1515

Från Swedish Match till lejon

Nina Siemiatkowski sa upp sig från tjänsten som marknadsdirektör för Swedish Match för att följa en flock med vilda lejon i Kenya.
Nu tre år senare ställer hon ut sina bilder för första gången för att samla in pengar för att rädda djuren.

”Jag har undvikit det klassiska gula solljuset i mina bilder, jag vill hellre visa berättelsen om lejonens liv i vardagen”, säger Nina Siemiatkowski.
”Jag har undvikit det klassiska gula solljuset i mina bilder, jag vill hellre visa berättelsen om lejonens liv i vardagen”, säger Nina Siemiatkowski.Foto:Joey Abrait

”Jag hade ingen större kunskap om lejon första gången jag åkte till Kenya, men jag hade en idé om att göra en porträttserie av en familj med större djur”, säger Nina Siemiatkowski.

Hon är hemma i Stockholm och förbereder just nu sin utställning Book of Leon på galleri Grundemark Nilsson som ska öppna i augusti. Från tusentals bilder av tre generationer lejon i samma flock, fotograferade sedan 2012 i Kenya, har Nina Siemiatkowski valt ut 20 fotografier till utställningen och 36 bilder till utställningskatalogen. Presumtiva intäkter av utställningen ska gå till hennes och makens, Klarnagrundaren Sebastian Siemiatkowski, nystartade stiftelse och all vinst ska gå till verksamheten.

För Nina Siemiatkowski kom fotointresset tidigt. Under gymnasietiden i Stocksund fotograferade hon mycket och fick flera stipendier.

”Men efter examen var det lättare att söka till Handelshögskolan än att satsa på fotografi. Jag var nog rädd för att bli bedömd och misslyckas”, säger Nina Siemiatkowski.

Efter examen från Handels började hon arbeta som senior controller på Swedish Match och stannade på företaget i sex år, de sista två åren som marknadsdirektör.

”Jag arbetade otroligt mycket. En dag gick jag igenom min kalender sex månader tillbaka och kom fram till att 70 procent inte var roligt. Min slutsats då var att det var fel på min attityd”, säger hon och skrattar.

Men snart därefter tog hon beslutet att säga upp sig och göra något helt annat. Hon hade de ekonomiska förutsättningarna och paret hade då inga barn. Nina Siemiatkowski började på en fotoutbildning på Berghs i Stockholm. Under 2012 och 2013 etablerade hon kontakter i Kenya och hittade den lejonflock i nationalparken Maasai mara som hon har följt sedan dess. Hennes närmaste kollega på plats, massajen William Naurori, lärde hon känna under sitt första besök.

”Tanken var från början att fotografera allt under sex månader, men efter mitt första besök blev jag gravid. I stället blev det ett dokument över tid. Jag har följt en hel generation från att de har fötts, fått egna barn till att de har förlorat sina föräldrar. Det här är en av världens sista flockar med vilda lejon som jag har haft äran att följa, deras relationer, levnadsöden och personligheter.”

I Kenya bor totalt 45 miljoner människor och omkring 2 000 vilda lejon. I hela Afrika är siffran 20 000 lejon, vilket är hälften så mycket som för 20 år sedan.

”I östra Afrika är lejonet i princip utrotat”, säger Nina Siemiatkowski.

”Människor har fascinerats av lejon i alla tider, titta på allt från grottmålningar till nationalsymboler. Lejon är så lika oss, de är sociala rovdjur som lever i familjer med komplexa relationer sinsemellan. För mig har fotograferandet fått mig att fundera över liv och död och livets mening – vad vi lämnar över till våra barn”, säger hon.

Hon visar några fotografier, alla i mättade mörka färger och många detaljer och berättar bakgrundshistorierna – en lejonhona som letar efter sin unge som just har blivit nedstampad och dödad av bufflar, halva lejonflocken som ligger utslagna i hettan och sover på öppet fält under bar himmel, lejonhonan som gömmer sina ungar från gamar och hyenor, enorma flockar av gnuer som försöker passera Marafloden och hur lejonflocken väntar på dem på andra sidan för att ta de skadade djuren.

”Det är en grym plats. Men dödsdansen är värdig och tyst. De tittar på varandra, lejonet tar ett varv och så en omfamning och bett över halsen. Annat är det med hyenor, de är inte några snälla jägare”, säger Nina Siemiatkowski.

Under hennes månader i fält har hon fotograferat från en specialbyggd jeep genom skynken, uppe på biltaket och nere på golvet, ibland bara någon meter från 25 lejon.

”Jag är inte rädd för dem. De är inte intresserade av mig eller andra människor så länge man inte stör. Elefanter har jag däremot stor respekt för”, säger hon och berättar om en natt ensam i ett tält i ett läger ute i parken när en elefanthord kliver in i området och börjar äta från träden precis ovanför tälten.

”Jag låg vaken i flera timmar och har aldrig varit så rädd. På morgonen såg jag elefantbajs precis utanför min tältöppning och insåg hur nära de hade varit.”

2014 gifte sig Nina och Sebastian Siemiatkowski i Kenya i samma område där hon fotograferar. De undersköna bröllopsbilderna tagna av den kända svenska fotografen Jonas Peterson uppmärksammades bland annat av Huffington post och Daily mail.

”Jag lever i två parallella världar. Jag har en korg i garderoben i Stockholm med khakifärgade kläder som jag öser ner i en resväska ihop med barnmatsburkar och så åker jag till mitt andra hem i Kenya. Det är en märklig känsla”, säger hon.

Nyligen blev två av ledarhonorna i lejonflocken och en ung hane förgiftade av lokalbefolkningen. Lejonen hade rivit boskap som olagligt hade betat i nationalparken. Som hämnd lade boskapsägarna ut gift i kadavren.

”Många i lokalbefolkningen förstår att de vilda djuren är viktiga, men boskapen kan vara deras enda tillgång. Mycket handlar om okunskap, fattigdom och kultur. Men det finns ingen motsättning mellan att rädda de vilda djuren och bekämpa fattigdomen. Det är omöjligt att bevara djuren utan att samarbeta med lokalbefolkningen.”

Förutom att fotografera arbetar Nina Siemiatkowski med att hjälpa lokala organisationer med marknadsföring. I sommar ska hon till Zambia och senare till Malawi. Hon samarbetar med organisationerna Panthera, African Parks och Rewilding Lapland.

”Jag arbetar pro bono för dessa organisationer som del av arbetet med vår nystartade stiftelse. Jag vill fortsätta mitt projekt Book of Leon och berätta en historia om en lejonflock i vart och ett av de sju länder där det finns mer än 1 000 lejon kvar. Detta är den första av sju delar i mitt projekt”, säger Nina Siemiatkowski.


Innehåll från KnowitAnnons

Tänket från e-handeln bör appliceras inom vården

Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm
Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm

Trots att pandemin har accelererat den digitala utvecklingen inom vården, släpar branschen fortfarande efter. Då kostnaderna för äldreomsorg och sjukvård förväntas öka så mycket som 270 procent fram till 2040 kommer digitala funktioner – med fokus på kundens upplevelse och behov – emellertid att vara helt avgörande för att vårdsektorn ska klara morgondagen.

Läs mer om e-hälsa med fokus på användare och patientsäkerhet

Ökad digitalisering innebär snabb förbättring, smartare hjälpmedel och mer informerade beslut, men insatserna inom vårdsektorn är höga. Då liv och död står på spel kan tröskeln för att tänka utanför ramarna vara hög, men istället för att prövande uppfinna hjulet på nytt kan vården dra enorm nytta av smarta samarbeten med andra branscher. Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm, framhåller e-handeln som särskilt intressant att dra lärdom av i dessa frågor.

– Bor man på landsorten kan det vara svårt att få sin medicin levererad 24/7, eller att ringa en ambulans från mobilen då det är dålig täckning. Samtidigt kan du få en tröja du beställt från nätet hemlevererad i tid, oavsett var du bor. Vårdsektorn bör alltså ta tänket från e-handeln, applicera det på sin egen verksamhet och forma om sin kontext, såväl för att skapa en bättre kundresa från A till Ö, som för att öppna möjligheter till merförsäljning, konstaterar Pernilla.

Hon lyfter fram flera illustrerande exempel på lösningar, såsom digitala väntrum med sms-avisering så att man kan vänta på sin läkartid ute i bilen, eller nya sätt att möta exempelvis kroniskt sjuka och deras behov, vilka skiljer sig från andra patientgruppers.

– Patientmakten kan stärkas på väldigt enkla sätt, oavsett om det rör sig om digitala tjänster som tillhandahåller information till vårdtagaren eller om det handlar om funktioner för att dela med sig av eller delegera aspekter av sin vård – såsom att hämta ut medicin eller boka läkarbesök.

Spännande exempel på digitaliserade vårdlösningar

Många föredrar en smidig process

I sitt nuvarande format kan vårdprocessen vara både lång och krånglig, trots att allt från bokningar och möten till medicinupphämtning och provsvar skulle kunna tillhandahållas digitalt på bara någon timme. Personligt bemötande är förvisso viktigt, men bör vägas mot att patienten får uppleva en sömlös kundprocess.

– De flesta föredrar en enda personlig kontakt och en smidig process, framför en mängd personliga bemötanden och en komplicerad process. Detta är dock inget nytt, utan är utmaningar som ständigt är på agendan inom e-handeln.

AI – för att avlasta hälso- och sjukvård

En viktig faktor för att uppnå ökad tillgänglighet är möjligheten till avancerad automation genom AI. Knowits specialister utvecklar och tar fram algoritmer för att avlasta monotona, tidskrävande och komplexa arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvården. Företaget säkerställer samtidigt att algoritmerna har hög datakvalitet och fungerar med lösningar som kan användas exempelvis för röntgen, ultraljud, mammografi och patientövervakning i hemmet.

– Bland annat kunde vi baserat på AI utveckla ett digitalt hjälpmedel för Galderma, ett företag som tar fram hudbehandlingsprodukter mot akne. Då 80 procent av dagens ungdomar kämpar med akne var detta mycket värdefullt, inte minst för att medicinska behandlingar kan kännas tuffa för de som är svårast drabbade. Givetvis säkerställer vi kontroll av egen data, distribution och säkerhet – för att bidra till bättre interaktion och en heltäckande patientvård.

Digitalterapi – om e-hälsa och e-handel

Viktigt med rätt samarbeten

Att etablera rätt samarbeten blir med andra ord en central fråga för att e-hälsan ska matcha samhällets utveckling. Hur löser man exempelvis leveransen av mediciner om det inte finns bemannade apotek? Kan Instabox eller leveranser med Foodora vara svaret? En sådan utveckling förutsätter dock att fler delar med sig av patient- och kunddata, så att aktörerna kan lära känna sina kunder och deras behov – och möta dem.

– Det medför givetvis sina egna utmaningar, exempelvis vad gäller GDPR, men genom innovationssamverkan kan vi finna lösningar på dessa utmaningar. Det här och mycket mer pratar vi om i podden Digitalterapi där vi djupdyker i olika samtalsämnen inom till exempel e-hälsa och e-handel. Vi välkomnar alla som är intresserade av att lyssna, avslutar Pernilla Vinneby, VD på Knowit Experience.

E-hälsa och e-handel – två sidor av samma mynt

Mer från Knowit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Knowit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?