1515
Annons

Bara sju procent av offentliga aktörer har tillgängliga webbplatser

Två år efter lagen om tillgänglighet till digital offentlig service trädde i kraft den 23 september 2020, är det bara knappt sju procent av Sveriges webbplatser som uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, DOS-lagen. Det visar Funkas senaste inkluderingsbarometer 2022.

Syftet med barometern är att uppmärksamma arbetet med att alla ska vara inkluderade i vår digitala infrastruktur. Endast 130 av de 1 785 testade webbplatserna lever upp till DOS-lagens krav. Det är visserligen en ökning med 123 jämfört med förra årets undersökning då endast sju webbplatser ansågs tillgängliga, men det är inte tillräckligt menar Funkas vd Jan Lundin.

  • Resultatet ser bättre ut, men det är fortfarande under all kritik. Totalt underkändes 1 655 webbplatser. Utvecklingen mot en ökad inkludering i vår digitala infrastruktur måste gå mycket fortare för att kunna hålla jämna steg med digitaliseringens framfart. Det är avgörande för att alla medborgare – oavsett förmåga - ska ha möjlighet att ta del av offentlig service, säger Jan Lundin.

Drygt 20 procent av befolkningen har någon form av funktionsnedsättning, permanent eller tillfällig. Andra faktorer som påverkar tillgången till information kan vara ett annat modersmål eller ovana vid teknik. Dessa användare har inget val – ofta måste de använda en offentlig webbplats för ett ärende.

Funka har testat webbplatserna utifrån 10 utvalda lagkrav som visar hur bra gränssnittet fungerar för personer med synnedsättningar, motoriska nedsättningar, läs- och skrivsvårigheter samt kognitiva nedsättningar (användare med eller utan olika typer av hjälpmedel). Inkluderingsbarometern väger samman typ av fel med antalet gånger de återfinns på webbplatsens startsida. Därefter rankas alla testade webbplatser utifrån det sammanvägda resultatet.

  • Vi hittade mer än 42 200 tillgänglighetsfel i årets inkluderingsbarometer. Jag hoppas förstås att många offentliga aktörer förbättrar sig rejält till nästa års barometer så att vi kan leva upp till bilden av Sverige som ett inkluderande samhälle, säger Jan Lundin.

Vilka offentliga aktörer klarade tillgänglighetstestet?
Läs mer om de 130 webbplatserna som lever upp till lagkraven om tillgänglighet till digital offentlig service. Länk till resultatet: barometer.funka.com


*Inkluderingsbarometern genomfördes under vecka 38, 2022. Det är två år efter att lagstigningen om tillgänglighet till digital offentlig service trädde i kraft, den 23 september 2020. Barometern, som genomförs varje år av Funka, mäter hur väl en webbplats uppfyller denna lag. Inkluderingsbarometern innefattar kommuner, myndigheter, samt andra aktörer som berörs av lagstiftningen om tillgänglighet. Läs mer om resultatet på barometer.funka.com  (här kan du bland annat ta del av de 10 utvalda testerna, samt se hur offentliga aktörer har rankats runt om i Sverige).

För mer information, kontakta gärna:
Jan Lundin, vd Funka, tfn: +46 73 526 43 52, jan.lundin@funka.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande Funka 23 sept 2022 Final

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från InyettAnnons

Håll koll på EU:s sanktionslista i höst: ”Därför bör svenska företag bry sig”

Efter Rysslands invasion av Ukraina pratar alla om EU:s sanktioner, men samtidigt finns det inget stöd för det enskilda företaget att faktiskt följa sanktionslistan – och det är svårt att ens veta i vilken ände man ska börja.

– Därför har vi lanserat en sanktionskontroll som är en automatiserad kontroll mot EU:s sanktionslista. På bara några sekunder får man reda på om företaget man gör eller ska göra affärer med är med på listan, förklarar Magnus Månsson, vd på fintech-bolaget Inyett.

Läs mer om vad EU:s sanktioner innebär för din verksamhet

Sanktioner är ett verktyg för att sätta press på en stat eller en aktör – och om man bryter mot dem kan straffet bli böter eller fängelse. Utvecklingen i omvärlden har gjort det allt viktigare för svenska företag och organisationer att kontrollera vilka företag och personer man faktiskt gör eller ska göra affärer, men det är också en utmaning.

– Vad är det egentligen som behöver kontrolleras? Handlar det bara om leverantörer och kunder? Eller bör även associerade företag i en koncern eller associerade personer bakom ett bolag kollas upp? Hur ofta ska man titta igenom listan – och vad gör man med svaret man får? Många företag med verksamheter som normalt inte är förknippad med risk när det kommer till sanktioner, finner sig nu osäkra och frågande till hur man bör agera på bästa sätt, säger Magnus Månsson.

– Bara att hitta vilka listor man ska ha koll på är svårt och att sedan gå igenom alla namn på listorna varje gång man gör en betalning eller skriver på ett avtal är nästintill omöjligt.

”Det handlar om människoliv”

Om man gör affärer med en individ eller ett företag som finns med på en sanktionslista stöttar man allt från krig till terrorverksamhet och penningtvätt.

– I slutändan handlar det om människoliv, vilket gör själva incitamentet att bry sig om sanktioner enormt stort. De allra flesta företag vill göra rätt för sig, men då måste det också vara enkelt att göra det.

Gör en koll i realtid

Hela idén med Inyetts automatiserade lösning är att se till att användarna gör affärer med rätt aktörer och att deras pengar inte hamnar i fel händer. Tjänsten flaggar inte bara för aktörer som är med på EU:s sanktionslista utan varnar även för andra typer av risker, misstag och bedrägerier kopplade till leverantörsbetalningar.

– Om man betalar in många fakturor per dag är det omöjligt, eller i alla fall extremt tidskrävande, att exempelvis kontrollera om leverantören har gått i konkurs, blivit av med sin F-skatt eller är ett aktivt bluffbolag. Men vår lösning kan göra det på ett ögonblick.

Läs mer om vad EU:s sanktioner innebär för din verksamhet

Mer från Inyett

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inyett och ej en artikel av Dagens industri

Dreams genomför ny, omfattande klimatsatsning – ser Sverige som ett föregångsland

I början av 2022 startade Dreams och den europeiska storbanken BNP Paribas det samägda bolaget Dreams Sustainable med målsättningen att skapa banktjänster som hjälper människor leva mer hållbart. Nu börjar utrullningen av bolagets nya plattform där man genom sin uppmärksammade beteendeforskning ska hjälpa sina 460 000 användare till en mer hållbar livsstil. Bland annat lanseras ett betalkort som ska hjälpa användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. 

Dreams grundades år 2014 utifrån idén om att använda beteendeforskning för att göra det lika enkelt att spara som att konsumera och därigenom öka människors finansiella välbefinnande. Under 2021 började man erbjuda sina lösningar som en SaaS-tjänst till banker, och i partnerskap med den europeiska storbanken BNP Paribas placerade man vid årsskiftet konsumenttjänsten i det nya samägda bolaget Dreams Sustainable. 

Med det nya bolaget vill man bygga vidare på den vetenskapliga metod som konceptet för sparande bygger på och genom ett ökat fokus på hållbarhet underlätta för sina användare att fatta klimatsmarta beslut i vardagen. 

– Vi ser att en hållbar livsstil går i linje med människors välbefinnande, och att efterfrågan på tjänster som gör detta enklare ökar. Vår ambition är skapa ett erbjudande för en ny generations kunder och genom vår beteendevetenskapliga modell bidra till hållbara val – för både plånboken och för planeten. Som företag har vi högt ställda krav på oss och vill hjälpa till att driva det ökade fokuset på hållbarhet i vår bransch, säger Konstantin Lezhnin, vd för Dreams Sustainable.

När man nu tar nästa steg lanseras också ett antal nya initiativ, som enligt Dreams ryms inom området för behavioural banking och som syftar till att möjliggöra positiv beteendeförändring. Bland annat introduceras ett betalkort som hjälper användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. Samtidigt ansluter sig bolaget till den globala rörelsen 1% for the Planet genom vilken man donerar en procent av intäkterna till ett certifierat miljöprojekt. 

– Grunden för Dreams har alltid varit att hjälpa människor att förverkliga sig själva genom att ge verktyg för att ändra sitt beteende till det bättre, och må bra i sin ekonomiska situation. Att tillsammans med BNP Paribas kunna accelerera det arbetet innebär att vi kommer att fortsätta att leverera på detta löfte till våra kunder samtidigt som vi bygger en varaktig, hållbar verksamhet för framtiden, säger Henrik Rosvall, medgrundare till Dreams. 

För BNP Paribas, som under många år varit ledande inom hållbarhetsområdet, är den svenska marknaden – med en globalt stark tech-scen, hög digitaliseringsgrad och stort klimatengagemang – särskilt intressant i sammanhanget. Utöver kapital och nätverk stöttar man den fortsatta satsningen med expertis inom International Retail Banking och utveckling av startups och tillväxtföretag. 

– Vi investerar kraftigt i Norden både i form av kapital och antal anställda. Norden är en marknad som i regel växer snabbare än övriga Europa sett till BNP, börsvärde och välstånd. Sverige är dessutom ett nav för innovation, vi är bland de länder som kommit längst i digitaliseringen, och hållbarhet ligger i vårt DNA. Idag vill många leva en mer hållbar livsstil men känner att det saknar redskap för att på ett enkelt sätt vara med och påverka i sin vardag. Dreams Sustainable möter den efterfrågan som en ny generation av banktjänst, säger Eirik Winter, vd för BNP Paribas Group, Norden.

Gentemot konsument kommer man fortsatt använda varumärket Dreams. 

Om Dreams metod 
Dreams koncept för sparande bygger på en vetenskaplig metod som kombinerar hjärnforskning med beteendevetenskap och som är framtagen i nära samarbete med forskare från bland annat UCLA, University of Toronto samt Linköpings universitet. Det är samma modell som appliceras när tjänsten nu vidareutvecklas till att också fokusera på hållbara val. 

Undersökningar bland Dreams användare visar att 83% sparar mer med Dreams jämfört med sparande i hembanken – drygt 1500 SEK/månad. 35% använder Dreams för att spara till långsiktiga (+3 år) drömmar. 

Användare av Dreams rapporterar att de:
- Mår bättre över sin privatekonomi (74%).
- Upplever ökat finansiellt självförtroende av tjänsten (60%).
- Känner mindre stress kopplat till sin privatekonomi (65%).

Om BNP Paribas
BNP Paribas är den största banken i EU och den globala bank som har starkast närvaro på plats lokalt i Norden. 2022 utsågs BNP Paribas till ”World’s Best Bank for Sustainable Finance” av den internationella tidskriften Euromoney. 

Under de senaste tre åren har BNP Paribas mer än dubblat sina intäkter från kunderna i regionen och anställt mer än 200 personer i Norden. Idag har gruppen över 900 personer i regionen fördelat över Corporate and Institutional Banking, Personal Finance, Asset Management, försäkring via Cardif, Factoring, car fleet management och leasing via Arval, samt Leasing Solutions.

Om Dreams
Dreams vill bidra till hållbara val – för plånboken och för planeten. Genom sin beteendevetenskapliga metod gör man det enkelt och roligt för sina 460 000 användare att både spara pengar och att fatta hållbara beslut i vardagen. År 2022 bildades Dreams Sustainable AB som ett samägt bolag av Dreams AB och BNP Paribas för att vidareutveckla Dreams framgångsrika koncept för att hjälpa människor till en mer hållbar livsstil. Huvudkontoret, med sina drygt 50 medarbetare, finns i Stockholm. Dreams tillhandahåller banktjänster i samarbete med partnerbanker. För mer information om Dreams, besök www.getdreams.com
 

Presskontakt:

Caroline Ehrning
PR Manager
Dreams
caroline@getdreams.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera