1515

Hemglass börjar sälja hundglass

Det finns 820 000 hundar i Sverige, men bara 730 000 barn. Med den logiken ska nu Hemglass börja sälja hundglass till sommaren.

LYXVOVVE. Glassarna från Hugo&Celine har namn som Lickin Liver, Magic Moose och Slick Salmon och kostar cirka 45 kronor för en 100 gramsburk.
LYXVOVVE. Glassarna från Hugo&Celine har namn som Lickin Liver, Magic Moose och Slick Salmon och kostar cirka 45 kronor för en 100 gramsburk.Foto:Foto: Hugo & Celine

Med smaker som lax, lever och älg har hundglassen från det svenska entreprenörsföretaget Hugo&Celine snabbt blivit en favorit för många svenska hundar.

”Vi började förra sommaren med att sälja glassen på ett par utvalda restauranger i Stockholm och fick över 3 000 nöjda kunder. Sedan har det rullat på i en rasande fart och nu förbereder vi oss för en ny sommarsäsong”, säger grundaren Sonja Marie Catani.

Till sommaren mångdubblas också kundunderlaget när Hemglass börjar distribuera Hugo&Celines hundglass.

”Det är fantastiskt! Avtalet med Hemglass gör att vi når ut till samtliga svenska hushåll. Men det skapar också lyxproblem för oss att hinna ikapp med produktionen. Just nu är efterfrågan på vår glass större än vi hinner producera”, säger Sonja Marie Catani.

Hur fick du idén med en glass för hundar?
”Det var min då tioåriga dotter som kom på det. Hon hade fått i uppdrag av en stor glasstillverkare att ge förslag på en ny glassmak, men det finns ju redan alla smaker, så hon sa: ’varför gör de inte hundglass i stället?’ Jag tyckte att det var en briljant idé. Det tyckte inte glasstillverkaren, som fann det helt absurt med malet kött i en glassfabrik. Så då startade jag det här på egen hand i stället."

Sonja Marie Catani började med att experimentera själv hemma med en glassmaskin från Clas Ohlson. Hennes två dvärgtaxar Hugo och Celine fick namnge företaget och de har agerat smaktestare sedan starten.

”Alla hundar som testar glassen älskar den. Hittills har vi 100 procent hitrate!”, säger Sonja Marie Catani.

Nu har Hugo&Celine lagt gasen i botten. I vår har företaget investerat i en egen hundglassfabrik i Karlskrona. Sortimentet har utökats med hundhamburgare och hundgodis och chips. Sonja Marie Catani menar att marknadspotentialen är ”enorm”.

”När vi träffar glasschefer brukar jag påpeka att det finns 820 000 registrerade hundar i Sverige. Som jämförelse finns det 730 000 svenska barn i åldern 6 till 12 år. Bara i Sverige omsätter hundmatsbranschen 6 miljarder kronor.”

Enligt Sonja Marie Catani är kvaliteten på dagens "standardhundmat" överlag väldigt dålig. Allt fler hundar lider av allergier och övervikt på grund av dålig kost.

”Det är mycket tillsatser och sådant som vi aldrig skulle ge till våra barn. Vi använder bra råvaror och har inga tillsatser i våra produkter.”

Men glass och godis låter ju inte så nyttigt?
”Haha, nä men innehållet är faktiskt nyttigt. Det vi säljer är kompletteringsfoder, alltså inte tänkt som en hel måltid, men jag tycker man kan äta hundglass varje dag.”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?