1515
Annons

De vill ha en bit av godiskakan

Rädslan för diabetes var en av ingredienserna när vännerna Carl Bäcklund och Niklas Luthman började tillverka choklad utan tillsatt socker. Nu utmanar de godisjättarna – trots att ingen av dem visste ett jota om livsmedel för fyra år sedan.

”Om man ska ta sig in i en ny bransch måste man lära sig allt och kunna mycket mer än alla andra”, säger Niclas Luthman, som har plöjt forskningsrapporter, livsmedelsregler, näringslära, artiklar och nyhetsbrev om hur olika närings-ämnen påverkar kroppen.

Allt började med att hans mamma fick diabetes typ 2. När Niclas Luthman själv testade sig framgick att han med stor -sannolikhet också skulle drabbas. Samtidigt såg han och vännen Carl Bäcklund, som är vd för deras bolag LUB Foods, en affärsmöjlighet.

”Alla vet att maten vi äter är ohållbart producerad och ohälsosam för oss. Men livsmedelsindustrin leder ingen förändring. Den måste komma från någon som inte sitter fast i status quo. Vårt mål är att alla ska kunna njuta av godis och snacks som smakar gott, men inte innehåller en massa socker.”

Sötningen som används i bolagets produkter är en mix av tre saker: poly-dextros (söta kostfibrer), stevia (en sydamerikansk växt ur vilken sötningsmedel utvinns) samt erytritol (även kallat sukrin, som finns naturligt i frukter som päron, plommon och vindruvor).

I affärsmodellen ingår att ta lite mer betalt än konkurrenterna och framhäva att produkterna inte innehåller något tillsatt socker.

Sedan 1960-talet har konsumtionen av choklad och godis i Sverige ökat -stadigt. I snitt äter svenskarna nästan 15 kilo choklad och godis om året per person, enligt Livsmedelsverket.
Samtidigt har debatten om socker tagit fart och röster har höjts för skatt på socker.

I Chicago fattades nyligen beslut om att införa en sockerskatt på läsk, motsvarande tre kronor per liter, nästa år. San Francisco och Oakland är andra -städer som har valt samma väg. Philadelphia har dock stött på patrull och i sin tur stämts av läskedrycksjättarna.

I USA mobiliserar nu advokater, som tidigare har attackerat tobaksindustrin, för ett liknande härtåg mot socker-industrin och livsmedelsjättarna. Och det är detta som entreprenörerna bakom varumärket Nick’s ser som starten på en ny era.

”Livsmedelsindustrin måste förändras och det kommer att driva en enorm innovation när hundratusentals produkter måste ändras. Jag är mest förvånad över att det i dag inte finns svenska foodtechfonder, precis som det finns tech-fonder som satsar riskkapital i nya startups”, säger Niclas Luthman.

Han har praktisk erfarenhet från -teknikskiften och har tjänat stora pengar på det. 
Efter studierna på Kungliga Tekniska högskolan såg han att den analoga musikindustrin var på väg att förändras i grunden med digital teknik. På några år byggde han upp musikbutikskedjan 4 Sound och musikteknikbolaget Luthman SMTTS som levererade nyckel-färdiga musikstudior.

Båda bolagen såldes till Norges Investor vilket genererade startkapital för satsningen på chokladtillverkning.

”Det finns väldigt få produkter som inte innehåller tillsatt socker. Vi kan ersätta det socker och de tomma kalorier som finns i det mesta. Läsk är enkelt, glass är svårare. Vi har en stor byrålåda med idéer”, säger Niclas Luthman.

För att vässa bolaget har Christopher Slim, som har en bakgrund som varumärkeschef för Unilever i Norden, engagerats som ordförande. I styrelsen sitter även Fredrik Arvius från varumärkesstrategibyrån Lynxeye samt Marcus Boström, som startade studievalssajten Studentum. Samtliga är delägare.

Totalt 29 produkter börjar i dagarna synas i butikshyllorna hos stormark-nader som Ica, Axfood och Coop. Det -riktiga genombrottet väntas först i vår när chokladkakorna och varianterna på kexchoklad även finns i mindre butiker. Entreprenörerna hoppas till exempel ta plats i Pressbyrån och Seven Elevens -sortiment.

Men för att kunna utmana Cloetta och Marabou krävs marknadsföringsmuskler. I första skedet är en mindre krets av investerare på väg in i bolaget.

”För att sätta Nick’s på kartan i Sverige behövs mellan 10 och 20 miljoner kronor för marknadsföring”, säger Carl Bäcklund, som tidigare har jobbat i Asien med produktion av bland annat hör-lurar och städutrustning och drivit bolag i Hongkong.

Entreprenörerna planerar att dela ut en miljon smakprover nästa år. Sverige är testmarknaden där det gäller att bevisa att chokladen kan locka köpare. Planen är att ta ett par procent av den svenska marknaden.

”Att välja Sverige för ’proof of concept’ är egentligen ironiskt eftersom det kanske är den tuffaste marknaden av alla med många etablerade varumärken att slåss emot”, säger Niclas Luthman.

Bolaget LUB Foods omsatte det senaste året 11,3 Mkr och gjorde en förlust på 300 000 kronor. Men de siffrorna bygger på försäljning av deras tidigare produkter under varumärket Nutri-Nick, med andra ingredienser och som till och med entreprenörerna avfärdar som ”rätt äckliga” jämfört med de nya produkterna.

Säljorganisationen har utökats från tre till 30 personer i kraft av ett par säljbolag.

”Vi räknar med att nästan trefaldiga omsättningen nästa år”, säger försäljningschefen Filip Naenfeldt.

För Niclas Luthman finns i alla fall ett väldigt konkret mål:

”Jag har redan byggt ett företag med över 300 miljoner kronor i omsättning tidigare. Att göra något mindre än så nu vore ett misslyckande.”


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?