Går som en dans

Hon började dansa som tvååring och blev företagare som artonåring. 27 år gammal driver hon Skånes största dansskola och är världsmästare i salsa.
Men Bella Malekian nöjer sig inte med det.

STANNAR INTE UPP. Bella Malekian startade Malmö dansakademi som artonåring. I dag är hon 27 år och har som mål att starta en CSN-berättigad dansutbildning.
STANNAR INTE UPP. Bella Malekian startade Malmö dansakademi som artonåring. I dag är hon 27 år och har som mål att starta en CSN-berättigad dansutbildning.Foto:Foto: Johan Bävman

Väggarna i Malmö dansakademis lokaler skriker av färg och liv. De ytor som inte är täckta med speglar vill med sina starka nyanser locka fram all energi ur besökaren. I hörnen står palmer och i korridorerna hänger gröna växter och taket är klätt med gröna blad.

”Det ska vara som att komma utomlands när man går in här. Svenskar är ibland så stela på hemmaplan, men utomlands går det bra att släppa loss, då är det lika bra att förflytta besökarna mentalt”, säger Bella Malekian.

Hon ville bli psykolog och satsade allt på gymansiestudierna. Men samtidigt, som 18-åring, startade hon den egna dansskolan, som fick fart direkt.

”Jag tänkte att jag skulle söka till universitetet när det lugnat ned sig med företaget. Men det lugnade aldrig ned sig.”

I februari utsågs Bella Malekian till Årets näringslivsrookie vid Malmö näringslivsgala. Hon och Malmö dansakademi vann också Malmö stads näringslivspris inom mångfald, men eftersom ingen tidigare vunnit två priser så förstod hon inte att hon hade tilldelades mångfaldspriset ens när motiveringen lästes upp.

Hon berättar att priserna har förändrat henne och att hon efter 10 år som företagare äntligen fått en bekräftelse på att det hon gör och det hon har byggt upp är bra.

”Under alla år har jag så många gånger fått höra att jag varit för ung, att jag fokuserat på fel saker och att jag aldrig skulle lyckas. Om man sedan är kvinna och tredje generationens invandrare så gör det inte saken lättare.”

Det är först nu, efter priserna och att ha lyckats med sitt företag, som hon menar att hon blir tagen på allvar som företagare. Hon berättar att hon många gånger öppnat dörren till dansstudion för att ta emot andra företagare, som bara tittat förbi henne och undrat om inte chefen är på plats.

”Tidigare fick jag inte den respekten som jag får i dag. Jag var ung, kvinna och invandrare och blev inte tagen på allvar. Förut låtsades jag att jag var huvudkoreograf och att dansstudion var ett familjeföretag som drevs av en stark vd i bakgrunden. Men nu känner jag att jag kan kalla mig både vd och konstnärlig ledare”, säger Bella Malekian.

Intervjun avbryts av att en hantverkare kommer in för att fixa ventilationen i lokalen.

”Du jobbar här va?” frågar han på bred skånska.

”Öh, ja, jag jobbar här ja”, svarar Bella Malekian närmast överraskad av frågan och går ursäktande i väg.

När hon kommer tillbaka efter att ha visat hantverkaren rätt så slår hon ut med armarna innan hon sätter sig i soffan.

”Du ser, det är ingen som tar mig på allvar. Så nu berättade jag för honom att det här stället du står i är mitt, det har jag byggt, jag har lagt golvet själv och fått handledsinflammation av att måla väggarna”, säger Bella Malekian.

Hon berättar om hur hon undervisade timme efter timme för att skrapa ihop pengar för att ha råd med en egen lokal. Hon släpade högtalare och musikutrustning på bussen mellan lokalerna hon undervisade i.

”För mig är det viktigt att stå på egna ben. Jag gillar inte tanken av att någon skulle kunna säga att det är någon annans förtjänst att jag har lyckats.”

Bella Malekian bubblar av idéer och energi. Och hon arbetar med samma intensitet. När hon inte undervisar på skolan så reser hon runt, främst i USA, och tävlar, uppträder och undervisar. Förutom skolan är hennes passion att själv utvecklas som dansare.

”Jag trodde att det endast var min dröm att ha en egen dansskola, men drömmen var att utvecklas på flera plan. Eftersom jag var ung när jag startade företaget så har jag inte hunnit leva ut alla mina dansdrömmar, jag ser till att förverkliga dem nu, en efter en.”

Malmö dansakademi omsatte 2,7 miljoner kronor 2014 och gjorde ett resultat på -0,3 miljoner kronor. För att ta Malmö dansakademi till nästa nivå är Bella Malekians mål att starta en CSN-berättigad dansutbildning som ska fostra professionella dansare.

”I den här regionen saknas det en eftergymnasial utbildning för de som vill leva på dans. De som är duktiga flyttar till Danmark, Tyskland eller Stockholm. Jag vill visa att man kan satsa på dans även i Sverige.”


Innehåll från Tech DataAnnons

Tech Data och HP jobbar tillsammans för en mer hållbar framtid

Vikten av att tänka mer hållbart har inte gått någon förbi, men distributören Tech Data och HP går i bräschen i sakfrågan. Med HPs enorma globala leverans krävs ett stort hållbart engagemang – något som Anna Josefson, produktchef på HP, menar att de gör på flera sätt än ett.

Den digitala transformationen har varit i full gång under de senaste åren, men den rådande pandemin har påskyndat den avsevärt. Det ställer krav på en välfungerande IT-infrastruktur och produkter, men likaså att produktionen sker med klimatet i åtanke. Tech Data är i dag en av världens största distributörer inom just teknik – med HP som en av deras största partners.

– Det unika med vårt samarbete är att miljöperspektivet alltid sätts i första rum. Vi har en ständigt tät dialog ihop med HP och fokuserar på hållbarhet tillsammans, och har flera miljöutbildningar och -certifieringar, berättar Jessica Elmgren, Marketing Manager på Tech Data. 

Ett gediget arbete

Att arbeta för ett bättre och mer hållbart samhälle är inget nytt för HP, som för flera decennier sedan lanserade Global Citizenship. Konceptet innebär att varje medarbetare på HP bär på ett samhällsansvar, och i år har samtliga medarbetare egna så kallade ”cultural targets”, förklarar HPs produktchef Anna Josefson.

– Alla har fått sätta ett personligt kulturellt mål kring hur man ska bidra till ett bättre samhälle. Det kan vara att få in mer kvinnor i tech, att skapa bättre transporter, alla initiativ är välkomna. Det engagerar otroligt mycket och är grunden i hur vi agerar, säger hon och fortsätter:

– Med tanke på vår stora produktionsmängd innebär alla förändringar, stora som små, att vi globalt kan skapa en stor skillnad. Många av de hållbarhetsprojekt vi gör i världen är efterfrågade direkt från vår nordiska region; ett område där vi är generellt medvetna och vill förändra. Vi vill förändra sättet vi bygger våra produkter på för att göra de mer etiska och hållbara, och vi räds inte för att ställa krav. 

Strategin hos HP innebär att titta på planeten ur ett klimatperspektiv; hur jobbar de för att minska pappersanvändningen, hur hanterar de förpackningar, hur kan livscykeln på produkten förlängas  och få ett andra liv samt minska energiåtgången i produktionen? Under produktlivscykeln för en HP PC är det under själva produktionen som den miljöpåverkan sker, menar hon.

– Därför tittar vi ofta och mycket på hur vi kan minska mängden energi, och göra det med mer fossilfria metoder och energisnålare enheter. År 2035 är visionen att all elektricitet ska vara förnybar sådan, och redan 2025 ska 60 procent vara det.

Samtidigt ska tillverkningen ske på ett etiskt sätt. Vi har 50,000 anställda hos HP världen över, men tillverkningen involverar en halv miljon människor. Där har vi ett lika stort ansvar för deras välmående och utveckling, och att se till att tillverkningen sker på ett etiskt försvarbart sätt.

Tåg – inte flyg

Ett annat viktigt fokusområde för HP är det kring community och arv, och att ge tillbaka till det närsamhälle där man verkar. Mycket av produktionen sker i Kina, tidigare i en provins där arbetarna på plats vanligtvis inte kommer från – något som innebar att de ofta var borta under en längre period från sina familjer. 

2008 startades ett socialt projekt där HP byggde en fabrik centralt i den kinesiska staden Chongqing, för att bland annat få människor närmre sina familjer. Under samma tidsperiod togs det fram idéer på hur gods kunde skeppas från Kina till Europa.

– Istället för att skeppa till kusten och flyga så kikade man på att transportera det via tåg. Tillsammans med den kinesiska staten tog HP fram det som kom att bli NSR, New Silk Road. Det började som ett socialt projekt, men slutade som ett miljöprojekt med stor vinning.

Att skeppa via tåg tar tre veckor längre tid, men växthusgaspåverkan blir 25 gånger mindre. Det är något som slutkunden själv kan välja: vill de ha produkten via tåg kan det väljas, något som visat sig vara mycket populärt. 

Längre livslängd

För att minska spä ut den initiala miljöpåverkan i tillverkningsprocessen finns ett viktitg mål att få produkterna att leva längre och för att skapa det finns det givna förutsättningar. 

– Våra datorers sk longlife-batterier är byggda för tusen laddningscykler, vilket motsvarar tre års användning. Standardbatteriet på marknaden är 300 cykler och dessutom med ett års garanti. På HP följer batteriet datorns garanti, dvs oftast tre års garanti, naturligtvis eftersom vi bygger med batterier som håller för tre år, säger Anna Josefson.

Datorerna byggs i återvinningsbart material såsom magnesium och aluminium. Det sistnämnda kräver dessutom ingen färg utan är naturligt snygg tillika tålig mot repor, och du kan sprita och torka av – utan att den nöts ut lika mycket jämfört med plastmaterial. Ett annat miljöinitiativ är borttagandet av de många sladdar som tillkommer vid köp av till exempel skärmar.

– Vid köp av en skärm medföljer vanligtvis både HDMI-, displayport och andra kablar. Det är många kablar som aldrig används, oftast för att man redan har kabeln man behöver. Därför har vi startat ett Sverige-drivet projekt på de vanligaste skärmarna där dessa kablar inte kommer med utan vi förespråkar återanvändning från tidigare skärmar, alternativt att man köper till en om kunden inte äger en sådan sladd, säger hon och avslutar:

– Det är en enorm vinst för miljön, vi sparar 45 ton plast bara på detta projekt – på ett år, bara i Sverige. Frågan om hållbarhet är alltså minst sagt en viktig sådan för oss, och på denna resa blir Tech Data en viktig logistikpartner för oss. 

Mer från Tech Data

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tech Data och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?