1515

Fondmiljardär ger teater nytt liv

Svante Bergström brinner för mer än de matematiska algoritmerna som gjort honom stormrik. Hans stora passion är teater.
Han är både aktör och åskådare men framför allt är han med och finansierar teatrar både i Sverige och i USA.

PASSION. Svante Bergström är teaterfrälst men också grundare av en av världens mest framgångsrika hedgefonder, Lynx Asset Management. Det är till teaterlivet i Stockholm och New York som åtskilliga av hans miljoner går. Här vid Times Square
PASSION. Svante Bergström är teaterfrälst men också grundare av en av världens mest framgångsrika hedgefonder, Lynx Asset Management. Det är till teaterlivet i Stockholm och New York som åtskilliga av hans miljoner går. Här vid Times SquareFoto:Pontus Höök
PASSION. Svante Bergström är teaterfrälst men också grundare av en av världens mest framgångsrika hedgefonder, Lynx Asset Management. Det är till teaterlivet i Stockholm och New York som åtskilliga av hans miljoner går. Här vid Times Square
PASSION. Svante Bergström är teaterfrälst men också grundare av en av världens mest framgångsrika hedgefonder, Lynx Asset Management. Det är till teaterlivet i Stockholm och New York som åtskilliga av hans miljoner går. Här vid Times SquareFoto:Pontus Höök
TEATERÄLSKARE. Svante Bergstöm sponsrar Playhouse Stockholm som grundades av Björn Lönner och Elisabet Klason.
TEATERÄLSKARE. Svante Bergstöm sponsrar Playhouse Stockholm som grundades av Björn Lönner och Elisabet Klason.Foto:Pontus Höök

”För mig är det här delvis rent egoistiskt eftersom jag tycker om att se på den här typen av oupptäckt ny teater. Eftersom jag nu har tjänat en massa pengar och har det här intresset kan jag använda en del av pengarna för att ge tillbaka. Det har känts naturligt för mig”, säger Svante Bergström.

Han har sitt största engagemang i Playhouse i Stockholm, som grundades av Elisabet Klason och Björn Lönner 2000. Di träffade trion när de besökte förebilden Playwrights Horizons i New York.

”Playwrights är en off Broadwayteater vars syfte är att stötta dramatiker, få fram nya talanger och ny amerikansk dramatik. Här hittar vi ofta de pjäser som vi översätter till svenska och sätter upp i Stockholm”, berättar Elisabet Klason.

Svante Bergströms väg till framgång började när han tillsammans med sina kolleger Martin Sandquist och Jonas Bengtsson startade fonden Lynx vid sekelskiftet. Affärsidén, som då var ny, gick ut på att med algoritmer placera köp- och säljorder på marknader som uppvisar trender.

”Det var mycket svårt att få någon att tro på det här konceptet och placera pengar i vår fond. De första åren slet vi ont och plockade inte ens ut någon lön”, minns Svante Bergström.

Men det skulle bli annorlunda. Efter några år började framgångarna komma och även påstötningar från ett antal potentiella partner. Till slut slog de ihop sina påsar med Brummer&Partners.

”De presenterade ett upplägg där vi kunde behålla merparten av aktierna i bolaget, i stället för att bli anställda i en större organisation. De lät oss bygga Lynx på vårt eget sätt men med stöd av en större organisations infrastruktur”, säger Svante Bergström.

Resten är, som det heter, historia. I dag har Lynx drygt 60 anställda och förvaltar över 50 miljarder kronor. Svante Bergström och hans kolleger har kunnat plocka ut hundratals miljoner kronor i vinster under årens lopp. Även internationella kunder fick snabbt upp ögonen för Lynx, vilket har fört med sig att Svante Bergström tillbringat mycket tid i New York.

”Det var under mina arbetsresor som jag på allvar plockade upp mitt fritidsintresse igen. I stället för att sitta ensam på hotellrummet och läsa en bok, bokade jag in mig på olika teatrar varje kväll. Det var på det sättet jag kom i kontakt med Playwrights Horizons i New York”, berättar han.

Här spelas alltid nyskriven dramatik till skillnad från det som visas på de stora scenerna på Broadway.

”Jag går inte i gång på klassikerna trots att jag förstår att det är bra teater. Men jag kan inte relatera på samma sätt till Shakespeare, som till nyskriven dramatik. Därför har jag alltid sökt mig mot off Broadway”, säger Svante Bergström.

Hans intresse föddes tidigt. Han spelade teater som barn och tonåring och är i dag medlem i amatörgruppen Teater Rapid. Gruppen har nypremiär på pjäsen ”Hoppa Gunbritt”, skriven av Paula McManus och som gästspelar på Playhouse i september.

Elisabet Klason och Björn Lönner startade teatern 2000 efter att de hade gått en teaterutbildning i New York under tre år.

”Vi hade liknande erfarenheter som Svante, nämligen att vi blev berörda av den nyskrivna dramatiken. När vi kom hem till Sverige kunde vi konstatera att de pjäserna aldrig kommer hit. Då bestämde vi oss ganska raskt för att det är vad vi vill göra”, säger Elisabet Klason.

Men att driva en liten teater med nyskrivna pjäser är tufft både i Sverige och i USA. De nyskrivna pjäserna försvinner oftast snabbt från scenen, jämfört med Broadwayuppsättningar som ofta går flera år inför fulla hus.

”Off Broadway betyder nästan per definition att du inte att kan leva på detta. I Sverige är de små teatrarna oftast skattefinansierade men här i USA är det i stället privatpersoner som är med och stödjer verksamheten”, säger Björn Lönner.

Efter många år av slit ville paret Elisabet Klason och Björn Lönner även kopiera de amerikanska teatrarnas sätt att söka sponsring hos sin publik. Men det blev ingen översvallande respons – snarare ingen.

”Vi fick bara ett enda svar på vårt utskick och det var från Svante. Det var fantastiskt värdefullt för oss och har drastiskt förändrat förutsättningarna för vår verksamhet och möjligheterna att verkar långsiktigt”, säger Björn Lönner.

Svante Bergström visste att han gav sig in på en förlustverksamhet när han skickade den första checken till Playhouse.

”Man måste se på det här på ett annat sätt. Med en salong på ett par hundra platser och oupptäckt, ny dramatik blir det förluster”, säger Svante Bergström.

Efter några år av samarbete kallade Svante Bergström 2010 till ett möte med paret Klason-Lönner, som var beredda på att han ville avsluta samarbetet.

”Men i stället ville han utöka sitt engagemang. Han undrade hur vi ville utveckla Playhouse om vi fick drömma fritt. Jag tror inte det är många kulturarbetare som får den frågan”, säger Elisabet Klason.

Och efter några års letande hittade trion en teater på Drottninggatan i Stockholm som Svante Bergström köpte. Efter nio månader av renovering öppnade Playhouse i september i fjol och har nyss avslutat sin första säsong i de nya lokalerna.

”Det har varit fantastiskt. Vi har nästan fördubblat vår publik till i år. För att få ekonomin att gå ihop på sikt har vi både en bar och en restaurang i huset som nästan alltid håller öppet”, säger Björn Lönner.

Svante Bergström tror att det finns fler inom Sveriges finanselit som är med och stödjer olika projekt, även om många inte talar högt om det.

”Det händer nog oftare än man tror även om det inte är jättevanligt. Det är fortfarande inte lika accepterat att gå in och finansiellt stödja projekt i Sverige som det är i USA”, säger Svante Bergström.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?