Annons

PTC förvärvar ServiceMax

Stockholm, 24 november 2022 – PTC (NASDAQ: PTC) meddelar idag att företaget har undertecknat ett avtal om att förvärva ServiceMax för cirka 1,46 miljarder dollar kontant på skuldfri, kontantfri basis från en enhet som majoritetägs av Silver Lake. ServiceMax är ett ledande företag inom molnbaserad, produktcentrerad mjukvara för hantering av Field Service Management (FSM). Förvärvet förväntas stärka PTCs erbjudanden inom closed-loop PLM genom att utöka den digitala tråden av produktinformation till att innefatta Enterprise Asset Management (EAM) och FSM-kapacitet. Under förutsättning att ett myndighetsgodkännande och andra tillämpliga stängningsvillkor är uppfyllda förväntas transaktionen vara slutförd i början av januari 2023.

"Tillägget av ServiceMax kommer att realisera en viktig del av PTCs closed-loop PLM-strategi,” säger Jim Heppelmann, President och CEO, PTC. "PLM-förmågan, som PTC länge har erbjudit ingenjörs- och tillverkningsavdelningar, gör det möjligt att skapa en digital defintion av alla produktkonfigurationer. ServiceMax kommer att komplettera detta genom att tillhandahålla ett system för övervakning och service av produktindivider, efter att de lämnar fabriken. Efter slutförandet av detta förvärv kommer PTC att kunna komplettera hela den digitala produktdefinitionen från våra CAD- och PLM-lösningar med detaljerad användningsinformation från våra IoT-lösningar och den kompletta support- och servicehistoriken från ServiceMax. PTC står inför att vara det enda företaget som kommer att kunna erbjuda tillverkare denna heltäckande bild av sina produkter i livscykelns alla skeden."

"ServiceMax och PTC har en långvarig relation som grundar sig i våra kunders gemensamma profil, de naturliga synergierna i våra produkter och en delad förståelse för vikten av produktdata i olika skeden av livscykeln,” säger Neil Barua, CEO, ServiceMax. "PTC har en stark meritlista och nu, efter den tillväxt och innovation vi har uppnått under vårt partnerskap med Silver Lake, är vi glada över att vårt ServiceMax-team nu kan stärka servicedelen inom PTCs digitala tråd och PLM-portfölj."

PTC och ServiceMax har varit partners sedan 2015 och stödjer båda tillverkare av komplexa lösningar för medicintekniska produkter, industriprodukter, och produkter inom flygindustrin och relaterade vertikaler. Dessa tillverkare ser fältservice som en strategisk del av sina verksamheter för att bibehålla produktprestanda, förlänga sina produkters livscyklar, öka kundnöjdheten, driva tillväxt och öka lönsamheten.

ServiceMax tillhandahåller omfattande molnbaserade FSM-funktioner byggda på Salesforce-plattformen. Dessa funktioner inkluderar att hantera all relevant information om produkter, såsom produktbeskrivning, serienummer, servicehistorik mm, skapande och hantering av arbetsordrar, samt schemaläggning och utskickande av tekniker. ServiceMax FSM-funktioner är även nära integrerade med Salesforces CRM-system.

ServiceMax FSM-funktioner kommer att komplettera PTCs hela portfölj för den digitala tråden, utnyttja produktdefinitionsdata från PTC:s Creo®- och Windchill®-lösningar, erbjuda tekniska publiceringsmöjligheter från PTC:s Arbortext®-mjukvara, reservdelshantering i PTC:s Servigistics®-mjukvara, IoT och Digital Twin-funktioner från PTC:s ThingWorx®-lösningar, samt AR-funktioner (augmented reality) från PTC:s Vuforia®-mjukvara. Genom att exempelvis fjärrövervaka anslutna produkter med ThingWorx, kan kunder proaktivt upptäcka servicebehov och automatiskt generera serviceordrar genom ServiceMax. Servicetekniker kan utnyttja 2D-arbetsinstruktioner från Arbortext eller från Vuforia-skapade 3D AR-arbetsinstruktioner, som härrör från information kring produktens digitala produktdefinition, skapad i Creo och hanterad i Windchill. FSM-funktionerna gör det dessutom möjligt för tekniker att få en mer detaljerad förståelse av serviceaktiviteter för att bättre optimera reservdelslager med Servigistics.

Transaktionsdetaljer och ekonomisk påverkan
Köpeskillingen kommer att finansieras i två steg, med 808 miljoner dollar som betalas vid avtalets stängning och 650 miljoner dollar som betalas i oktober 2023. Transaktionen kommer att finansieras med kontanter, lån under PTCs befintliga kreditfacilitet, samt med ett nytt lån på 500 miljoner dollar. ServiceMax förväntas bidra med cirka 160 miljoner dollar i ARR för PTCs andra kvartal 2023.

Transaktionen förväntas bidra till PTCs kassaflöde under räkenskapskapsåret 2023 från verksamhetdrift, fritt kassaflöde och de justerade målen för fritt kassaflöde.

PTCs ledning lämnade ytterligare information om det föreslagna förvärvet under sitt Investor Day-evenemang. Mer information om det finns här: FY’23 Investor Day event.

Finansiell rådgivare
Centerview Partners LLC agerade exklusiv finansiell rådgivare till PTC vid transaktionen. Juridisk rådgivare var Goodwin Procter LLP. JPMorgan Chase Bank, N.A., BofA Securities, Inc., The Huntington National Bank och TD Securities (USA) LLC kommer att tillhandahålla transaktionsfinansiering till PTC.

Barclays agerade finansiell rådgivare till ServiceMax. Juridisk rådgivare var Ropes & Grey LLP. 

Ytterligare information:

· PTCs förvärv av ServiceMax - Frågor & Svar

· ServiceMax's webbplats

Presskontakt

Corporate Communications

Jacqui Cook

jcook@ptc.com 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från BlikkAnnons

Framtidsföretag växer snabbt med hjälp av Blikk

Teknikkonsulterna på ic.energy arbetar bland annat med stöd till kärntekniska anläggningar som OKG i Oskarshamn.
Teknikkonsulterna på ic.energy arbetar bland annat med stöd till kärntekniska anläggningar som OKG i Oskarshamn.

Det växande företaget Ic.energy arbetar med stora projekt inom energi, bygg och stadsutveckling – som har betydelse för vår framtid. En viktig del i framgångarna har varit affärssystemet Blikk.

– Vi glada att vi har arbetat med Blikk från start, säger Mikaela Andersson, ekonomiansvarig.

Företaget Ic.energy har på fem år gått från att vara ett enmansföretag till att ha 30 anställda. Deras teknikkonsulter arbetar med allt från avvecklingen av kärnkraft till utbyggnaden av infrastruktur och innovativa energilösningar i två nya stadsdelar i Mölndal.

För ett företag som Ic.energy, som ständigt ligger i framkant och arbetar i olika branscher, ställs det höga krav på en stabil administration.

– Jag använder mig bara av Blikk när det kommer till administrationen. Det är ett effektivt program som har fungerat klockrent från start och spar oss väldigt mycket tid. Och det blir egentligen bara bättre och bättre eftersom vi, i och med att vi växer, har användning för allt fler funktioner i programmet, säger Mikaela Andersson, ekonomiansvarig på Ic.energy.

Tips för en lyckad riskhantering i dina projekt

Blikk erbjuder viktiga funktioner

Ic.energy använder funktioner som tidsrapportering, projekthantering och resursplanering i Blikk. De skapar även sina faktura- och löneunderlag i systemet som sedan skickas direkt till de integrerade ekonomi- och lönesystemen.

– Vi har även stor användning av Blikks analysverktyg och rapporter för att få en bra överblick av verksamheten. Där kan vi bland annat analysera fakturerbar tid och debiteringsgrad vilket hjälper oss att avgöra vilka projekt som exempelvis är lönsamma och inte. 

I Blikk har de även möjlighet att anpassa inställningar efter olika kunder och medarbetare. Det är en funktion som Mikaela beskriver som avgörande när de arbetar i så skilda branscher.

– Här kan man exempelvis lägga in en medarbetares tjänstebil och traktamente. Det känns som att det finns en funktion för allt vilket vi tycker är jättebra.

Företaget upptäcker ständigt nya användningsområden i Blikk. Exempelvis har de nyligen börjat använda e-signering och timbank där de fått bra tips från supporten.

Se alla funktioner och testa Blikk gratis 

Om Blikk

Genom att samla flera viktiga funktioner i ett system kan Blikk hjälpa företag att minska administrationen, spara tid och öka lönsamheten. Systemet håller koll på kunder, försäljning, avtal, projekt, tidrapporter, kvitton, faktura- och löneunderlag. Blikk är integrerat med marknadens vanligaste ekonomi- och lönesystem som Fortnox, Visma eEkonomi, Visma Administration och Björn Lundén.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blikk och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera