Göteborg scenen för manligt mode

I vår startar två svenska modeveteraner Skandinaviens första herrmodevecka – i Göteborg. Scandinavian Man ska veckan heta och till sin hjälp har de både tunga sponsorer och stjärnregissören Johan Renck.

MODE SOM LIVSSTIL. Herrmodetidningen Plaza magazines chefredaktör Konrad Olsson och Jonas Bergström, som tidigare ansvarade för Mercedes-Benz Fashion Week, introducerar i vår en vecka där manligt mode får all uppmärksamhet.
MODE SOM LIVSSTIL. Herrmodetidningen Plaza magazines chefredaktör Konrad Olsson och Jonas Bergström, som tidigare ansvarade för Mercedes-Benz Fashion Week, introducerar i vår en vecka där manligt mode får all uppmärksamhet.Foto:Foto: Evelina Carborn

Götaplatsen, med sina trappor och den pampiga entrén till Göteborgs konstmuseum, högst upp på paradgatan Avenyn kommer i vår att locka till sig en ny typ av besökare. Modepassionerade sådana. När Skandinaviens första herrmodevecka någonsin arrangeras här den 7–8 juni 2017, kommer trapporna att bli en naturlig samlingsplats för alla som vill visa upp sin stil.

”Det kommer att fungera perfekt som bakgrund för street style-fotograferingar som har blivit så populära under modeveckor”, säger Konrad Olsson, en av initiativtagarna till herrmmodeveckan Scandinavian Man.

Han är i dag chefredaktör för Plaza magazine och herrmodetidningen Plaza Uomo. Medgrundaren Jonas Bergström har han lärt känna under världens största herrmodemässa Pitti Uomo som arrangeras två gånger om året i italienska Florens. Jonas Bergström har tidigare varit ansvarig för Mercedez-Benz Fashion Week, och var den som först hade idén till en skandinavisk herrmodevecka.

”Jag har länge haft tanken på att göra en skandinavisk modevecka, eftersom stora delar av världen ser Skandinavien som en gemensam marknad och det har funnits diskussioner om att slå ihop Stockholms och Köpenhamns modeveckor”, säger Jonas Bergström.

Det är främst under dessa veckor, som arrangeras två gånger per år, som Skandinaviskt mode har visats hittills.

”Men där har herrmode en svag närvaro, trots att det har exploderat både globalt och här i Sverige”, säger Konrad Olsson.

De senaste åren har den globala herrmodebranschen, som står för 25 procent av alla modeinköp, årligen vuxit med omkring fem procent, enligt undersökningsföretaget Euromonitor. Det är betydligt mer än dammodemarknaden, och det har fått både nya och etablerade varumärke att inse potentialen. Till exempel har Stella McCartney och Michael Kors nyligen lanserat herrlinjer.

Att herrmode blomstrar just nu tror grundarna beror bland annat på att det har blivit mer accepterat för män att bry sig om sitt utseende.

”Det har förändrats bara de senaste tio åren, tack vare sociala medier och internet som har gjort det lättare att få inspiration och konsumera mode”, säger Konrad Olsson.

Med knappt ett halvår kvar tills att den första modeveckan hålls, är arbetet nu i full gång. Konrad Olsson, som till våren kommer att avsluta sina uppdrag på Plaza magazine för att helhjärtat koncentrera sig på modeveckan, arbetar för att locka modeföretag. Men vilka som kommer att hålla visningar vill initiativtagarna inte berätta än.

Samtidigt ansvarar Jonas Bergström, som är modeveckans vd, för att hitta sponsorer. Redan nu är det klart att fastighetsbolaget Wallenstam och banken Collector kommer att gå in som finansiärer, och bankens grundare Lena Apler blir senior rådgivare. En annan tung värvning till modeveckan är den berömde filmregissören Johan Renck, som tillsammans med sin bror Martin Renck går in som kreativa chefer.

”De var inte alls svåra att övertyga, utan gick i gång på det här direkt”, säger Konrad Olsson och Jonas Bergström fyller i:

”De blir också viktiga kuggar i maskineriet för att det här inte ’bara’ ska bli en modevecka, utan en internationell lansering av ett mycket större koncept: den skandinaviska mannen.”

För om andra stora modeveckor som Paris, London, Florens och New York alla har olika karaktärer, menar grundarna att det också finns en skandinavisk stil, som i utlandet ofta beskrivs som ren, enkel och funktionell.

”Stilen präglas också av värderingar, där den skandinaviska mannen är jämställd, har koll på mode och design, är världsvan resenär och ligger i teknisk framkant”, säger Konrad Olsson.

De värderingarna ska också prägla modeveckan, som ska bli den mest digitala någonsin, lovar grundarna, och dessutom utökas med bland annat musikarrangemang.

”Att bjuda på en helhetsupplevelse med bra mat, hotell och uteliv är avgörande för att vi ska kunna motivera upptagna modemänniskor, som journalister och inköpare, från hela världen att komma hit”, säger Konrad Olsson.

Att Göteborg har en bred restaurangscen som vuxit fram de senaste åren är en av anledningarna till att de valt att lägga arrangemanget där. Att det inte är en huvudstad gör det också till en neutral plats dit även danska, norska och finska märken kan lockas att visa. Dessutom finns ett textilt arv i regionen med Borås som centrum, och flera herrvarumärken som Eton, Oscar Jacobsson och Tiger, som nu ägs av danska IC Company, har grundats här.

”Att Göteborg har varit bra på stora evenemang som musikfestivalen Way out West har också bidragit”, säger Jonas Bergström.

Hur har initiativet mottagits?

”Vi har blivit välkomnade med öppna armar av näringsliv och politiker. Det är roligt att se att vi verkar ha träffat en magisk punkt mellan modevärlden, Sveriges näringsliv och Skandinavien som begrepp i världen.”

Bör Stockholms modevecka oroa sig nu?

”Modeveckor är sponsorfinansierade så det är klart att det finns en viss konkurrens, och redan nu räknar vi med att ha en 3–4 gånger så stor budget som Stockholms modevecka (cirka 8 miljoner kronor år 2015, Di:s anm). Men det här är något helt annat”, säger Jonas Bergström.


Innehåll från NmbrsAnnons

Innovativ och framtidssäker approach med integrerad HR och lönelösning i molnet

Michiel Chevalier och Björn Bylund, Nmbrs.
Michiel Chevalier och Björn Bylund, Nmbrs.

Innovativ och framtidssäker approach med integrerad HR och lönelösning i molnet

Idag är det viktigare än någonsin att implementera och belysa vikten av digitala företagsprocesser för alla. Nmbrs är den självklara kandidaten för den som vill uppgradera sitt nuvarande ”HR” och lönesystem med en framtidssäker och innovativ approach där hela lösningen finns i molnet. 

– Att komma sina anställda och intressenter närmare digitalt blir direkt avgörande för kommande år, säger Nmbrs grundare Michiel Chevalier.

Integrerad lösning i molnet

En anställd vandrar hela tiden mellan olika HR- och löneprocesser. Dessa är tätt sammanflätade och det kan ibland vara svårt att säga var HR slutar och löneprocessen börjar. Med Nmbrs erbjuds en integrerad lösning där allt finns samlat i molnet under ett och samma tak.   

– Vår integrerade HR- och lönehantering i molnet hjälper företag att bistå sina kunder och anställda på bästa möjliga sätt, vare sig det gäller en trygg och smidig onboarding, en tydlig översikt och kommunikation mellan nyckelpersoner och anställda, eller korrekta, lättillgängliga lönebesked, säger Björn Bylund, Country Manager Sverige på Nmbrs. 

Involverar de anställda och skapar ett nöjdare team

Nmbrs erbjuder idag ett HR- och lönesystem i molnet i två olika versioner; en version för ekonomi- och redovisningsbyråer och en för övriga företag. Fler än 160 000 aktörer i alla storlekar använder Nmbrs effektiva och molnbaserade system för att förenkla och effektivisera sina HR- och löneprocesser. 

– Det är i vår vision att om du har båda delarna sammankopplade behöver arbetstagaren inte ringa sin löneadministratör i slutet av månaden och berätta alla saker som gjorts inom HR-fältet. Personalen är ett företags viktigaste resurs och vår tro säger att de som väljer att involvera sina anställda i processen också får ett nöjdare och mer delaktigt team.

– Med Nmbrs kan den anställde i samband med sin lönespecifikation också få frågor som om hen är nöjd med lönen eller sin roll i företaget. Därmed går det att skaffa en betydligt närmare kontakt med löntagaren digitalt, säger Michiel Chevalier.  

Post covid innebär mer automatisering

Med Nmbrs ges företag möjligheten att växa och gå in en ny digital era. När covid passerat kommer det fortfarande vara fler som jobbar hemifrån eller iväg från kontoret och att digitalisera hela processen med lön och HR är därför avgörande för att hantera den digitala omställningen. Med Nmbrs ges ett system med oslagbar effektivitet som också är enkelt att integrera.

– Företag som kan erbjuda sina anställda att arbeta mycket hemifrån eller kunna resa samtidigt som de jobbar kommer ha en konkurrensfördel. För att lyckas med detta gäller det att ha ett verktyg som är i framkant och genom vårt internationella HR- & lönesystem kan våra kunder använda de applikationer som passar just dem bäst och med våra öppna API:er kan Nmbrs kopplas till andra mjukvaror och skapa en skräddarsydd digital strategi, avslutar Björn Bylund. 

---------------------------------------

Mer information om Nmbrs

Ditt företag förtjänar de bästa verktygen för lönehantering och dina anställda är värda den bästa möjliga HR-servicen. För att uppnå detta har vi utvecklat en plattform där du kan bearbeta hela medarbetarens resa. Vi bearbetar idag över en miljon anställda i vår produkt, både i Nederländerna och Sverige. 

Hemsida: https://www.nmbrs.se/ 

Kontakt: sales.nmbrs@visma.com  

 

Mer från Nmbrs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nmbrs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?