Annons

AIK litar på näringslivet

AIK Ishockey tar rygg på ärkerivalen Djurgården för att få en kapitalinjektion.

Solnaklubben satsar på att ta sig tillbaka till högsta hockeyserien via gräsrotsfinansiering som i bästa fall kan ge 16 miljoner kronor.

HOPPAS PÅ VINST. AIK-spelare i närkamp med hjältarna från Örnsköldsvik Modo.
HOPPAS PÅ VINST. AIK-spelare i närkamp med hjältarna från Örnsköldsvik Modo.Foto:Foto: TT

”Vi vill skapa bättre stabilitet i verksamheten och bredda ägandet för att få förutsättningar att kunna slåss med de allra bästa lagen. Vi hoppas och tror att enkelheten i att teckna sig samt att den riktar sig till alla ger oss de resurser vi behöver, säger Anders Olson, vd för AIK Ishockey.

Planerna avslöjades för lagets supporterföreningar på onsdagskvällen. Nyemissionen sker i samarbete med finansieringsplattformen Pepins, som i höstas hjälpte tvillingklubben DIF Hockey med samma sorts kapitalanskaffning, som gav 15 Mkr.

Teckningstiden startar i samband med AIK:s hemmamatch mot Modo den 26 januari. Klubben siktar på att dra in 6–16 miljoner kronor. Hittills är 3 Mkr säkrade, varav 1 Mkr kommer från Microdatas grundare Mats Gustavsson. Veddestagruppens ägare Tomas Åsell har skjutit in 800 000 kronor och BST Brandskyddsteamets grundare Johan Sjögren går in med 100 000 kronor.

Bland övriga redan klara investerare finns entreprenören Georg Möller samt Hans von Schreeb, grundare av chefrekryterarbolaget Executive Partners Scandinavia.

En fulltecknad emission skulle ge AIK Hockey ett värde på 56 Mkr.

Lägsta insats är 500 kronor vilket också ger en speciell halsduk. En insats på en halv miljon kronor ger en plats i en NHL-resa.

Om eller när AIK Ishockey når Svenska Hockeyligan, SHL, och visar vinst – vilket inte skett sedan 2012 – kan delägarna få eventuell aktieutdelning.

Listan på övriga investerare är ännu inte offentlig, men det är låga odds på att näringslivsprofiler som oljemiljardären Torbjörn Törnqvist och byggherren Erik Paulsson är beredda att gå in med pengar.

Det är oklart hur många av klubbens redan kända aktieägare som kommer att teckna sig för nya aktier. Här finns annars Jacob Wallenberg och Peter Wallenberg samt prins Daniel liksom tidigare NHL-proffset Mattias Norström.

AIK har kanske inte har samma attraktionskraft i gräddan av svenskt näringsliv som DIF. Men det saknas knappast affärsprofiler som håller laget högt. Spotifygrundaren Daniel Ek och förre Swedbankchefen Michael Wolf är tänkbara namn som kanske går att övertala. Förre Saabchefen Jan-Åke Jonsson är en annan kandidat i skaran av fans.

”Vi försöker prata med alla kända AIK:are som vi hoppas och tror vill vara med i den här nyemissionen”, säger Anders Olson.

Efter Handelshögskolan har han haft en rad chefspositioner i bolag som Tetra Pak och Volvo samt varit klubbdirektör i Genéve-Servette och var även vd i Malmö Redhawks.

”Att ta AIK tillbaka till SHL är ett mål för mig. Det är den utmaningen och möjligheten som sporrar mig”, säger han.

En av de drivande initiativtagarna till nyemissionen är Peter Säll, vd för Länsförsäkringar Mäklarservice, som också sitter i AIK Ishockeys styrelse. Han har redan föranmält sig för en post värd 100 000 kronor.

”Vi följde Djurgårdens emission i höstas noga. Även om vi inte kan slå dem i matchspel just nu så vill vi visa att vi kan göra det utanför isen. Vi ser det här som ett derby i att resa kapital. Vi borde kunna få lika många eller fler investerare som deras 3 300 personer”, säger Peter Säll.

Sedan AIK halkade ur SHL säsongen 2013/2014 har ekonomin varit minst sagt bräcklig.

Klubben hotades av konkurs 2015 men räddades av Torbjörn Törnqvist som tillsammans med Erik Paulsson gick in med 22 Mkr i en företagsrekonstruktion.

På sponsorsidan fanns vid den tidpunkten bara några få avtal och endast en spelare med gällande kontrakt.

Sedan dess har den forna storklubben, som har sju SM-bucklor för herrarna och fyra för damerna i prisskåpet, varit fast besluten att ta sig tillbaka till hockeyns finrum. Klubben har nu 147 företag som sponsorer, omsatte förra säsongen 30,6 Mkr och visade ett rörelseresultat på minus 13,9 Mkr.

Även om spelarbudgeten ligger i toppskiktet bland övriga klubbar i Hockeyallsvenskan är det knappt i nivå med de sämst placerade lagen i SHL.

I fjol spikade Hockeyförbundet, tuffare ekonomiska krav på toppklubbarna. Elitserielagen i Svenska Hockeyligan, SHL, måste redan i år visa att de har 4 Mkr i eget kapital.

Siffran ökar successivt till 2022 då klubbarna ska kunna redovisa 10 Mkr i eget kapital för att behålla elitlicensen.

Räcker den här nyemissionen för att klara det?

”Det gör den, men det är svårt att skapa en ekonomiskt stabil verksamhet i Hockeyallsvenskan, för det krävs en plats i SHL. Pengarna ska också räcka till att utveckla juniorverksamheten och damlaget också”, säger Anders Olson.

AIK har två år i rad varit snubblande nära att få kvalspela om en plats i högsta serien. Halvvägs in i nuvarande säsong slåss laget om en plats bland de fyra främsta.

”Det är fortfarande många poäng att spela om”, säger Anders Olson.

Innehåll från Worldpay from FISAnnons

Så säkras sömlös betalning i omnikanal

Allt fler kunder förväntar sig kunna handla sömlöst över olika kanaler. Det kräver nya lösningar för betalning.

– Vi har lösningar som stödjer transaktioner genom alla olika försäljningskanaler, säger Fredrik Neumann, Country Manager Nordics & DACH på Worldpay from FIS. 

Den nyligen släppta rapporten Global Payments Report från Worldpay visar att 87 procent av konsumenterna handlar via hemsidor av bekvämlighet, medan 77 procent väljer att handla i butik – av samma anledning. 

Samtidigt kommer nya marknadsplatser och appar, sociala medier samt virtual reality – vilket gör omnikanal nödvändigt.

Men när en konsument till exempel handlar via en app och får varan levererad med bud men väljer att returnera den i en butik, ställs den ekonomiska transaktionen inför en utmaning.

– Många handlare har sina kanaler i silos. Det är svårt för en konsument att inleda en transaktion i en kanal och avsluta den någon annanstans, eller att utföra olika transaktionstyper utan krångel, säger Fredrik Neumann. 

Worldpay: Snabbare utcheckning krävs

Samtidigt visar undersökningen att konsumenter som handlar i butik tillbringar runt 60 timmar om året i att vänta i kassaköerna. Eftersom efterfrågan på snabb och friktionsfri shopping ständigt ökar kommer det snart att vara oacceptabelt för konsumenterna att stå i kö i ens några minuter. 

Nu kommer tekniken som gör att kassor och självutcheckning försvinner och ersätts med lösningar där konsumenterna genom sin mobiltelefon scannar och betalar för sina varor.

– Vi kan leverera de betallösningar som marknaden efterfrågar, för att möta dagens och framtidens behov, avslutar Fredrik Neumann.

Om Worldpay from FIS: 

Betallösningar från Worldpay from FIS gör det möjligt för företag att hantera betalningar sömlöst. 

Man erbjuder i dag mer än 300 betallösningar i 126 valutor för handlare, banker och andra aktörer globalt.

FIS är ett Fortune 500®-företag och är medlem i Standard & Poor's 500® Index.

Läs mer på www.fisglobal.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldpay from FIS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera