1515

Därför är wearables hittills en flopp

TV: Floppen för wearables, kläder gjorda av pappersmassa och virtuella provrum var några av ämnena som berördes när en namnkunnig expertpanel diskuterade fashion tech på ett seminarium arrangerat av Di och ASFB under modeveckan.

PANELEN REDO. Thomas Waldner, Sony Mobile, Nils-Krister Persson, Smart textiles i Borås, Henrik Huldschiner, Dagens industri, Peder Stubert, Virtusize och Emma Ohlson, ASFB, på Kulturhuset i går.
PANELEN REDO. Thomas Waldner, Sony Mobile, Nils-Krister Persson, Smart textiles i Borås, Henrik Huldschiner, Dagens industri, Peder Stubert, Virtusize och Emma Ohlson, ASFB, på Kulturhuset i går.Foto:Joey Abrait

Att mode och teknologi håller på att växa samman har det pratats om i flera år. Det kanske mest konkreta exemplet är den uppsjö av bärbar teknologi, så kallade wearables, som de senaste åren tagit plats på marknaden i form av klockor, ringar och halsband.

Och just det var ett av ämnena som togs upp under paneldiskussionen, som hölls på Kulturhuset i Stockholm på onsdagen och modererades av Henrik Huldschiner från Dagens industri.

Wearables nådde sin stora hajp i samband med att Apple Watch lanserades för ett drygt år sedan. Men någon stor försäljningssuccé har det inte blivit.

"Jag är inte förvånad. Senast i går läste jag att 32 procent av de tillfrågade i en undersökning inte ens vet vad man ska ha en smart watch till. Där måste man satsa på att utveckla ett användarvärde, så att produkten blir rätt...", sa Thomas Waldner, senior design manager på Sony Mobile i Lund.

"... och dessutom snygg, så att man ska vilja bära den", inflikade Emma Ohlson, generalsekretare för branschorganistionen ASFB, som arrangerar modeveckan i Stockholm.

Försök har gjorts. I fjol lanserade till exempel Sony, som har utvecklat wearables sedan 2006, ett smart armband i samarbete med den svenska modeduon Altewai Saome.

"Det har fungerat bra som marknadsföring. Men det svåra med mode och teknik är att det är två olika världar, en praktisk och en emotionell, som ska mötas och i dag är det mer av en kulturkrock än ett giftermål", sa Thomas Waldner, som fick publiken att skratta när han liknade dagens wearables med faxen.

"Det är överbryggande teknik, för i framtiden kommer vi att se helt andra lösningar än klockor och armband", sa han och fick medhåll av Peder Stubert, en av grundarna till tech-bolaget Virtusize:

"Samtidigt ska man komma ihåg att alla de här försöken med ringar, klockor och Google glass, banar väg för annan innovation. Så ingenting är förgäves", sa Peder Stubert.

Men det finns mer synergier att bilda, mellan de två blomstrande svenska industrierna tech och mode, det var alla paneldeltagare överens om. Inte minst när det kommer till att sudda ut gränserna mellan off- och online-handeln. Samt att utveckla nya smarta textilier, ett område Nils-Krister Persson, forskare på Borås Smart textile kunde ge lite mer inblick i genom att bland annat berätta om ett forskningsprojekt som går ut på att göra kläder av svensk skogsråvara.

"Jag gissar att sådana kläder finns i handeln om åtta år, men det kommer jag säkert få ångra att jag har sagt", sa Nils-Krister Persson.

Han fick också debattens slutord när Emma Ohlson undrade om han i framtiden inte kunde utveckla techmode som kan ladda mobiltelefonen.

"Det har vi redan utvecklat", blev svaret.

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? (extern tjänst)


Innehåll från RottnerosAnnons

Rottneros sätter social hållbarhet i fokus

För att få en bättre arbetsplats jobbar Rottneros kontinuerligt med att ifrågasätta normer och strukturer, vilket kan framkalla blandande känslor. Men det kan räcka med att göra saker lite annorlunda för att öppna perspektiven och påminna om att vi är större än stereotyperna. Vad är din reaktion på den här bilden?
För att få en bättre arbetsplats jobbar Rottneros kontinuerligt med att ifrågasätta normer och strukturer, vilket kan framkalla blandande känslor. Men det kan räcka med att göra saker lite annorlunda för att öppna perspektiven och påminna om att vi är större än stereotyperna. Vad är din reaktion på den här bilden?

Rottneros är specialister på pappersmassa och tar fram material till förnybara produkter över hela världen. Genom att sätta hållbarhet och människan i fokus skapar Rottneros en utvecklande och engagerad arbetsplats. I nära kundrelationer jobbar de för att bidra till en bättre och mer hållbar värld.

Rottneros hållbarhetsarbete fokuserar på sunda finanser, socialt ansvarstagande och miljöhänsyn.

Inom området social hållbarhet arbetar bolaget med att skapa en attraktiv, inkluderande och trygg arbetsplats som medarbetarna känner sig stolta över.

– För oss är det viktigt med social hållbarhet och att vara en arbetsgivare som är tillgänglig för alla människor, inte minst för kompetensförsörjningen. Vi vill att alla ska se oss som en intressant arbetsgivare och vi anser att ju fler perspektiv och infallsvinklar vi har på olika frågor desto bättre blir vi, säger Ida Mörtsell, Direktör HR, Säkerhet och Kommunikation.

Berikande med ett brett perspektiv

En homogen grupp ger ett snävt perspektiv. För att kunna ta snabba och rätt beslut från början behöver man kunna titta på saker ur så många perspektiv som möjligt. En människa som känner sig trygg och sedd vågar lyfta upp idéer, vill ge det lilla extra och mår bra av att komma till jobbet. Det är resonemanget kring varför Rottneros anser att mångfald och en god social hållbarhet skapar en arbetsplats med stor affärsnytta. För att få en bättre arbetsplats jobbar bolaget kontinuerligt med att ifrågasätta normer och strukturer, vilket kan framkalla blandande känslor.

– Ofta handlar det jobbiga om att avstå något av sina privilegier för att andra ska få det bättre. Det kan exempelvis vara när vi reviderade tjänstebilspolicyn och förlängde bytestiden från tre till fyra år. Oavsett bilmärke så är det alltid nyproduktion som har störst miljöpåverkan och när vi kan vi bidra till ökad hållbarhet så vill vi göra det, säger Ida Mörtsell.

Att avstå helt från alkohol vid intern representation är också något som införts på Rottneros för att skapa en tryggare arbetsplats. Många situationer som uppdagades världen över i samband med

 #metoo kunde kopplas till alkoholförtäring. Lennart Eberleh, VD och koncernchef menar att om man inte tillhör en minoritetsgrupp är risken stor att man saknar infallsvinklar och därför behöver bli bättre på att lyssna och försöka förstå andra människors upplevelser.

– Jag, som man, har aldrig varit med om ovälkommen beröring i samband med en jobbsituation och kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara. Men när jag gör perspektivbyte och försöker förstå så inser jag att det måste vara fruktansvärt. 

Arbeta med oliktänkande i praktiken 

En enkel, men effektfull förändring som Rottneros har gjort för att ta tillvara på människors olika perspekt, är att bredda referenstagningen vid nyanställning. 

– Idéen kom i samband med att vi höll gemensamma intervjuer. Vi kunde ha helt olika uppfattningar av samtalen och vi såg olika saker. Vi konstaterade också att referenserna ofta är homogena grupper av personer som delar värderingar och uppfattningar med varandra., berättar Ida Mörtsell. Lennart Eberleh fortsätter;

– Nu när vi börjat kräva referenser som tillhör någon av diskrimineringsgrupperna så får vi en mycket mer träffsäker rekrytering. Nu får du en befattning hos oss för att du är mest lämpad för jobbet, inte för att du tillhör en specifik grupp eller känner rätt personer.

Ökad flexibilitet, i spåren av pandemin 

Pandemins snabba digitaliseringsresa ger fördelar till landsbygden, där Rottneros fabriker finns. Exempelvis blir allt fler utbildningar digitala, vilket skapar ökad tillgänglighet och lika villkor oavsett var man befinner sig i landet. Möjligheten till flexibilt arbete på distans är också något som pandemin fört med sig. 

– Medarbetarna är vår största tillgång och att skapa en arbetsmiljö som är hållbar är ett av våra viktigaste uppdrag. För många kan arbete på distans och att få möjlighet att arbeta flexibelt sänka stressen och bidra till att livspusslet plötsligt fungerar. För en småbarnsförälder kan det till och med vara skillnaden från att kunna tacka ja till ett jobb eller inte. Vi hittar individuella lösningar där individens och verksamhetens behov kan mötas, säger Lennart Eberleh.

Läs mer om Rottneros här

Om Rottneros

Rottneros är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och består av de två massabruken Vallviks Bruk och Rottneros Bruk, fibertrågstillverkaren Rottneros Packaging samt råvaruanskaffningsbolagen Nykvist Skogs och Rottneros Baltic. Koncernen omsatte ca 2,1 MSEK 2020 och hade 318 anställda.

 

Mer från Rottneros

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rottneros och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?