Digitala utvägar i en ny bok

Många svenska företag saknar en digital strategi. Men det finns verktyg för att nå så kallad digital transformation. Det senaste är en bok som riktar sig till styrelser och ledningar.
Bakom står den digitala rådgivningsduon Marie Andervin och Joakim Jansson på Digjourney.

VÄGVISARE. Joakim Jansson och Marie Andervin har skrivit en bok för att försöka hjälpa företag på deras digitala resa.
VÄGVISARE. Joakim Jansson och Marie Andervin har skrivit en bok för att försöka hjälpa företag på deras digitala resa.Foto:Amanda Lindgren

Digitaliseringen påverkar de flesta företags konkurrenskraft. Bolag som ena dagen är vinnare riskerar att hamna på efterkälken nästa.

Efter att ha plöjt aktuell forskning, genomfört en lång rad intervjuer och gjort djupdykningar i ett antal bolag vill de digitala rådgivarna Marie Andervin och Joakim Jansson hjälpa företag på traven med boken ”Att leda digital transformation” (Hoi förlag). De vänder sig till traditionella bolag som är på väg att ta klivit in i den digitala världen och tycks redan ha hittat en publik.

”Vi är jättenöjda. På mindre än en vecka har vi sålt närmare 1 000 exemplar”, säger Marie Andervin.

De har jobbat i tre och ett halvt år med boken och bakgrunden är väldigt enkel:

”Vi möter många vd:ar som tycker att de sitter i baksätet i en skenande bil utan att veta vem som kör, och styrelser och ledningsgrupper som duckar för digitala frågeställningar eftersom de inte vet hur de på bästa sätt bör ta sig an uppgiften”, säger Marie Andervin.

En vd behöver inte vara expert på alla digitala frågor men behöver vara digitalt mogen för att kunna leda sin organisation genom transformationsprocessens olika faser.

”Det är en utmaning som kräver förståelse för digitaliseringens möjligheter samt mod och stark vilja till förändring”, säger Marie Andervin.

Att digitalisera ett företag handlar inte om ettor och nollor utan mer om människor och ledarskap för att lyckas med förändringen, enligt författarna.

”I det här sammanhanget är ordet transformation viktigare än ordet digital. Bokens uppgift är att hjälpa chefer att bli digitala ledare och att ge dem kontroll – utan att vara kontrollerande”, säger Joakim Jansson.

Han har lång digital bakgrund från Aller och MTG, var med i ledningen för Spray under dot.com-eran och har upplevt branschens upp- och nedsidor.

”Jag hade världens kortaste anställning som expansionschef för Sumo. Jag blev uppsagd första minuten på jobbet. Men det blev en ganska välbetald minut eftersom jag hade tre månaders uppsägning. Jag brukar säga att det är den enda minuten i mitt liv som jag har tjänat lika mycket som Zlatan”, säger han.

Marie Andervin har ett förflutet inom mobila tjänster och har varit marknadschef och är expert på att bygga och förädla relationer i en digitaliserad värld.

Båda säger sig drivas av att förmedla den metodik de skapat, hur man med digitala verktyg som stöd kan skapa förändring i företaget. De jämför förändringsarbetet med att vågsurfa. Det handlar om att ta position, välja rätt vågor och göra det mesta av vågorna. I boken listar de även tio budord för det digitala ledarskapet (se faktaruta).

Kopplat till boken finns verktyg samlade på digitaltransformation.net där man kan göra ett digitalt mognadstest.

”Det omfattar 100 frågeställningar om hur långt företaget har kommit och ger rekommendationer beroende på var det befinner sig i utvecklingen”, säger Joakim Jansson.

Att det finns ett behov på marknaden är tydligt.

Di kunde förra veckan presentera en undersökning från Ipsos som visar att fyra av tio svenska företag saknar en digital strategi. Mer än hälften, 53 procent, är dessutom tveksamma till om en sådan strategi behövs.

Digjourney har de senaste två veckorna träffat ett sextiotiotal små och medelstora bolag från alla möjliga branscher för att diskuterat digitalisering och hur den kan påverka företagen.

”De är inte på bollen just nu, men är intresserade av att förändra sig. 90 procent av dem tror att de kommer att påverkas i grunden inom tre år”, säger Marie Andervin.

Exemplen i boken är främst mediebolag som Schibsted och TV4 och MTGx. Men djupdykningar görs även i industrikoncernen Trelleborg, resejätten Ving, designbyrån Doberman, spelbolaget King och det lite annorlunda inslaget kockentreprenören Leila Lindholm.

”Mediebranschen har kommit långt i sin digitala transformation, därför finns det mycket att lära av dem. Men vi har fler case på nätet och lägger in nya bolag varje månad”, säger Joakim Jansson.

Duon funderar på att ta in pengar för att kunna skala upp verksamheten i Digjourney kopplat till den nya boken.

”På sikt kan det bli fler verktyg och kanske ska vi skapa en abonnemangstjänst. Det ligger längre fram, men vi har globala ambitioner”, säger Joakim Jansson.


Innehåll från Tutus DataAnnons

Sveriges första moln för säkerhetskänslig samverkan

Tutus lanserar nu ett säkert moln för samverkan som vänder sig till myndigheter, kommuner och andra organisationer med säkerhetskänslig verksamhet som behöver hantera säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.

Sverige är världsledande inom digitalisering. Digitaliseringen har många fördelar men innebär också stora utmaningar. Nyttjande av molntjänster varit ett attraktivt sätt för många organisationer att kunna hantera de alltmer ökade kraven på IT-system och infrastruktur med bibehållen effektivitet. Samtidigt finns det också flera frågetecken kring molntjänster om de håller rätt säkerhetsnivå och om det går att nyttja de tjänster som ligger utanför landets eller EU:s gränser.

Det Tutus lanserar i dag är ett svenskt säkert moln som vänder sig till alla myndigheter och organisationer som i någon form behöver hantera uppgifter som klassas som begränsat hemliga. Tjänsten innebär också en möjlighet till samverkan mellan ingående organisationer. Initialt erbjuds videomöten, tal, meddelanden och skyddad lagring. 

– Vi jobbar med att skydda Sveriges säkerhet och där är det säkerhetsskyddslagen som anger ramarna. Vår huvuduppgift är att öka förmågan inom digital säkerhet för alla verksamheter som berörs av den nya lagen, säger Mikael Andersson.

Ökade krav med ny säkerhetsskyddslag

Den nya säkerhetsskyddslagen är tydligare i sin utformning och berör därför betydligt fler än tidigare.  Det här blir till en stor utmaning för många verksamheter, inte minst för mindre organisationer som har det tufft att hantera och lösa alla krav på egen hand. – Vi ser att våra kunder har behov en helhetslösning med både stöd, utbildning, dokumentation förutom de tekniska lösningarna. Med vår molntjänst kan verksamheten komma igång snabbt och nå omedelbar verksamhetsnytta på ett säkert och kostnadseffektivt sätt, säger Mikael Andersson. 

Tutus har den erfarenhet som krävs

För att kunna hantera de nya digitala utmaningarna så behövs en plattform som från grunden är byggd och anpassad för de strikta krav som lagen, förordningarna och tillsynsmyndigheterna ställer. – På Tutus har vi nästan 30 års erfarenhet av att konstruera krypto- och IT-säkerhetslösningar som klarar myndigheternas högt ställda på säkerhet och assurans, fortsätter Mikael Andersson.

Om oss

Tutus är ett privatägt svenskt företag, grundat 1992. Vi har sedan dess utvecklat högkvalitativa nätverkskrypteringslösningar åt militär, myndigheter och företag för användning i verksamheter som kräver högsta nivå på säker kommunikation.

Som ett oberoende företag samarbetar vi med näringsliv och myndigheter för att kunna tillhandahålla pålitliga, säkra och kostnadseffektiva krypteringslösningar som kan möta deras säkerhetsbehov.

Alla våra produkter är godkända på nivån Restricted / Begränsat hemlig för såväl EU som på nationell nivå.

Tutus är huvudleverantören av myndighetsgodkända och -certifierade IT-säkerhetsprodukter i Sverige och vi gör stadiga framsteg mot målet att bli en ledande leverantör av godkända IT-säkerhetsprodukter också inom EU.

www.tutus.se 

Mer från Tutus Data

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tutus Data och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?