1515

Chefsskap för dummies

Hon har utövat ledarskap i krigsområden som projektledare och landschef i Läkare utan gränser och vd inom stora koncerner. Nu hjälper Helena Källerman nyblivna chefer att hålla sig flytande.

LEDARSKAPSERFAREN. Helena Källerman som i dagarna ger ut boken ”Uppdrag mellanchef” har tidigare varit vd för Sweco Position och produktchef för Hewlett-Packard.
LEDARSKAPSERFAREN. Helena Källerman som i dagarna ger ut boken ”Uppdrag mellanchef” har tidigare varit vd för Sweco Position och produktchef för Hewlett-Packard.Foto:Foto: Jesper Frisk

Idén om en ledarskapsbok väcktes redan för tio år sedan efter att Helena Källerman läst ”Managing” av Henry Mintzberg.

”Den inspirerade mig eftersom den handlade om vad du gör i ’ledarskapande’. Min bok är ett slags ’management för dummies’, mycket mindre teoretiskt akademisk och mer praktiskt vardagsnära i jämförelse”, säger Helena Källerman, som har ett förflutet inom Sweco och Hewlett-Packard.

Grundtanken är att hjälpa nya chefer att snabbare komma in i sitt uppdrag, att förstå omgivningen och prioritera rätt.

Titeln ”Uppdrag mellanchef” är dock aningen missvisande. Helena Källerman vänder sig inte i första hand till lägre chefer. Hennes definition av mellanchef är snarare alla från andralinjechefer upp till vd:ar.

”De som har ett antal chefer som rapporterar till dem och som i sin tur rapporterar vidare uppåt.”

Varför ska man läsa den?

”För mig började det som ett slags dagboksskrivande om mina egna erfarenheter som mellanchef och vd. Det är sällan ledarskapsböcker är skrivna av någon som sitter mitt i problematiken. De frågeställningar jag tar upp tror jag kan hjälpa och inspirera.”

Meritlistan är diger. Helena Källerman har utformat ledarskapsprogram och varit mentor för chefer på olika nivåer. Utöver egna erfarenheter från storföretag och organisationer, både i Sverige och internationellt, har hon intervjuat nio företagsledare om deras erfarenheter.

Hon säger sig vara privilegierad eftersom hon jobbat i organisationer med extremt högt engagemang och lojalitet.

”Som projektledare för Läkare utan gränser i Uganda och Sudan fick jag den bästa ledarskapsutbildningen. Där är det på riktigt – på liv och död – ledarskap upphöjt till fyra. Man lär sig att prioritera och inte springa på fel bollar.”

För Helena Källerman handlar ledarskap i grunden om att vara nyfiken på människor och vara intresserad av kommunikation.

”Boken handlar om vad du gör som chef och vad din vardag påverkas av. Jag tror att frågeställningarna i boken kan hjälpa i vardagen som chef. Om inte inspirerande så i alla fall en lättnad att läsa och lära sig av andras misstag.”

Vad är en bra ledare för dig?

”Jag gillar inte att bli detaljstyrd så av rent egoistiska skäl är en bra ledare någon som ger mig utrymme att tänka själv. Den fulländade ledaren finns inte, men rent generellt är det en visionär som också kan konkretisera hur man ska agera för att nå dit. Om man plötsligt ska sälja blåbär i stället för hallon, att kunna förklara att det är helt nya snår man ska leta i och inte bara säga hallon.”

Kan vem som helst bli mellanchef?

”Jag skulle vilja säga ja, men alla är inte lämpade för det. 98 procent av din vardag som chef innebär kommunikation av något slag. Om du är ointresserad av människor och kommunikation kommer du att få det rätt tufft.”

Hur ser du på att unga inte vill bli chefer i dag?

”Jag kan förstå att yngre inte är intresserade när bilden av en chef är att de springer på möten. Vi kanske inte är så bra på att visa att det jäkligt kul att vara chef, svårt men roligt. Jag vill kalibrera förväntningarna och berätta hur vardagen ser ut.”

På frågan vilka de vanligaste felen en mellanchef gör listar Helena Källerman fyra punkter som bör undvikas:

Att bli för involverade i den operativa verksamheten – alternativt att bli för strategiskt upptagna att man missar förankringen till verkligheten.

Att missa att prioritera relaterat till sitt uppdrag: hitta en bra ”good enough-nivå” och gör rätt saker.

Att stressa upp sig för att man sitter i möten och inte ”gör något”: acceptera att ett av dina verktyg för att lyckas som ledare är just möten, och du kan påverka dem att bli mer effektiva.

Att lita på sunt förnuft. Ditt jobb som chef/ledare är att sätta tydliga förväntningar – inte förlita dig på andras sunda förnuft.

Men Helena Källerman har också en klar bild över vad som ger ett framgångsrikt ledarskap:

”Lägg lagom mycket tid på strategi – räkna med att det stora arbetet är genomförandet, inte tänkandet.”


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?