1515

Hennes droppar gnistrar

Hon fick idén när hon såg Angelina Jolies smaragdörhängen på Oscarsgalan 2009.
I dag gnistrar svenska Caroline Svedboms egendesignade Swarovskidroppar på tiotusentals kvinnor runt om i världen.

SITTER PÅ ETT GULDÄGG. Medan andra smyckeföretag brottas med vikande försäljning har Caroline Svedboms omsättning ökat från 390 000 kronor till 17 Mkr – på fyra år.
SITTER PÅ ETT GULDÄGG. Medan andra smyckeföretag brottas med vikande försäljning har Caroline Svedboms omsättning ökat från 390 000 kronor till 17 Mkr – på fyra år.Foto:Foto: Evelina Carborn

Medan etablerade smyckesbutiker brottas med vikande omsättning är entreprenören och smyckesdesignern Caroline Svedboms produktionsbolag på väg att bli en svensk framgångssaga.

Bolagets omsättning har ökat från 390 000 kronor till 17 miljoner kronor – på fyra år. Även vinstkurvan rakar i höjden, från 2 000 kronor 2014 till beräknade 844 000 kronor i år.

”Företaget tog fart i januari 2016 när jag valde att gå från passionerad hobby till att vara ett företag på riktigt, med anställda och allt”, säger 29-åriga Caroline Svedbom.

Kontoret i Stockholm har numera sex anställda och börjar bli lite trångt. På några få år har Caroline Svedbom byggt upp en effektiv e-handel – som står för nära 25 procent av omsättningen – lockat till sig 16 000 följare på Instagram och expanderat internationellt.

Hennes droppformade smycken säljs i dag i nio länder: Sverige, Norge, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Grekland, Italien, Österrike och Dubai i Förenade Arabemiraten. Och fler marknader är på gång.

”Efter årsskiftet börjar vi sälja i Finland och om allt går vägen läggs vi in i SAS-planens taxfree-katalog. Prio nästa år är annars att utveckla webbshop och interna plattformar ytterligare.”

Megamarknader som Kina, Sydkorea, och Japan med miljontals potentiella kunder lockar, liksom USA och Kanada.

”Jag får förfrågningar från olika agenturer, men varje ny marknad kostar ungefär en miljon. Visst skulle jag kunna ta banklån eller plocka in externa investerare för att växa ännu snabbare, men det är inte det jag vill”, säger hon.

”Jag vill bygga långsiktigt med en smart struktur. Längst inne kan jag ibland drömma om ett globalt företagsimperium, men till vardags handlar allt om min passion för smycken och hårt arbete – det finns inga genvägar.”

All tillväxt sker organiskt. Tricket, enligt grundaren, är att hålla fast vid en röd tråd i produkten, att leverera god kvalitet till priser som många har råd med, en nästintill omättlig efterfrågan och effektiv bolagsstyrning.

Att droppformade smycken blivit Caroline Svedboms signum är ingen slump.

”Idén om en egen droppkollektion kom efter att ha sett Angelina Jolies smaragdörhängen från Lorraine Schwartz, värda 3,5 miljoner dollar, på Oscarsgalan 2009. Jag tyckte dropparna var perfekta i storleken och ville göra dem i massor av färger.”

Fyra år senare kom debutkollektionen ”Perfect Drop Earrings”, som sålde slut på en vecka. Örhängena är än i dag en av företagets bästsäljare.

”Vi tar även emot specialbeställningar. Vi gör allt”, säger Caroline Svedbom.

... även herrsmycken?

”Vi gör manschettknappar. Längre fram vill jag ta fram en parkollektion med manschettknappar till den ena och matchande örhängen till den andra.”

Alla smycken gnistrar av stenar från kristallernas Rolls-Royce: Swarovski. Basmetallen är mässing, med överdrag av 14K guld eller platinametallen rodium. Komponenterna produceras i Europa och varje smycke tillverkas för hand i en liten familjeägd verkstad i Aten.

”Jag träffade ägarna på en mässa i Paris 2013. De arbetade med just Swarovskikristaller, och tyckte mest att jag var jobbig som envisades med att stå först i kön varje dag som mässan öppnade och sedan hänga vid deras monter tills de stängde. Men jag ville verkligen få diskutera min produktionsidé med dem”, säger Caroline Svedbom.

Till slut gick den grekiska familjen med på att släppa in den ihärdiga svenskan på ett verkstadsbesök.

”Första gången som jag hälsade på dem i Aten arbetade tre personer i verkstaden. I dag är de 18 personer och har nyligen infört skiftgång.”

Caroline Svedboms smycken är en snackis bland tonåringar och i modepressen. Även etablerade profiler som kronprinsessan Victoria, förra SEB- chefen Annika Falkengren, KD-ledare Ebba Busch Thor och artister som Laleh och Carola tillhör den trogna och växande kundkretsen.

Är du nästa generation Efva Attling?

”Njae, det vet jag inte. Efva Attling är en fantastisk designer, men jag vill inte jämföra mig med någon. När jag var barn köpte Efva sina halskedjor av pappa.”

Pappa är Kenneth Svedbom, tredje generationens grossisthandlare i guld och silver med rötterna i Svedboms Guldsmedsaktiebolag i Vetlanda.

Caroline Svedbom ville inte ta över släktverksamheten. Hon vill göra sin egen resa, arbetade på olika smyckesföretag och startade två bolag efter studenten. Innan hon fyllt 24 år hade hon sålt det ena och namnet på det andra för 285 000. Pengarna blev grundplåten till dagens varumärke.

Vad har varit svårast hittills?

”Att släppa kontrollen och våga delegera.”

Pengar har inte varit något problem.

”Jag har tagit ett enda lån: 50 000 av pappa för att starta första aktiebolaget. Mina föräldrar har alltid stöttat mig, även när jag i tonåren var en datanörd och hellre byggde hemsidor åt företag än pluggade”, säger Caroline Svedbom och inflikar att fadern fått tillbaka sina pengar med råge:

”Pappa är förresten anställd som företagets ekonom och vår bästa mentor.”


Innehåll från Ikano BostadAnnons

”Det här förändringsarbetet kräver modiga chefer”

Mindre machokultur och ett öppnare klimat. Effektivare projekt och lägre produktionsbortfall. Medarbetarundersökningen som gjordes för en tid sen fick Ikano Bostad att påbörja en rejäl förändringsprocess – som har gett lika rejäla resultat.  

En högre grad av innovation, ett större engagemang och en sundare företagskultur. Plus lägre personalomsättning och en arbetsmiljö som upplevs som mer stimulerande. För Pirjo Unnerstad, Head of HR på Ikano Bostad, är jämställdhetsarbetet ett effektivt sätt för att nå en ökad konkurrenskraft. 

– Jag har jobbat hela mitt liv i byggbranschen och har många gånger varit frustrerad eftersom jag sett att vi, på grund av alltför homogena team, inte har kunnat leverera till max. Det säger ju sig själv, frågar du fem personer med liknande bakgrund om hur de vill lösa ett problem så får du fem liknande svar. Med blandade arbetsgrupper når vi både en starkare innovation och skapar de bästa förutsättningarna att möta våra kunder, som ju också är av blandade kön, åldrar och bakgrunder. 

Stark motivation

På Ikano Bostad har man sedan 2014 jobbat extra fokuserat på att öka jämställdheten bland medarbetarna. Då gjordes en mätning som visade att många tyckte att jargong och en del beteenden kollegor emellan var för hårda. 

– Det gav oss en tankeställare och gjorde att motivationen för att påskynda jämställdhetsarbetet ökade ytterligare. Och glädjande nog har medarbetarundersökningarna sedan dess visat på tydliga förbättringar. Till exempel har vi nått ett betydligt högre engagemang, vilket leder till effektivare projekt med lägre produktionsbortfall, säger Pirjo.   

Läs mer om lärlingsprogrammet för kvinnor som vill bli snickare 

Lärlingsprogram för kvinnor

Vägen mot en mer jämställd organisation har egentligen inte varit en – utan många. Man har jobbat med rekrytering, ledarskap och successionsplanering, men också med mer handfasta projekt som ett lärlingsprogram för kvinnor ute på byggarbetsplatserna. 

– Hentverkarna är ett lärlingsprogram där vi har tagit in 16 kvinnor som ska utbildas i tre år. Tanken är att vi genom en större jämställdhet ska få en arbetsplats som passar fler, både kvinnor och män. En studie av projektet som gjordes visar att arbetsmiljön faktiskt förändrades när det kom in fler kvinnor, precis som vi hade önskat. Klimatet blev mer öppet och mindre macho. 

En annan hörnsten för utvecklingen mot en större jämställdhet är förankring i ledningsgruppen och arbete för att ständigt utveckla ledarskapet. 

– Det får inte finnas någon som helst tvekan i ledningen om att detta är något som vi gör till 500 procent, för att utveckla vår organisation. Och jag brukar med en dåres envishet tjata om att detta förändringsarbete också kräver modiga chefer. Chefer som har modet att anställa någon som inte är som de själva och som systematiskt arbetar för att alla medarbetare ska bli sedda och förstådda, oavsett livssituation. 

Ni har vunnit en del priser för ert arbete, bland annat Unionens Guldstegen. Vad betyder det för er?

– Den allra största anledningen till att vi gör det här jobbet är som sagt för att vi vill öka vår konkurrenskraft och värdet i affären. Men att få priser är ju såklart också väldigt roligt! Det är ett pris som nomineras av våra Unionen-medlemmar, vilket gör det extra kul. Det visar att det vi gör uppskattas och blir ett erkännande för hela företaget. För det är verkligen vad det här arbetet är, ett enda stort team work. Om inte alla hade varit så engagerade hade vi aldrig kunnat nå så här långt, säger Pirjo. 

Här kan du lära känna Ikano Bostads styrelse och ledningsgrupp 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?