Annons

Ett Ted Talk i T-shirtformat

Umeåbaserade T-post har kablat ut mjuka magasin i bomull i över tio år. Nu blir de först i världen med ett Ted Talk på en t-shirt.

MULTIPRODUKT. I stället för att hålla ett tal på Tedx Umeå i dag, ger T-post ut ännu ett t-shirtmagasin.
MULTIPRODUKT. I stället för att hålla ett tal på Tedx Umeå i dag, ger T-post ut ännu ett t-shirtmagasin.Foto:Foto: Knotan

Kan man göra ett magasin på en t-shirt?

Med den frågeställningen skapade Umeåbon Peter Lundgren magasinet T-post för snart tolv år sedan. Ett magasin i t-shirtformat, där en artikel trycks på insidan, skickas varje månad ut till prenumeranter i över 50 länder. Bland prenumeranterna finns bland annat den amerikanska rapparen Jay-Z.

I dag släpps T-posts Ted Talk-tröja, förutom till prenumeranterna även till de 400 deltagarna på Tedx Umeå.

”Vi tänkte att om vi gör det här, så gör vi det på vårt sätt och då gör vi en t-shirt. Ämnet handlar om att hitta inspiration ute i naturen”, säger grundaren Peter Lundgren.

Förutom t-shirten har rapparen Gonza gjort en specialskriven låt till släppet. T-shirtens tryck är inspirerat av tröjan ”Three wolf moon”, med tre vargar som ylar mot en måne. Peter Lundgren menar att trycket blivit något av en kulturklassiker. På T-posts variant är vargarna utbytta mot renar.

”Den estetiken ser man om man åker ut i obygden på marknader, typ i Åsele. Jag tycker det är fint och ville ha den känslan.”

Varför heter texten Aurora borealis (norrsken)?
”Det handlar egentligen bara om vilken inspiration jag hade. När norrsken inträffar har jag svårt att tänka på något annat för jag blir så hänförd. Ämnet handlar om att släppa allting och hitta sin egen fristad.”

Vilken typ av ämnen skriver ni om annars?
”Vi skriver om ämnen vi tycker är intressanta, vilket tenderar att bli populärkulturella saker. Vårt magasin gör läsaren till en vandrande löpsedel på ett bisarrt och konstigt sätt. Vi har märkt att tröjan blir en viskningslek.”

Hur märker ni det?
”Eftersom artikeln sitter på ryggen kommer man inte ihåg exakt vad där står om någon frågar. Den som har den på sig berättar utifrån sig själv. Folk har hört av sig till oss och berättat om sina erfarenheter med tröjorna.”

Kan något som bara har en artikel vara ett magasin?
”Vårt magasin sitter ju på en t-shirt och där ryggtavlan tar slut kan vi inte skriva mer. Tröjan är tidningen och det var slut med plats helt enkelt.”

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera