1515

Därför är wearables hittills en flopp

TV: Floppen för wearables, kläder gjorda av pappersmassa och virtuella provrum var några av ämnena som berördes när en namnkunnig expertpanel diskuterade fashion tech på ett seminarium arrangerat av Di och ASFB under modeveckan.

PANELEN REDO. Thomas Waldner, Sony Mobile, Nils-Krister Persson, Smart textiles i Borås, Henrik Huldschiner, Dagens industri, Peder Stubert, Virtusize och Emma Ohlson, ASFB, på Kulturhuset i går.
PANELEN REDO. Thomas Waldner, Sony Mobile, Nils-Krister Persson, Smart textiles i Borås, Henrik Huldschiner, Dagens industri, Peder Stubert, Virtusize och Emma Ohlson, ASFB, på Kulturhuset i går.Foto:Joey Abrait

Att mode och teknologi håller på att växa samman har det pratats om i flera år. Det kanske mest konkreta exemplet är den uppsjö av bärbar teknologi, så kallade wearables, som de senaste åren tagit plats på marknaden i form av klockor, ringar och halsband.

Och just det var ett av ämnena som togs upp under paneldiskussionen, som hölls på Kulturhuset i Stockholm på onsdagen och modererades av Henrik Huldschiner från Dagens industri.

Wearables nådde sin stora hajp i samband med att Apple Watch lanserades för ett drygt år sedan. Men någon stor försäljningssuccé har det inte blivit.

"Jag är inte förvånad. Senast i går läste jag att 32 procent av de tillfrågade i en undersökning inte ens vet vad man ska ha en smart watch till. Där måste man satsa på att utveckla ett användarvärde, så att produkten blir rätt...", sa Thomas Waldner, senior design manager på Sony Mobile i Lund.

"... och dessutom snygg, så att man ska vilja bära den", inflikade Emma Ohlson, generalsekretare för branschorganistionen ASFB, som arrangerar modeveckan i Stockholm.

Försök har gjorts. I fjol lanserade till exempel Sony, som har utvecklat wearables sedan 2006, ett smart armband i samarbete med den svenska modeduon Altewai Saome.

"Det har fungerat bra som marknadsföring. Men det svåra med mode och teknik är att det är två olika världar, en praktisk och en emotionell, som ska mötas och i dag är det mer av en kulturkrock än ett giftermål", sa Thomas Waldner, som fick publiken att skratta när han liknade dagens wearables med faxen.

"Det är överbryggande teknik, för i framtiden kommer vi att se helt andra lösningar än klockor och armband", sa han och fick medhåll av Peder Stubert, en av grundarna till tech-bolaget Virtusize:

"Samtidigt ska man komma ihåg att alla de här försöken med ringar, klockor och Google glass, banar väg för annan innovation. Så ingenting är förgäves", sa Peder Stubert.

Men det finns mer synergier att bilda, mellan de två blomstrande svenska industrierna tech och mode, det var alla paneldeltagare överens om. Inte minst när det kommer till att sudda ut gränserna mellan off- och online-handeln. Samt att utveckla nya smarta textilier, ett område Nils-Krister Persson, forskare på Borås Smart textile kunde ge lite mer inblick i genom att bland annat berätta om ett forskningsprojekt som går ut på att göra kläder av svensk skogsråvara.

"Jag gissar att sådana kläder finns i handeln om åtta år, men det kommer jag säkert få ångra att jag har sagt", sa Nils-Krister Persson.

Han fick också debattens slutord när Emma Ohlson undrade om han i framtiden inte kunde utveckla techmode som kan ladda mobiltelefonen.

"Det har vi redan utvecklat", blev svaret.

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? (extern tjänst)


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?