Brixo AB publicerar årsredovisning för 2022 med stark tillväxt i utlåningsportfölj, intäkter och resultat

Januari-december 2022 (jämfört med januari-december 2021)

• Utlåning till allmänheten uppgick i slutet av året till 345,1 miljoner kronor (195,6), en ökning med 76 %
  • Rörelseintäkterna för året uppgick till 117,3 miljoner kronor (73,7), en ökning med 59 %
  • Rörelseresultatet för året uppgick till 35,8 miljoner kronor (21,3), en ökning med 68 %
  • Kreditförlustnivån under året uppgick till 11,1 % (11,6 %), en minskning med 0,5 procentenheter
  • Antalet aktiva krediter ökade under året till 42 655 (25 115), en ökning med 70 %
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 46,5 % (43,7), en ökning med 2,8 procentenheter
  • I februari 2022 förvärvades en portfölj av krediter med en volym om 16 miljoner kronor från Holm Bank

Brixo årsredovisning för 2022 finns nu tillgänglig här.

Om Brixo

Brixo är ett svenskt fintechbolag som utmanar det traditionella banksystemet genom att erbjuda digitala kontokrediter till privatpersoner i Sverige. Bolaget strävar efter att förenkla och förbättra marknaden för finansieringstjänster genom att med innovativa kreditprodukter och noggranna kreditprövningar tillgängliggöra krediter för en bredare allmänhet. Brixo har Finansinspektionens tillstånd att bedriva verksamhet enligt lag (2014:275) om viss verksamhet med konsumentkrediter.

Bolaget erbjuder krediter på upp till 50 000 kronor genom varumärkena Brixo, Flexkontot, Merax och Kontantfinans. Bolaget gör alltid ansvarsfulla kreditprövningar och följer god kreditgivningssed. Genom ett väl anpassat kreditregelverk och ett egenutvecklat kreditgivningssystem säkerställs att endast personer med tillräcklig återbetalningsförmåga beviljas krediter. Utöver traditionella kreditupplysningar baseras bolagets kreditbeslut bland annat även på information från andra externa källor samt på PSD2 och Open Banking-data.

Mer information om Brixo finns på brixo.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från JobbsAnnons

Så ska obemannade butikslösningar digitaliseras och effektiviseras

Trots en ökad digitalisering och högre tillgänglighet för moderna lösningar har butikshandeln hamnat på efterkälken. Att vara i ständigt behov av personal på plats och ökade kostnader för betalningslösningar har hämmat många mindre butiker. Detta vill Jobbs ändra på – med ett effektiviserat, digitaliserat system för butikshantering.

Jobbs Omni är ett heltäckande system byggt för butik- och kundhantering. Systemet möjliggör för fria öppettider som är oberoende av bemanning, samtidigt som butiksägaren har full kontroll på samtliga processer som styr den dagliga driften. Exempelvis förenklas lagerhanteringen, reklamationer och autonoma kundkontroller, vilket nu kan styras direkt i appen eller på webben.

– Vi såg behovet av ett system som är kopplade till allt från upplåsning av butiken, betalningslösningar och kameraövervakning. Många av de tidigare, digitala lösningarna på marknaden täcker inte alla behov som finns för butiksägare, exempelvis har man tidigare varit i behov av att ständigt ha fysisk personal på plats vilket vi anser vara ett förlegat arbetssätt, säger Tobias Engelbrektsson, vd på Jobbs.

Effektiviserade, digitala lösningar

Genom att föra den dagliga driften via en app eller webben underlättas allt från inköp till lagerhantering. Och via den digitaliserade in- och utpassagen, som öppnas via en QR-kod, underlättas processen att både bestämma utökade öppettider och vilka som är behöriga att gå in i butiken. Utöver den ökade kontrollen och effektiviserade driften är Jobbs system mer kostnadseffektivt, speciellt för mindre butiker.

– Har man ingen omsättning kostar tjänsten ingenting, då man endast betalar per transaktion. Har man exempelvis en säsongsbaserad butik behöver man inte betala några avgifter när butiken inte är i bruk. Jobbs Omni är skapat för butikerna, och är uppbyggd för att passa det naturliga flöde som kommer med obemannade butiker, säger Daniel Selmosson, utvecklare och produktansvarig på Jobbs, och avslutar:

– Vår produkt förenklar den dagliga driften och underlättar för butiksägare som inte har möjlighet att ständigt ha personal på plats i butiken. Och med användarvänliga och individanpassade gränssnitt för vi in handelsbranschen in i framtiden.

Läs mer om JOBBS här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jobbs och ej en artikel av Dagens industri

spara
1090kr