Avtryck i modevärlden

De senaste åren har vintage-mode slagit ­rekordpriser på auktionshus världen över.
Di Weekend har djup-dykt in i garderoben för att rota fram de bästa modeinvesteringarna.

Alexander McQueens armadilloskor från hans näst sista kollektion, Plato’s Atlantis våren 2010, steg kraftigt i värde efter designerns bortgång samma år.
Alexander McQueens armadilloskor från hans näst sista kollektion, Plato’s Atlantis våren 2010, steg kraftigt i värde efter designerns bortgång samma år.Foto:Foto: TT
Rekordväskan - såld för 1,8 miljoner kronor.
Rekordväskan - såld för 1,8 miljoner kronor.
En klassisk Chaneldräkt kan inbringa ett högt pris om den är välbevarad.Foto:TT
Även 1930-talsplagg är åtråvärda, som den här velourjackan av designern Elsa Schiaparelli som gick för 900  000 kronor på Christie’s i London 2012.
På grund av sällsyntheten är 1920-talsplagg åtråvärda, till exempel denna klänning från Lanvin som 2012 klubbades för 630  000 kronor hos Christie’s.
Plagg från Marc Jacobs sista kollektion för modehuset Louis Vuitton kan ge bra avkastning i framtiden...
… liksom äldre plagg från svenska Ann-Sofie Back som har potential att hamna på modesamlarnas önskelistor.
Den svarta klänningen från Karl Lagerfelds första kollektion för modehuset Chanel 1983 är betydligt dyrare nu än då.
Kellyväskan från Hermès är favorit på auktioner. Just denna klubbades förra året för 154 000 kronor hos Bukowskis i Stockholm.
Kellyväskan från Hermès är favorit på auktioner. Just denna klubbades förra året för 154 000 kronor hos Bukowskis i Stockholm.

En rosa krokodilväska med diamanter. Så ser världens dyraste väska såld på auktion ut. En ­ganska smaklös kreation, enligt vissa. Ändå ­klubbades den för 1,8 miljoner kronor i Hongkong i juni i år. Anledningen är ­enkel: det var en unik Hermèsväska av ­modellen Birkin.

Väskan är bara det senaste exemplet på hur priset på begagnade kläder och accessoarer har trissats upp på auktionshus ­världen, de senaste åren. Borta är stämpeln av sjavig second hand, när kappor, klänningar, kostymer, slipsar och skor klubbas för fem-, sex- och sjusiffriga belopp. Dessutom pratar allt fler om föremålen som ­modeinvesteringar, oavsett om det är rariteter som kan ge avkastning i framtiden ­eller klipp för den egna garderoben.

”Att intresset för vintage har ökat ­hänger ihop med att det i dag inte finns en enda modetrend, utan flera. Då ökar också ­behovet av att ha någonting som känns tidlöst”, säger Martina Bonnier, chefredaktör på Damernas värld som också har skrivit tre böcker om vintage.

I hennes garderob finns många plagg som hon beskriver som klassiker från ­stora kända modehus. Just sådana har varit ­särskilt åtrå­värda på auktionerna de senaste åren. Det kan handla om en välbevarad Chaneldräkt, ett avantgardistiskt 1930-tals-plagg från Elsa Schiaparelli, Christian Diors klassiska 1950-talsklänningar eller något från Lanvin på 1920-talet. Men högst priser kammar väskor och accessoarer hem. Cartier­-s­mycken, Patek Philippe-­klockor, Hermès klassiska Kelly- och ­Birkinväskor, Chanels quiltade aftonväskor i flapmodell och Louis Vuittons ­resvänliga Keepall.

”Kunden vill åt nykänslan i föremålet, även om man köper begagnat. Det gör ett par Louboutin, vars röda sulor slits ­redan vid första användningen, mer svår­sålda än en väska eller accessoar som känns ­mycket mindre nött”, säger Marcus ­Nilsson, mode­specialist på Bukowskis.

De senaste åren har auktionshuset, som arrangerar vintageauktioner två gånger per år, märkt av ett växande intresse även på den svenska marknaden. I våras klubbades till exempel en Birkinväska för rekord­priset 157 000 kronor – när en ny väska kostar omkring 80 000 kronor.

”Efterfrågan på nya väskor är så stor att man kan få stå i kö i flera år. Då finns det kunder som tycker att det är värt att ­betala mer för att få den direkt.”

Men det är inte bara ett relativt litet utbud som driver på utvecklingen. Att allt fler museer, som Röhsska museet i Göteborg, har köpt in och ställt ut mode, tror Marcus Nilsson, också har bidragit till att lyfta vintage till en ny nivå.

”När mode fick komma in i museernas finrum fick det plötsligt ett större samlarvärde”, ­säger han.

Att veta vad man ska investera i är dock inte helt lätt. En av svårigheterna med mode är att det är förbrukningsvaror, som snabbt tappar värde vid användning. Dessutom gäller det att ha kunskap om kvalitet och hantverk för att göra en bra bedömning.

”Mina två tips är använd näsan. Undvik att köpa någon annans doft och svett. Och syna sömmarna, det man ­köper får inte vara trasigt. Men det kan löna sig att byta foder, särskilt på ytterplagg”, ­säger modejournalisten Lotta Lewenhaupt.

Särskilt på herrsidan, menar hon att det finns bra affärer att göra. Något ­Alexander Marchesan, klädsamlare som också driver vintagebutik i eget namn i Stockholm, ­håller med om.

”Jag köper aldrig kläder i spekulationssyfte, utan tänker att om man kan ha dem länge är det en god investering. Men jag noterar att prismässigt ligger vi lite efter i Sverige, i USA är priserna för samma plagg det tredubbla”, säger han.

Handgjorda herrskor, en ovanlig hatt ­eller en klassisk rock. Hos Alexander ­Marchesan är det, till skillnad från auktionerna, inte varumärket utan kvalitet och unicitet som styr priserna.

”Många upplever att det var bättre kvalitet förr. Samtidigt börjar det bli svårt att få tag på vissa typer av plagg, till exempel skräddarsydda kostymer från 1930-talet, så där lär vi se en värdeökning de kommande åren.”

Unga talanger

Att kunna sin modehistoria, för att känna igen klassiska modeller eller specifika kollek­tioner, är också något Martina ­Bonnier rekommenderar. Ett plagg ur Karl Lagerfelds första kollektion för modehuset Chanel 1983, eller ett från Marc Jacobs sista för Louis Vuitton 2014, har till exempel högre värde än andra kollektioner. På samma sätt tror hon att den bästa mode­investeringen finns att göra i unga, ännu rätt oetablerade talanger.

”För att lyckas är det som med konst, man måste köpa med hjärtat och behöver vara duktig på att hitta unga designers. En som gjorde en bra affär på det sättet är mode­ikonen Isabella Blow som köpte upp hela Alexander McQueens examenskollektion.”

Svenska märken på tur

Därför spekuleras det nu för fullt i vad som kommer att ge god avkastning på fram­tidens auktioner. Enligt den brittiska mode-auktionären Kerry Taylor kan Comme des Garçons och andra japanska märkens 1980-talskollektioner bli dyrgripar om 10 år. Eller varför inte svenska märken, för den delen. Redan nu är de första Acne-jeansen med röda sömmar rariteter bland samlare. Enligt Martina Bonnier har även Lovisa Burfitt, Ann-Sofie Back och andra nutida modeskapare potential att hamna på samlarnas önskelistor så småningom.

”Men det dröjer nog innan auktions­husen plockar upp svenska märken. För även om de redan nu har ett andrahandsvärde, kan de, än så länge, inte konkurrera prismässigt med utländska haute couture-plagg på auktionsmarknaden”, säger Marcus Nilsson.


Innehåll från GROHEAnnons

Så ska GROHE ta ledartröjan inom hållbarhet

Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.
Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.

De ska bli sanitetsleverantören som tar taktpinnen och driver hållbarhetsfrågan framåt i industrin. Målet är glasklart och vägen dit tydlig. Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE AG ringar in bristen på industriellt ledarskap och uppmanar nu branschen till att hitta nya sätt att öka takten i hållbarhetsarbetet.

Sanitetsleverantören GROHE har en gedigen historia av hållbarhetsarbete. I över 20 år har de arbetat aktivt för att göra hållbarhet till grundbulten i verksamheten och affärsmodellen. Men på vilket sätt gör GROHE detta? Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE berättar om hur företagets hållbarhetsarbete bryter ny mark.  

– Hållbarhetsperspektivet är bärande i allt vi gör. Vår väg framåt är att ständigt spänna bågen hårdare i hållbarhetsarbetet genom att dagligen gjuta samman design och kvalitet på ett smartare sätt för att minska vårt ekologiska fotavtryck, säger Jonas Brennwald och fortsätter:

– Vi arbetar också aktivt med folkbildning genom kampanjer där vi vill sprida kunskap och insikter om hur svenskarnas relation till vatten egentligen ser ut. Och sedan ytterligare med initiativ som ”Mindre plast”, där vi hittills har besparat miljön över 24,5 miljoner produktförpackningar i plast, står vi stadiga i vår tro att det är en rimlig ambition att göra anspråk på ledartröjan i branschen när det kommer till hållbarhet. 

Flertalet åtgärder som skapar resultat

Vidare har GROHE haft som mål att bli först ut i branschen med att nå en koldioxidneutral produktion. Att milstolpen nåddes under 2020 är ett resultat av flera insatser. Genom den digitala plattformen GROHE X avslöjas nästa stora steg i deras hållbarhetsresa och uppmanar branschen att följa deras väg.

– Vi har ett ansvar gentemot kommande generationer och miljön. Eftersom byggsektorn står för mer än 50 procent av den globala materialförbrukningen måste vi sträva efter en rejäl minskning av vår förbrukning av nya resurser. Vi måste stoppa överkonsumtionen och sluta med den linjära Take-Make-Waste-modellen, säger Jonas Brennwald.

Tidiga med hållbar produktstandard

Därför beslutade GROHE att bli ett av de allra första varumärkena inom sanitetsbranschen att använda Cradle to Cradle Certified® produktstandard. Med Cradle to Cradle-modellen, till skillnad från den linjära, tillverkas produkten på ett sätt att komponenterna i slutet av dess livslängd kan användas för att skapa nya produkter. Vilket drastiskt minskar mängden nya resurser. Fyra av GROHE:s produkter är nu Cradle to Cradle Certified® på guldnivå. 

– Detta är en milstolpe vi är mycket stolta över. Och också relevant för våra affärspartners inom sektorn för grön byggnad. Vi behöver produktlösningar som blickar framåt och våra prisbelönta produkter är ett bevis på att vi är på rätt väg. Förutom vatten- och energibesparande teknik är produkter som GROHE Blue banbrytande. Vattensystemet gör det möjligt för konsumenter att aktivt minska sitt avtryck – en familj på fyra kan spara upp till 800 plastflaskor per år, avslutar Jonas Brennwald.

Läs mer om GROHE:s hållbarhetsmål här.

Om GROHE

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter. Under de senaste 10 åren har GROHE:s framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser. 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen.

 

Mer från GROHE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GROHE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?