1515
Annons

Hotellchef på ny nivå

Pernilla Gravenfors är hotell­direktören som lyckades vända Copperhill i Åre från förlust till vinst.
I april blir hon vd för och del­ägare i ett hotell som är dubbelt så stort, men som har gått från vinst till förlust: Holiday Club.

VÅGAR STEGET. Pernilla Gravenfors, vd för det omskrivna hotellet Copperhill Mountain Lodge i Åre, lämnar sitt uppdrag för att stället blir vd för och delägare i konkurrenten Holiday Club.
VÅGAR STEGET. Pernilla Gravenfors, vd för det omskrivna hotellet Copperhill Mountain Lodge i Åre, lämnar sitt uppdrag för att stället blir vd för och delägare i konkurrenten Holiday Club.Foto:Håkan Wike  

Det var under 00-talets byggboom som Åre fick två nya spektakulära hotell. Holiday Club öppnade 2004, i god tid till Alpina VM 2007. Copperhill Mountain Lodge öppnade vintern 2008, men fick stänga för rekonstruktion bara ett halvår senare.
När vintern anlände 2009 hade den norske hotellkungen Petter Stordalen köpt det krisdrabbade hotellet och tillsatt Pernilla Gravenfors som vd.

Efter sex år går hon bokstavligt talat från toppen till botten, från Copperhill på Förberget 727 meter över havet till Holiday Club vid Åresjöns strand 372 meter över havet. Det är dessutom en flytt från ett lyxhotell till ett familje­hotell. Att säga exakt hur mycket dyrare det är att bo på Copperhill är inte lätt eftersom hotellpriser varierar så mycket, men Pernilla Gravenfors protesterar inte mot antagandet att det är minst dubbelt så dyrt.
”Under vissa veckor är det väldigt stor skillnad”, säger hon.
”Jag skojade med Petter Stordalen när jag sa upp mig och sa: ’Petter, nu ska jag ned till konkurrenten här och fixa till det så det blir riktigt, riktigt bra så att du kan höja dina priser ytterligare här på Copper­hill. Jag ska göra dig en tjänst så att  ditt hotell blir ännu mer lönsamt’”, berättar hon och skrattar gott.

Första året Copperhill var i drift med Petter Stordalen som ägare, 2010, blev förlusten 14,5 miljoner kronor. Därefter har resultatet förbättrats år för år tills det 2014 blev en vinst på 1,8 Mkr före skatt.
”Bokslutet för 2015 är inte fastställt ännu, men resultatet blir bättre än året före”, säger Pernilla Gravenfors.
Det är en vändning som inte har
passerat obemärkt. Strax före jul fick Holiday Club nygamla ägare när tidigare vd:n Mats Svensson och finländska Holiday Club Resorts köpte tillbaka hotellet från Stefan Karlsson, hotell­ägare i Östersund, som tillsammans med Ingemar Jonsson hade ägt det sedan 2011. Det första Mats Svensson gjorde var att ringa Pernilla Gravenfors och erbjuda henne att bli vd – och del­ägare. Hon var inte svårövertalad, säger Mats Svensson.
”Dels känner vi varandra sedan lång tid tillbaka, dels kunde jag erbjuda henne delägarskap. Jag har all respekt för Nordic Choice Hotels, men man blir inte delägare där. Det är nästa steg i utvecklingen för en sådan som Pernilla.”

Den nya ägarkonstellationen består av Holiday Club Resorts i Finland med 51 procent, Mats Svensson äger 41,5 procent och Pernilla Gravenfors 7,5 procent.
Copperhill Mountain Lodge har
112 rum och omsätter 70 miljoner kronor, enligt bokslutet för 2014. Holiday Club har 250 rum och omsatte samma år dubbelt så mycket, 138 Mkr. Men resultatet har utvecklats åt fel håll. Både 2011 och 2013 gick Holiday Club med miljonförlust. Det resultat som på sista raden uppgick till minus 5,5 Mkr 2013 vändes till något bättre än ett nollresultat 2014.
Pernilla Gravenfors förklarar kräftgången för hotellet:
”Jag kan egentligen inte svara på det, men jag tror att det handlar om att de inte har förnyat konceptet på många år. Sedan har ju vi på Copperhill tuffat till oss och tagit marknadsandelar.”
Pernilla Gravenfors tillträder sitt nya vd-jobb på Holiday Club den 18 april.
”Jag går från någonting som blomstrar till något som kommer att vara en ganska stor utmaning.”

Men det är inget nytt för Pernilla Graven­fors.
”När jag började på Copperhill var det många som sa: ’Lycka till med det där självmordsuppdraget’. Men det är det inte så många som säger nu.”
Till skillnad mot Copperhill och andra hotell i Åre stänger inte Holiday Club när snön smälter.
”Holiday Club är faktiskt det första hotellet i Åre som började ha öppet året runt. Det är lite av motorn i byn”, säger dess tillträdande vd.
”Åre behöver Holiday Club. På Copper­hill säger vi att vi är föräldravänliga, vi säger inte att vi är barnvänliga. Men Holiday Club ska ju vara barnvänligt. Där ska man kunna bo med småbarn och känna att man är välkommen och att det finns aktiviteter som gör att både barnen och föräldrarna har det bra. Jag kan inte se varför det inte skulle gå att ordna.”


Innehåll från Sectra CommunicationsAnnons

Säkerhetsarbetet – det nya normala

Robert Lidquist, vice vd på Sectra Communications.
Robert Lidquist, vice vd på Sectra Communications.

I takt med att allt fler samhällskritiska funktioner digitaliseras ökar kraven på cybersäkerhet. Att skapa och upprätthålla ett kontinuerligt skydd av den digitala infrastrukturen innebär ett stort förändringsarbete från samhällets sida.

– Proaktivt och kontinuerligt säkerhetsarbete är en del av det nya normala och det behöver börja i toppen, säger Robert Lidquist, vice vd på Sectra Communications.

Att skapa ett fullständigt skydd mot en cyberattack är svårt, för att inte säga omöjligt. Det finns dock många åtgärder som verksamheter kan göra för att förbättra skyddet och insatser som minskar påverkan vid ett angrepp. 

Sectra Communications arbetar med säkerhetslösningar för samhällsviktiga verksamheter. De har lång erfarenhet av säkerhet och erbjuder lösningar för säker kommunikation, VPN och monitoreringslösningar för IT- och OT-system, något som gör dem till en ledande aktör och samarbetspartner inom cybersäkerhet.

– En säkerhetsanalys av organisationen är ett bra första steg, för att sedan gå vidare med att prioritera vilka punkter som är kritiska för ens unika verksamhet. Jag vill också belysa att det är viktigt att gå igenom leverantörskedjan utifrån den kravställning man har på säkerhet, förklarar Robert Lidquist.

Viktiga aspekter i säkerhetsarbetet

Centralt när det kommer till förändringsarbete inom säkerhet är att det implementeras i det vardagliga arbetet och framför allt att det drivs uppifrån.

– Det är svårt att förändra verksamheten från gräsrotsnivå – det är ett arbete som måste börja i ledningsrummet där budget och resurser säkerställs. Digitaliseringen medför att fler delar av samhället blir uppkopplade och attackytorna för cyberattacker ökar.

– Kriminella och illasinnade aktörer utvecklar konstant sina förmågor att attackera och få ut information. Därför är det viktigt att se säkerhetsarbetet som något som sker konstant och aldrig avstannar, säger Robert Lidquist.

Arbetar för ett säkrare samhälle

Sectra Communications hjälper samhällsviktiga verksamheter att arbeta för ett säkrare samhälle genom att tillhandahålla lösningar som möjliggör säkert informations- och kommunikationsutbyte. Cybersäkerhet handlar inte längre enbart om enskilda organisationers säkerhet. Med ansvar över kunder och privatpersoners data besitter verksamheter och organisationer nu för tiden ett större samhällsansvar.

– Det behöver inte ta flera år att höja sin nivå väsentligt. Allt beror på verksamhetens utgångsläge men att utföra åtgärder som höjer säkerheten kan gå förhållandevis fort – börja med att göra en säkerhetsanalys av verksamheten och var medveten om att arbetet innefattar teknik, processer och människor, avslutar Robert Lidquist.

Om Sectra Communications

Sectra Communications utvecklar produkter och tjänster som skyddar samhällets mest känsliga information och kommunikation. Erbjudandet omfattar säker röst- och datakommunikation med lösningar som är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO. Sectra har även ett Security Operations Center som hjälper aktörer inom kritisk infrastruktur, till exempel sjukvården samt energi- och vattenförsörjningen, att möjliggöra säkra digitaliseringsprojekt.

Läs mer här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sectra Communications och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?