1515

Hotelltest: Ångande lyx i kraftverket

Nyöppnade The Steam Hotel blandar underbar utsikt och ett spa i högklass med onödiga barnsjukdomar. Di Weekend checkade in.

ESS-gruppens nya The Steam Hotel erbjuder en industriellt lyxig känsla från golv till tak.
ESS-gruppens nya The Steam Hotel erbjuder en industriellt lyxig känsla från golv till tak.Foto:Jack Mikrut
ESS-gruppens nya The Steam Hotel erbjuder en industriellt lyxig känsla från golv till tak.
ESS-gruppens nya The Steam Hotel erbjuder en industriellt lyxig känsla från golv till tak.Foto:Jack Mikrut
The Steam Hotel ligger i ett gammalt kraftverk. Fastigheten blev byggnadsminnesmärkt 1992.Foto:Jack Mikrut
Vart man än går gör sig husets historia påmind.Foto:Jack Mikrut
Rummen är rymliga och elegant inredda. Bilderna på väggen är kolorerade fotografier från tiden då kraftverket var aktivt.Foto:Jack Mikrut
Restaurangen Chamberlain Grill drivs av köksmästaren Niclas Wahlström.Foto:Jack Mikrut
Baren på 18:e våningen. Här kommer ytterligare en restaurang att öppna inom kort.Foto:Jack Mikrut
The Voltage Lounge erbjuder pool både inomhus och utomhus, bastu och relaxrum.
The Voltage Lounge erbjuder pool både inomhus och utomhus, bastu och relaxrum.Foto:Jack Mikrut

Ett gammalt ångkraftverk, en gång Västerås näst högsta landmärke efter domkyrkan, har blivit ett spahotell. Sällan har ett hotellnamn varit så passande i dubbel bemärkelse. På The Steam Hotel ångar det från pooler och saunor och här finns stans bästa utsikt.

Historien började 1915 då Statens Vattenfallsverk behövde ett reservkraftverk. Mitt under krigets ransonering påbörjades bygget som invigdes samma år som nöden ledde till hungerkravaller runt om i Sverige, också i Västerås. Men den industriella optimismen var det inget fel på och det var självklart att kraftverksbygget skulle vara arkitektoniskt fulländat. När kraftverket slutligen stängde 1992 blev det strax byggnadsminnesmärkt. Peab köpte kraftverket och det kom senare att byggas om utan att tegelfasaden eller fackverkskonstruktionen ändrades.

Firade 100 år med att bli hotell

Precis när kraftverket firade 100 år invigdes hotellet. Den stora kraftverksbyggnaden hyser 227 rum, två restauranger och en smakfull spaavdelning.

Di Weekend väljer ett superiorrum på elfte våningen med utsikt över Mälaren. Byggnadens smala fönster går vertikalt hela vägen från backen till översta våningen. Dessutom finns en diagonal balk innanför rutan så det är när man ligger i sängen som man bäst kan njuta av utsikten. På väggarna både i rummet och i korridorerna hänger handkolorerade fotografier av olika människor, många av bilderna är från kraftverket och dess glansdagar.

Det är ESS Group som driver hotellet, det vill säga it-investeraren Magnus Emilson som blev rik på Tradedoubler, samt Jonas Stenberg och Carl Lundgren. Det är en relativt liten aktör som nu utökar sin portfölj rejält i och med denna storsatsning i Västerås. Sedan tidigare driver gruppen bland annat Ystad Saltsjöbad, Falkenberg Strandbad och Hotel Pigalle i Göteborg. Och i likhet med det sistnämnda hotellet är The Steam Hotel mycket konsekvent designat. Det är bjälkar och spakar, plåt och naket tegel.

Inredarna har fattat vad som är Västerås industrihistoria, och det är inte bara Asea/ABB. Längs en tegelvägg står en Bianchi-cykel, ett av de märken som ägs av västeråsaren Salvatore Grimaldi.

Nobelkock driver restaurangen

Restaurangen heter Chamberlin Grill och har en bred meny. Vi beställer en löjromsdominerad förrätt, årstiden till ära. Den är snyggt komponerad med rödlök, som dock borde ha varit färsk i stället för syrad, och västerbottenskräm. Varmrätten blev ryggbiff med svamp och grönsaker. Tyvärr har restaurangen Locavore på 18:e våningen inte öppnat ännu, men väl baren. Västerås har därmed fått sin andra skybar, efter Hotel Plaza – Skrapan i folkmun – som invigdes i början av 1990-talet.

Köksmästaren Niclas Wahlström är en spetsrekrytering för hotellet. Han drev tidigare Restaurang Säsong i Västerås, ansvarade för 2009 och 2010 års Nobelmiddagar och står bakom flera kokböcker.

Trångt i relaxrummet

På sjunde våningen finns spa-avdelningen ”The Voltage lounge”. Här kan man ligga i den varma utomhuspoolen och blicka ut över sjön. Här finns också en underbar inomhuspool med dämpad belysning. I relaxrummet kan man slumra till sprakandet från den öppna elden i mitten av rummet. I spa-avdelningen finns också en bar där man förutom dryck kan beställa sushi, sashimi och andra asiatiska rätter.

Det är tidvis trångt på spavåningen, och hotellet skulle behöva införa något slags begränsning. En första åtgärd skulle kunna vara att bara släppa in hotellgäster. Det skulle också vara trevligt om det gick att bada redan på morgonen, säkert skulle många gilla att ta ett bad före frukost. Och i relaxrummet är alla platser upptagna av enskilda och av par, några lite väl ihopslingrade, som inte visar några planer på att lämna bädden till någon annan.

Spa-avdelningen skulle också behöva ändra sitt tilltal. Du måste duscha innan du går ned i poolen, säger receptionisten innan hon lämnar ut handduken, säkerligen på förekommen anledning. Men det känns ändå lite påfluget – givetvis duschar vuxna människor med någorlunda hyfs innan man går ner i en gemensam pool. Även fliken ”Hygien och regler” på webbplatsen är rätt näsvist formulerad och sänker upplevelsen en smula – ”Tänk på att 1 smutsig person förorenar lika mycket som 30 rena”.

Personalen verkar oinformerad

Redan vid bokningen uppstår en del frågor. Det kommer ett svarsmail där det står att det kontokortsnummer man anger bara är en garanti. En förskottsbetalning måste ändå göras till ett angivet bankgironummer 14 dagar före ankomst. Och för säkerhets skull ett utropstecken. När Di Weekend ringer och frågar hur detta kan komma sig blir svaret att man självklart inte behöver betala något i förskott om man har bokat på nätet – vad har ni fått det ifrån? Det är som om personalen inte känner till vilka mail som sänds ut till gästerna.

Det är lite samma känsla när man inser att det inte finns något sätt att kontakta receptionen från rummet. Förklaringen från personalen: Vi ska snart införa en app som alla ska ladda ned och därifrån kan man ringa receptionen.

Men man ska inte behöva en app för att bo på hotell. Särskilt inte när man befinner sig i ett hus som är helt inrett för avkoppling och som är ett av Sveriges mer lovande spahotell.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?