Annons

Dreams genomför ny, omfattande klimatsatsning – ser Sverige som ett föregångsland

I början av 2022 startade Dreams och den europeiska storbanken BNP Paribas det samägda bolaget Dreams Sustainable med målsättningen att skapa banktjänster som hjälper människor leva mer hållbart. Nu börjar utrullningen av bolagets nya plattform där man genom sin uppmärksammade beteendeforskning ska hjälpa sina 460 000 användare till en mer hållbar livsstil. Bland annat lanseras ett betalkort som ska hjälpa användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. 

Dreams grundades år 2014 utifrån idén om att använda beteendeforskning för att göra det lika enkelt att spara som att konsumera och därigenom öka människors finansiella välbefinnande. Under 2021 började man erbjuda sina lösningar som en SaaS-tjänst till banker, och i partnerskap med den europeiska storbanken BNP Paribas placerade man vid årsskiftet konsumenttjänsten i det nya samägda bolaget Dreams Sustainable. 

Med det nya bolaget vill man bygga vidare på den vetenskapliga metod som konceptet för sparande bygger på och genom ett ökat fokus på hållbarhet underlätta för sina användare att fatta klimatsmarta beslut i vardagen. 

– Vi ser att en hållbar livsstil går i linje med människors välbefinnande, och att efterfrågan på tjänster som gör detta enklare ökar. Vår ambition är skapa ett erbjudande för en ny generations kunder och genom vår beteendevetenskapliga modell bidra till hållbara val – för både plånboken och för planeten. Som företag har vi högt ställda krav på oss och vill hjälpa till att driva det ökade fokuset på hållbarhet i vår bransch, säger Konstantin Lezhnin, vd för Dreams Sustainable.

När man nu tar nästa steg lanseras också ett antal nya initiativ, som enligt Dreams ryms inom området för behavioural banking och som syftar till att möjliggöra positiv beteendeförändring. Bland annat introduceras ett betalkort som hjälper användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. Samtidigt ansluter sig bolaget till den globala rörelsen 1% for the Planet genom vilken man donerar en procent av intäkterna till ett certifierat miljöprojekt. 

– Grunden för Dreams har alltid varit att hjälpa människor att förverkliga sig själva genom att ge verktyg för att ändra sitt beteende till det bättre, och må bra i sin ekonomiska situation. Att tillsammans med BNP Paribas kunna accelerera det arbetet innebär att vi kommer att fortsätta att leverera på detta löfte till våra kunder samtidigt som vi bygger en varaktig, hållbar verksamhet för framtiden, säger Henrik Rosvall, medgrundare till Dreams. 

För BNP Paribas, som under många år varit ledande inom hållbarhetsområdet, är den svenska marknaden – med en globalt stark tech-scen, hög digitaliseringsgrad och stort klimatengagemang – särskilt intressant i sammanhanget. Utöver kapital och nätverk stöttar man den fortsatta satsningen med expertis inom International Retail Banking och utveckling av startups och tillväxtföretag. 

– Vi investerar kraftigt i Norden både i form av kapital och antal anställda. Norden är en marknad som i regel växer snabbare än övriga Europa sett till BNP, börsvärde och välstånd. Sverige är dessutom ett nav för innovation, vi är bland de länder som kommit längst i digitaliseringen, och hållbarhet ligger i vårt DNA. Idag vill många leva en mer hållbar livsstil men känner att det saknar redskap för att på ett enkelt sätt vara med och påverka i sin vardag. Dreams Sustainable möter den efterfrågan som en ny generation av banktjänst, säger Eirik Winter, vd för BNP Paribas Group, Norden.

Gentemot konsument kommer man fortsatt använda varumärket Dreams. 

Om Dreams metod 
Dreams koncept för sparande bygger på en vetenskaplig metod som kombinerar hjärnforskning med beteendevetenskap och som är framtagen i nära samarbete med forskare från bland annat UCLA, University of Toronto samt Linköpings universitet. Det är samma modell som appliceras när tjänsten nu vidareutvecklas till att också fokusera på hållbara val. 

Undersökningar bland Dreams användare visar att 83% sparar mer med Dreams jämfört med sparande i hembanken – drygt 1500 SEK/månad. 35% använder Dreams för att spara till långsiktiga (+3 år) drömmar. 

Användare av Dreams rapporterar att de:
- Mår bättre över sin privatekonomi (74%).
- Upplever ökat finansiellt självförtroende av tjänsten (60%).
- Känner mindre stress kopplat till sin privatekonomi (65%).

Om BNP Paribas
BNP Paribas är den största banken i EU och den globala bank som har starkast närvaro på plats lokalt i Norden. 2022 utsågs BNP Paribas till ”World’s Best Bank for Sustainable Finance” av den internationella tidskriften Euromoney. 

Under de senaste tre åren har BNP Paribas mer än dubblat sina intäkter från kunderna i regionen och anställt mer än 200 personer i Norden. Idag har gruppen över 900 personer i regionen fördelat över Corporate and Institutional Banking, Personal Finance, Asset Management, försäkring via Cardif, Factoring, car fleet management och leasing via Arval, samt Leasing Solutions.

Om Dreams
Dreams vill bidra till hållbara val – för plånboken och för planeten. Genom sin beteendevetenskapliga metod gör man det enkelt och roligt för sina 460 000 användare att både spara pengar och att fatta hållbara beslut i vardagen. År 2022 bildades Dreams Sustainable AB som ett samägt bolag av Dreams AB och BNP Paribas för att vidareutveckla Dreams framgångsrika koncept för att hjälpa människor till en mer hållbar livsstil. Huvudkontoret, med sina drygt 50 medarbetare, finns i Stockholm. Dreams tillhandahåller banktjänster i samarbete med partnerbanker. För mer information om Dreams, besök www.getdreams.com
 

Presskontakt:

Caroline Ehrning
PR Manager
Dreams
caroline@getdreams.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera