1515
Annons

Kollektiv affär bildar nytt mönster

En ny designgrupp vill sätta Sverige på kartan med sina mönster och spänner bågen redan från början. Formade av en hård bransch sticker Swedish Creatures ut hakan och möter världsmarknaden i New York nästa år.

FORMAR FRAMTIDEN. I maj gör designgruppen Swedish Creatures, med bland andra Sabina Wroblewski Gustrin, Lisa Edoff och Åsa Kax, premiär på den världsledande branschmässan Surtex i New York.
FORMAR FRAMTIDEN. I maj gör designgruppen Swedish Creatures, med bland andra Sabina Wroblewski Gustrin, Lisa Edoff och Åsa Kax, premiär på den världsledande branschmässan Surtex i New York.Foto:Foto: Jesper Frisk

Hemma hos designern Sabina Wroblewski Gustrin ligger hjortar, lingon och blåbärsris utspridda. Koordinerade i symmetriska mönster bildar de några av de första utkasten till den nybildade designgruppen Swedish Creatures framtida kollektion. Här, runt det stora köksbordet, träffas sex illustratörer och designers regelbundet för att diskutera mönster och affärer. I maj gör de premiär på den världsledande branschmässan Surtex i New York, där mönsterdesigners, illustratörer, agenter och inköpare möts varje år.

”Vi väntar inte på att ett annat företag eller ett varumärke ska plocka upp oss, utan vi har plockat upp oss själva. Det är en annorlunda och mer modern affärsidé. Vi har stora drömmar och säger till världen att vi vill ha det här, ge oss det”, säger designern Åsa Kax.

Traditionellt är Formex-mässan i Stockholm en mer naturlig mötesplats, men Åsa Kax, Lisa Edoff, Sabina Wroblewski Gustrin, Kristina Hultkrantz, Lotte Kölare och Kajsa Rolfsson nöjer sig inte med att bara stanna på hemmaplan.

”Sverige är en liten marknad, man måste utanför Sverige om man vill något. Det har också att göra med den rådande samhällsstrukturen. De små butikerna i städerna dör, och kedjorna blir större. Det finns färre återförsäljare att sälja till i dag”, säger Åsa Kax.

Förutom arbetet med Swedish Creatures driver alla i gruppen huvudsakligen sina egna företag. Vilken form Swedish Creatures kommer att ta har de inte landat i än. Men de är överrens om att designbranschen är svår att verka i och beskriver konkurrensen som ”mördande” med en slitsam norm om att hela tiden prestera på topp.

”Generellt sett är det hårt, speciellt för kvinnor. Det är inte många designer som är kvar i branschen en hel karriär. För en långvarig karriär krävs det att man är lika mycket designer som entreprenör”, säger Sabina Wroblewski Gustrin.

Att endast livnära sig på att sälja produkter med egendesignade mönster ser ingen av medlemmarna som något alternativ, utan de arbetar även kreativt på uppdrag för olika reklambyråer och företag.

”Det är roligt med egna produkter, men också tungt med tanke på logistik och lager som binder kapital. Därför är det intressant att i stället sälja mönster som kan utveckla andras produkter”, säger Åsa Kax.

”Det stora hotet mot vår bransch i stort är prisdumpningar, det är något som alla kreatörer arbetar emot. Det är också något som är lättare att arbeta med när man är fler, man bildar ett slags kartell”, säger Lisa Edoff.

Medlemmarna i Swedish Creatures är alla utbildade inom design, och åldersspannet är stort; den äldsta medlemmen är född 1960, den yngsta 1990. Att det blev ett kvinnokollektiv var ingen plan från början, det råkade bara bli så.

”Det är en ganska liten bransch i Sverige, de flesta känner till varandra. Jag ställde frågan om att starta en grupp i ett forum, och sedan har det utvecklats till den här konstellationen genom åren”, säger initiativtagaren Sabina Wroblewski Gustrin.

Surtex är en av de största mässorna i sitt slag för så kallade ytmönster. Tusentals licenstagare, återförsäljare, agenter och tillverkare besöker mässan med över 200 utställare som hoppas kunna sälja sina mönster. På Surtex går det att sälja sin design på olika sätt, bland annat på licens, som enskild produkt eller serie, eller att man säljer alla rättigheter.

Montern som Swedish Creatures betalar för kostar omkring 70 000 kronor. Inklusive resa, boende och andra kostnader räknar gruppen med att satsningen kommer att gå loss på drygt 200 000 kronor.

Vad innebär det att ni är fler ur ett ekonomiskt perspektiv?

”Vi har möjlighet att kunna etablera oss på marknaden, och över huvud taget kunna vara med på Surtex, där vi går ihop med våra egna investeringar. Man vågar mer när man är fler, man är inte lika utsatt i grupp. Det är en ekonomisk styrka tidsmässigt också, eftersom alla jobbar med olika saker”, säger Lisa Edoff.

Eftersom arbetet inför Surtex innebär långt mer än ett heltidsjobb tror gruppen att de har chansen att nå ut till fler och i förlängningen dra in mer pengar, jämfört med om någon hade gjort satsningen på egen hand. Utan de kontaktnät – och egen kompetens – gruppen har inom bland annat pr, marknadsföring och digital teknik hade blivit ytterligare utgifter.

Hur pass vanligt är det att en enskild designer expanderar utomlands?

”Inte så vanligt, det händer oftast bara om man har ett företag som står bakom en i ett samarbete”, säger Lisa Edoff.

Till utställningen i maj kommer Swedish Creatures att göra en gemensam mönsterkollektion, med minst tolv mönster totalt. Även om alla har individuella stilar är tanken att kollektionen ”Creatures” ska utgå från den skandinaviska traditionen, som gruppen formulerat som fem f: flora, fauna, folk, folklore och fashion.

Och det är tydligt att det svenska mönsterarvet ligger Swedish Creatures varmt om hjärtat när de pratar om sin design. Självklara inspirationskällor är Josef Frank och 10-gruppen, som stack ut hakan i början av 1970-talet.

”Tillsammans har vi ju över 200 års erfarenhet, det hade inte ens Josef Frank. Det här är otroligt givande på flera plan, även om vår relation är affärsmässig. Vi växer på olika sätt och det är kompetenshöjande”, säger Sabina Wroblewski Gustrin.


Innehåll från HuaweiAnnons

Så ska samverkan och innovation lösa klimatutmaningen

Drygt 98 procent av den el som produceras i Sverige är fossilfri. Men i takt med klimatomställningen ökar också vårt energibehov kraftigt. Det innebär en stor utmaning – men också en möjlighet att tänka nytt och innovativt.

Teknik kan förändra världen och driva den gröna omställningen framåt. Men då behövs fler samarbeten och möjligheter att diskutera och utväxla erfarenheter. Därför arrangerade Huawei ”Green Summit 2022” i Stockholm i början av juni. Målet var att i en svensk kontext skapa långsiktiga möjligheter till nya innovativa lösningar på miljöproblemen.

Under en förmiddag diskuterade representanter från politik, myndigheter, näringsliv och akademi klimatutmaningarna ur olika perspektiv. Tekniska lösningar och innovationer från flera branscher lyftes fram och representanter från solenergibranschen berättade om hur utvecklingen där går i rasande takt med hjälp av ny smart teknik. 

Debatter och diskussioner

Publiken fick också höra om gröna startups vars syfte är att genom innovation bidra till minskade utsläpp. Ett exempel är Plaant, som har utvecklat ett smart växthus för inomhusbruk – utan jord. Därtill fanns myndighetssverige representerat genom Energimyndigheten som berättade om det växande elbehovet och vad som behövs för att Sverige ska klara den nya elektrifieringsvågens behov. 

Under ett panelsamtal enades representanter från Energimyndigheten, Huawei och Plaant att Sverige generellt sett har ett bra utgångsläge för att nå våra gemensamma hållbarhetsmål. Vi behöver dock rikta blicken mot framtiden. Att Sverige i dag ligger i framkant ska inte tas för givet. Det paneldeltagarna önskade från regeringen var att digitalisering ska bli en topprioritet eftersom en ökad digitalisering kan bidra till att bemöta många av de utmaningar vi står inför. Därtill önskades tydligare mål och ett skiftat fokus, bort från samhällets intressekonflikter till ett ökat samarbete vad gäller behovet av olika typer av energislag.

Sätter bollen i rullning 

Målet med dagen var att skapa förståelse för hur teknik och innovationer kan bidra till att lösa många av de utmaningar som finns för att Sverige ska nå de högt uppsatta klimatmål som regeringen beslutat om. 

Under Green Summit diskuterade talarna också hur vi tillsammans kan driva på hållbar innovation från den snabbt växande solenergisektorns perspektiv. Talare från Soltech Energy Solutions, branschorganisationen Svensk Solenergi, CheckWatt och hållbarhetskonsultbyrån Ethos berömde Sveriges goda klimat för entreprenörer. 

Dock framfördes synpunkter på politikens beslutsförmåga när det kommer till prioriteringar av miljöfrågor och det är ett hinder för nya innovativa företag. Ett exempel som lyftes var trubbiga miljöprövningar som istället för att se till energibehovet på systemnivå begränsar de aktörer som har gröna och innovativa lösningar för att bidra till att skapa en grön och hållbar energiproduktion.

 

Världsledande inom teknik för solenergi 

Det var första gången Huawei arrangerade Green Summit i Sverige och tanken är att plattformen ska växa till att bli en allt större arena för samarbeten. Planen är att arrangera motsvarande konferenser i Norge och Finland senare i år. 

– Den här typen av arena saknas i dag, så det var väldigt värdefullt. Här träffades myndigheter, politiker, näringsliv, innovatörer och entreprenörer – vi delade åsikter och erfarenheter och diskuterade de hinder som finns på ett öppet sätt. Jag fick flera nya insikter och är mycket nöjd, säger Christoffer Caesar, CEO på Soltech Energy Solutions. 

De flesta kanske förknippar Huawei med mobiltelefoner och nätverksutrusning, men företaget är också ett av världens ledande inom teknik för solenergi. Huawei driver redan i dag flera olika innovationsprojekt tillsammans med Soltech Energy Solutions. Bland annat har Soltech tagit hjälp av Huaweis lösning för batterilagring av energi på sin laddstation för Scanias ellastbilar. Laddplatsen ska minska de långa laddningstider som hittills bromsat en ökad användning av elektrifierade fordon.  

Öppnar för fler samarbeten

Under eventet presenterades dessutom Soltech Energy Solutions som Huaweis strategiska partner inom affärsområdet Digital Power. De två företagen har nyligen påbörjat ett ytterligare samarbete för att fortsätta driva utvecklingen inom solenergi och smarta energilösningar.

– Vi är imponerade över Huaweis höga innovationsnivå och kvalitén i deras produkter och lösningar. Med detta samarbete kan vi dra nytta av varandras styrkor och skapa ett ännu bättre erbjudande i den svenska solenergibranschen, säger Christoffer Caesar. 

Ytterligare några av Huaweis samarbeten i Norden är bland annat ett med det innovativa solcellsföretaget GruppSol, som bygger VillaZero – Sveriges första koldioxidneutrala villa. 

Med samarbetspartners har Huawei också utvecklat en innovativ AI-lösning för att i norska älvar sortera ut och stoppa invasionen av puckellax som utgör ett stort hot mot den lokala faunan. Förhoppningen är att Green Summit ska bidra till fler samarbeten.  

– Under dagen samlade vi många olika kompetenser och aktörer. Vi hoppas att det kan öppna upp för fler samverkans- och innovationsprojekt. Den kraften är avgörande för att skapa ett hållbart samhälle, säger Kenneth Fredriksen.

Mer från Huawei

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Huawei och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?