Han slår vakt om svensk film

Mikael Fellenius är ny vd för filmfonden Film i Väst sedan årsskiftet. Han gläds åt framgångarna med ”En man som heter Ove” men målar upp en ganska dyster lägesbild för svensk film.
Nu påbörjar organisationen ett lobbyarbete för att Sverige ska införa skatterabatt för filmproduktioner.

NYTT AFFISCHNAMN. Mikael Fellenius är nytillträdd vd för filmfonden Film i Väst, som just nu har stora framgångar med ”En man som heter Ove’” i regi av Hannes Holm.
NYTT AFFISCHNAMN. Mikael Fellenius är nytillträdd vd för filmfonden Film i Väst, som just nu har stora framgångar med ”En man som heter Ove’” i regi av Hannes Holm.Foto:Foto: Jack Mikrut

Film i Väst ägs av Västra Götalandsregionen, som också är filmfondens största finansiär. Dessutom skjuter kommunerna Göteborg, Trollhättan och Vänersborg till pengar till fonden.

Syftet är att fonden ska gå in som medproducent vid filminspelningar, bland annat för att skapa förutsättningar för livskraftiga filmföretag i regionen. Kravet är att de pengar som fonden investerar i film ska spenderas regionen.

”Som vd för Film i Väst är det jätteviktigt att ansvara för strukturen och hur vi investerar våra pengar. Vi styrs av en måluppfyllelse, ett uppdrag, och även av tydliga mål för vad vi ska uppnå med de offentliga pengar som vi investerar i filmproduktion. Om man tänker utifrån det perspektivet handlar det ytterst om att se till att vi har rätt balans i den portföljen”, säger Mikael Fellenius.

Det är framför allt två huvuduppgifter han har att balansera. Den ena är att filmerna som fonden investerar i ska nå konstnärlig framgång.

”Det mäts på lite olika sätt, bland annat hur vi tar oss fram i filmfestivalvärlden, på de stora festivalerna. Framför allt i Berlin och Cannes.”

Filmerna tävlar på de olika festivalerna och målsättningen är att bli nominerad och dessutom få priser.

”Sedan mäts också den publika framgången, det vill säga hur många besökare filmen lockar. Det är en vågskål som måste fungera.”

Film i Väst ger inga stöd till bolag utan investerar i filmproduktioner. Fonden äger alltså delar av filmproduktionerna och är filmerna framgångsrika ger det återbäring som kan investeras i ny film.

Långt ifrån alla filmer blir kommersiella framgångar, men för dem som har ambitionen att bli det förväntar sig Mikael Fellenius att fonden får ungefär en och en halv gånger pengarna tillbaka. ”En man som heter Ove” har gett mer.

”Där har det gått bra, men det är ett lysande exempel. Det är Sveriges tredje mest sedda svenska film genom tiderna, närmare 1,8 miljoner har sett den. Nu gör den även ett segertåg internationellt.”

Dessutom går den bra på filmfestivaler och är en av nio filmer som har chans till en Oscarsnominering i kategorin bästa icke engelskspråkiga film.

Men med vissa undantag målar Mikael Fellenius upp en ganska dyster bild av läget för svensk film.

”Vi har haft en svår period med väldigt få bra projekt som når ut i den omfattningen att publiken går till biograferna och ser svensk film”, säger Mikael Fellenius.

När han tittar tillbaka på 2016 kan han konstatera att svensk film har en marknadsandel på ungefär 15 procent på bio.

”Men tar du bort ’En man som heter Ove’, ’En underbar jävla jul’ och möjligtvis nu ’101-åringen’ så är det nere på katastrofala 2 procent.”

Hur strategin framöver kommer att se ut blir den tidigare vd:n Tomas Eskilssons ansvar. För 25 år sedan var han med och drog i gång vad som i dag är Nordens största filmfond. Han blir nu kvar inom Film i Väst med titeln strategidirektör.

”Min vd-funktion kommer inte att likna Tomas. Han startade Film i Väst och det innebär att han hade ett dedikerat intresse för det konstnärliga. Även om jag har en ganska gedigen konstnärlig bakgrund så har inte jag den inom filmen”, säger Mikael Fellenius, som bland annat har varit slagverkare hos Göteborgssymfonikerna och vd för Göteborg Film Festival.

När det gäller rörlig bild vinner tv-serier allt mer mark. I viss mån är Film i Väst redan inne i tv-världen och har medproducerat exempelvis ”Springfloden”, ”Ack Värmeland” och SVT:s nya storsatsning ”Vår tid är nu”. Huruvida det blir mer tv när landskapet för rörlig bild förändras är inte avgjort.

”Vi följer detta jättenoga. Tomas Eskilsson är en synnerligen duktig analytiker så han ska jobba med omvärldsanalys och finansieringsmodeller, och även med filmpolitiken.”

Den svenska filmpolitiken har förändrats på senare tid, men någon produktionsrabatt finns inte i Sverige. Det är något som Mikael Fellenius är fast besluten att ändra på. De flesta andra länder i EU erbjuder nämligen någon form av skatterabatt för filmproduktion. Producenten får alltså tillbaka en viss procent av skatten de betalar när de gör film i landet. Det är en viktig del i finansieringen för många filmproducenter.

”Om man tittar på konkurrensen internationellt är det i många fall så att vi tappar filmprojekt, även inhemska, som väljer att filma utomlands.”


Innehåll från KIAAnnons

Världspremiär för Kias nya elbilar – crossover först ut

Kia laddar för en hel generation nya elbilar – byggda på en helt ny plattform.

Det skapar nya förutsättningar för bättre innerutrymmen, smarta funktioner och längre räckvidder.

Först ut: Kia EV6 som nu har världspremiär.

Kia EV6 – lär dig mer om nya elbilen 

Många biltillverkare har under de senaste åren utgått från sina vanliga bensin- eller dieseldrivna modeller när de har byggt elbilar. Det har inneburit utmaningar och kompromisser, eftersom det finns stora skillnader i konstruktionerna mellan en fossildriven och en helt eldriven bil. 

För biltillverkaren Kia har lösningen varit att utveckla den nya plattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform), helt framtagen för dedikerade elbilar. Det betyder att man inte behöver ta någon hänsyn till arvet från fossildrivna bilar och kan ha fullt fokus på att utveckla så bra elbilar som möjligt.

– E-GMP är resultatet av åratal av forskning och utveckling och för samman våra mest avancerade tekniker. Vårt utbud av elbilar kommer att stärkas av denna innovativa plattform, säger Fayes Abdul Rahman, Senior Vice President för Hyundai Motor Group, där Kia Motors ingår. 

En crossover först att lanseras

Om fem år ska 11 elbilsmodeller ingå i Kias erbjudande, sju av dessa ska vara dedikerade elbilar byggda på den nya plattformen. Kia EV6, som hade världspremiär 30 mars, är det första konkreta resultatet. 

– EV6 förkroppsligar både varumärkets nya syfte, ”Movement that inspires”, och vår nya designfilosofi. Vårt mål är att designa den fysiska upplevelsen av varumärket och skapa djärva, genuina och innovativa elfordon, förklarar Karim Habib, designchef vid Kia Global Design Center.

Interiört frigör den nya plattformen större utrymme för passagerare och bagage jämför med tidigare elbilar. I centrum står en bred, lätt välvd högupplöst skärm med instrumentklustret direkt framför föraren medan infotainment och navigation är samlade ovanför mittkonsolen.

Kia EV6 har även en modern elektrisk drivlina. Batteriet kan snabbladdas 10–80 procent på 18 minuter, accelerationen 0-100 km/h går på 3,5 sekunder i GT-versionen, toppfarten anges till 260 km/tim och räckvidden är upp till 510 kilometer.

En plattform med många fördelar

Den nya plattformen E-GPM blir också ett kvitto på att Kia Motors ingenjörer ligger långt fram vad gäller teknologi och innovation. Här är några andra fördelar med plattformen: 

Kraftfullare prestanda. Det elektriska systemet består av en kraftfull motor, EV-växellåda och växelriktning som är integrerade i en enda kompakt modul. Motorns maxhastighet är exempelvis upp till 70 procent högre jämfört med nuvarande motorer. 

Ökad räckvidd. En elbil baserad på E-GMP har, enligt testmetoden WLTP, en räckvidd på över 500 km på en laddning. 

Snabbare laddning. E-GMP erbjuder en laddningskapacitet på 800V som standard och möjliggör att batteriet kan laddas 10–80 procent på 18 minuter.

Bättre och ännu mer körglädje. De kommande elbilarna får bättre stabilitet i höga hastigheter och mer underhållande köregenskaper tack vare en optimal viktfördelning mellan fram- och bakvagn. 

Smarta funktioner. Bilarna får en utökad tillämpning av Audio Video Navigation Telematics (AVNT), Over the Air (OTA) och Features on Demand-tjänster.

Större utrymmen. Batteripaketet i den nya plattformen monteras lägre i golvet eftersom det inte längre behöver tas någon hänsyn till var en förbränningsmotor tidigare suttit. Det här ger ett plant kupégolv som förutom mer benutrymme gör det möjligt att placera fram- och baksätena på olika vis. 

Utökade säkerhetsfunktioner. En rad tekniska lösningar har utvecklats för att minimera kollisionsenergin, bland annat runt själva batteriet men också i karossen och plattformen.

Flexibilitet i utvecklingsarbetet. E-GMP gör det enklare att bygga modulbaserat och genom standardisering går det snabbare att ta fram nya modeller i de flesta fordonssegment som sedaner, suvar och crossovers. 

Kia EV6 – lär dig mer om nya elbilen 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?