1515

»Jag ville bo i ett hus på landet«

UR ARKIVET (feb 2009) Över en frukost med Di Weekend berättade Olle Ljungström 2009 om varför livet var så svårt att leva och varför han läste Dagens industri.

Olle Ljungström på Hotell RIval 2009.
Olle Ljungström på Hotell RIval 2009.Foto:Foto: Jesper Frisk

För dig som är diabetiker är väl frukosten viktig?
"Definitivt. Att jag drabbades av diabetes beror till stor del på min dåliga livsföring och brist på rutiner. Jag är väldigt dålig på att sköta min diabetes, men frukost äter jag alltid. Det är en enkel rutin att stoppa i sig något när man vaknar på morgonen. En sådan här hotellfrukost är ju direkt lyxig, vanligtvis brukar det bli en tallrik gröt."

Livsångest, sjukdom, missbruk. Efter att ha sett den bitvis smärtsamma dokumentären, där Jacob Frössén följt ditt självförbrännande liv under tre år, undrar man ju hur du mår i dag?
"Jag dras med en del fysiska men, men jag är ju en medelålders man och med tanke på att jag levt ett osunt liv med överdosering av fett, alkohol och diverse preparat så är jag nog i hyfsat gott skick. Men faktum är att för första gången i svensk historia sjunker medellivslängden och det känns väl som att jag kommer att spä på den trenden."

Nu ska filmen visas på SVT - hur känns det?
"Klart att det inte år så kul. Jag såg själv dokumentären för första gången för två veckor sedan. Då grät jag. Jag kunde inte ens titta påde partier där min mamma är med. Men förutsättningen var att Jacob skulle få göra en riktig dokumentär, som inte var tillrättalagd, så jag visste ju att jag skulle bli naken och blottad."

Vad tycker du om resultatet?
"Objektivt är det en bra dokumentär. För mig personligen innebär det smärtsamma insikter. När jag såg den tänkte jag: 'Gud, vilket bedrövligt liv jag har levt'. Den fick mig att inse vilken smärta jag har känt. Men jag tycker inte synd om mig själv, jag tycker att jag har haft ett hyfsat bra liv egentligen."

Varför flyttade du från Stockholm i somras?
"Jag ville bryta med en del dåliga vanor och bo i ett hus på landet. Jag letade efter något som var ekonomiskt rimligt och började titta i Sörmland, men det var dyrt och fult. Nu bor jag i ett jättefint hus i Gräfsnäs, som ligger utanför Alingsås. Det kostade 550 000 kronor."

Du släpper nästa vecka din första platta på sju år. Känns det som en comeback?
"Det är inte så att jag bara har legat på sofflocket under den här tiden, men jag har gjort annat än musik. Jag har bland annat haft fyra konstutställningar och gjort en dokumentärfilm i Afghanistan med Pål Hollender."

Vad fick dig att vilja komma tillbaka till musiken?
"Jag inledde ett nytt samarbete med Torsten Larsson (som bland annat producerat Sound-track of our lives, DI Weekends anm) och plötsligt blev det kul med musik igen. Det var väldigt vitaliserande att hitta en ny radarpartner efter alla år med Heinz Liljedahl (som producerat Olle Ljungströms alla tidigare soloplattor), men jag och Heinz är fortfarande de bästa vänner."

På skivan gör du en duett med Anna Järvinen med titeln Hjältar. Vilka är dina hjältar?
"Kronprinsessan Victoria! Jag har aldrig träffat henne, men hon verkar så fruktansvärt balanserad och mogen sin uppgift, på ett sympatiskt sätt. Jag är jätteglad för hennes skull, men det måste vara hemskt för henne att vi och alla andra finner sådant intresse i att hon ska förlova sig med sin pojkvän sedan sju år."

I dokumentären framkommer att du har kronofogden efter dig. Är det svårt för dig att försörja dig som artist?
"Det funkar, men jag är definitivt ingen höginkomsttagare som när jag jobbade på reklambyrå ett par år på 1990-talet och hade 45 000 kronor i månadslön. Nu snittar jag nog på 6 000 kronor skulle jag tro. Men jag behöver inte mer, jag lever billigt på landet. Det där med fogden är en annan historia. Jag känner inget större behov av att betala skatt."

Skulle du kunna tänka dig att ställa upp i Melodifestivalen för att sälja mer skivor?
"Ärligt talat tror jag att jag har mer att förlora än att vinna på att ställa upp i sådana sammanhang. Visst kanske man kan nå nya lyssnare, men det finns en sellout-faktor också. Risken är att man tappar den publik som redan finns."

Följer du vad som händer i näringslivet?
"Ja då. Jag köper Dagens industri ganska ofta och inbillar mig att jag lär mig en del. I dag läste jag i Di om Berlusconi, Acnes filmplaner och premiären för semlor. Börsen däremot är svår att förstå sig på."

Vad ska du göra i vår?
"Närmast har jag en konstutställning i Västerås och en på Riche i Stockholm. Sedan ska jag och journalisten Cyril Hellman åka till Tanger och bo på Mick Jaggers gamla lantställe. Vi skriver på en bok om mig och honom. I april blir det några utvalda spelningar i Göteborg, Malmö och Stockholm, bland annat här på Rival tror jag."

I dokumentären summerar du dig själv i frasen: "Att få allt man åtrår, men inte kunna njuta av det." Det låter hopplöst.
"Ja, det är rent av Dante Alighieris definition av helvetet. Att lära sig leva med sig själv är ingen enkel sak. För mig har det varit ganska plågsamt."


Innehåll från Dash RetailAnnons

Så stärker du ditt varumärke på Amazon – och ökar din försäljning: ”Det finns ett recept"

Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.
Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.

För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.

– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.

Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.

Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.

– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.

Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.

– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.

Dash Retail kan förbereda kunderna för Amazons nya verktyg 

Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.

– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:

– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete. 

Amazon.se som inkörsport till nya större marknader

Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.

– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.

Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader. 

Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj. 

– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon. 

 

Mer från Dash Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dash Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?