börjar idéerna att bubbla fram. Kreativitet finns hos alla, men vi tillåter oss så sällan att leka fram idéer”, säger Ebrahim Isaacs.

Makanatsu kan jämföras med stretchingen en höjdhoppare gör innan det är dags att springa fram mot ribban och göra det stora hoppet. Man värmer upp hjärnan helt enkelt.

Men fungerar det? En konkret idé som kommit fram vid tester av spelet är att göra en modern variant av Nils Holgerssons resa, fast med en drönare.

”Skolklasser över hela landet skulle vara med i projektet och ladda upp drönaren vart efter batterierna tog slut och skicka den vidare. Resan skulle kunna följas via en webbplats och bli en kombinerad historie-, geografi och samhällskunskapsresa beroende på hur varje etapp skildrades.”

Vän av ordning ser framför sig företagskonferenser där medarbetarna ”diskuterar i grupp” och producerar förslag – som landar i den där avlagda brevlådan för ”förbättringstips” på jobbet.

Men Ebrahim Isaacs hävdar tvärtom att spelet kan öka kreativiteten på arbetsplatsen.

”Makanatsu ska ses mer som en process, en industriell modell för hur man kan träna hjärnan och låta tankar flyga fritt. Det måste inte ha med det enskilda företagets verksamhet att göra. Det viktiga är att våga kasta fram idéer utan att skämmas för det.”

”För mig är det som att sitta med en blyertspenna. Om man inte vågar göra skisser går man miste om väldigt många idéer”, säger Håkan Lidbo.

Duon föreläser ibland på företag eller organisationer om kreativitet och innnovationer, under rubriken ”Training camp för creativity”.

”Varje gång vi använt Makanatsu i workshops på företag har det efteråt kommit fram folk och velat köpa kortleken. Till slut insåg vi att det finns en marknad där ute”, säger Ebrahim Isaacs.

Åtskilliga hundra timmar har lagts ned på att hitta rätt stödord. Vissa har fått stryka på foten. Kvantfysik och gravitation platsade inte eftersom de är för svåra att definiera. Enligt Ebrahim Isaacs går det utmärkt att spela även som sällskapsspel.

”Det skapar förvånansvärt bra idéer. Och man blir upprymd av att spela det när man låter hjärnan jobba på ett nytt sätt”, säger Ebrahim Isaacs, som i stunder av storhetsvansinne ser framför sig hur det ligger en kortlek i varje fikarum på landets företag.

I förlängningen hoppas de vidareutveckla Makanatsu till ett slags kickstarter för Kickstarterkampanjer.

”Vi umgås med tanken att starta en plats för idéer i ett tidigt skede, där innovatörer kan möta entreprenörer och kapital. Alla har inte kapacitet att ta sina idéer till marknaden även om deras idéer är bra.”

För egen del finansierar de sin satsning via en Kickstarterkampanj som drar i gång i dagarna.

Kortlekarna trycks i Kina och kommer initialt att kosta ett par hundra kronor per lek.

”Vi siktar framför allt på USA och England. Där tror vi att de största marknaderna finns, men vi gör sällan saker ur ett rent pengaperspektiv. Vårt ultimata mål är att folk delar med sig av sin kreativitet. Det är vad det går ut på. Och att Makanatsu blir ett verb, så att folk säger att vi går och makanatsar lite.”


Innehåll från Ikano BostadAnnons

”Det här förändringsarbetet kräver modiga chefer”

Mindre machokultur och ett öppnare klimat. Effektivare projekt och lägre produktionsbortfall. Medarbetarundersökningen som gjordes för en tid sen fick Ikano Bostad att påbörja en rejäl förändringsprocess – som har gett lika rejäla resultat.  

En högre grad av innovation, ett större engagemang och en sundare företagskultur. Plus lägre personalomsättning och en arbetsmiljö som upplevs som mer stimulerande. För Pirjo Unnerstad, Head of HR på Ikano Bostad, är jämställdhetsarbetet ett effektivt sätt för att nå en ökad konkurrenskraft. 

– Jag har jobbat hela mitt liv i byggbranschen och har många gånger varit frustrerad eftersom jag sett att vi, på grund av alltför homogena team, inte har kunnat leverera till max. Det säger ju sig själv, frågar du fem personer med liknande bakgrund om hur de vill lösa ett problem så får du fem liknande svar. Med blandade arbetsgrupper når vi både en starkare innovation och skapar de bästa förutsättningarna att möta våra kunder, som ju också är av blandade kön, åldrar och bakgrunder. 

Stark motivation

På Ikano Bostad har man sedan 2014 jobbat extra fokuserat på att öka jämställdheten bland medarbetarna. Då gjordes en mätning som visade att många tyckte att jargong och en del beteenden kollegor emellan var för hårda. 

– Det gav oss en tankeställare och gjorde att motivationen för att påskynda jämställdhetsarbetet ökade ytterligare. Och glädjande nog har medarbetarundersökningarna sedan dess visat på tydliga förbättringar. Till exempel har vi nått ett betydligt högre engagemang, vilket leder till effektivare projekt med lägre produktionsbortfall, säger Pirjo.   

Läs mer om lärlingsprogrammet för kvinnor som vill bli snickare 

Lärlingsprogram för kvinnor

Vägen mot en mer jämställd organisation har egentligen inte varit en – utan många. Man har jobbat med rekrytering, ledarskap och successionsplanering, men också med mer handfasta projekt som ett lärlingsprogram för kvinnor ute på byggarbetsplatserna. 

– Hentverkarna är ett lärlingsprogram där vi har tagit in 16 kvinnor som ska utbildas i tre år. Tanken är att vi genom en större jämställdhet ska få en arbetsplats som passar fler, både kvinnor och män. En studie av projektet som gjordes visar att arbetsmiljön faktiskt förändrades när det kom in fler kvinnor, precis som vi hade önskat. Klimatet blev mer öppet och mindre macho. 

En annan hörnsten för utvecklingen mot en större jämställdhet är förankring i ledningsgruppen och arbete för att ständigt utveckla ledarskapet. 

– Det får inte finnas någon som helst tvekan i ledningen om att detta är något som vi gör till 500 procent, för att utveckla vår organisation. Och jag brukar med en dåres envishet tjata om att detta förändringsarbete också kräver modiga chefer. Chefer som har modet att anställa någon som inte är som de själva och som systematiskt arbetar för att alla medarbetare ska bli sedda och förstådda, oavsett livssituation. 

Ni har vunnit en del priser för ert arbete, bland annat Unionens Guldstegen. Vad betyder det för er?

– Den allra största anledningen till att vi gör det här jobbet är som sagt för att vi vill öka vår konkurrenskraft och värdet i affären. Men att få priser är ju såklart också väldigt roligt! Det är ett pris som nomineras av våra Unionen-medlemmar, vilket gör det extra kul. Det visar att det vi gör uppskattas och blir ett erkännande för hela företaget. För det är verkligen vad det här arbetet är, ett enda stort team work. Om inte alla hade varit så engagerade hade vi aldrig kunnat nå så här långt, säger Pirjo. 

Här kan du lära känna Ikano Bostads styrelse och ledningsgrupp 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?