1515
Annons

Storytels streamingintäkter i linje med prognos för Q2 2022

Storytels streamingintäkter för det andra kvartalet 2022 landade på 704 MSEK, vilket motsvarar en årlig tillväxt på +29 procent  – +31 procent exkluderat den ryska verksamheten.

Streamingintäkterna för Nordics-segmentet under det andra kvartalet 2022 landade på 469 MSEK, vilket låg i linje med prognosen. Det genomsnittliga antalet betalande abonnenter i Norden under Q2 var 1 078 000, vilket överträffar förväntningarna och motsvarar en årlig ökning på 94 400 abonnenter jämfört med Q2 2021.

Streamingintäkterna för Non Nordics-segmentet uppgick till 235 MSEK, vilket motsvarar en årlig tillväxt på 93 procent. Exkluderat den ryska verksamheten, uppgick den årliga tillväxten till 112 procent. Det genomsnittliga antalet betalande abonnenter i Non Nordics-segmentet var 953 000 under Q2 2022. Detta motsvarar en årlig tillväxt om 48 procent – 64 procent exkluderat för Ryssland.

– Under det andra kvartalet i år visade Storytel tillväxt på prioriterade marknader i Norden, Europa och USA, säger Ingrid Bojner, acting CEO på Storytel. Under kvartalet introducerade vi även med framgång limited-on-time abonnemanget Basic på flertalet marknader. Initiativet ligger i linje med vår ambition att kontinuerligt erbjuda relevanta alternativ för våra abonnenter. Basic kompletterar Unlimited- och Family-abonnemangen på ett förtjänstfullt sätt, inte minst i utmanande tider när människors hushållsekonomi drabbas av inflationens följdverkningar.

 

Tabell 1: Nyckeltal för Streaming

Tusen SEK

Q2 2021

Q3 2021

Q4 2021

Q1 2022

Q2 2022

Q2 2022

Totalt Streaming*,**

 

 

 

 

Utfall

Prognos

Intäkter

545 451

583 084

605 128

698 599

704 454

698 000-705 000

Bruttoresultat

209 529

233 287

220 003

283 868

 

 

Bruttomarginal

38,4%

40,0%

36,4%

40,6%

 

 

Betalande abonnenter

1 626 900

1 724 000

1 784 600

2 051 000

2 031 000

 

ARPU (SEK/Månad)

112

113

113

114

116

 

 

 

 

 

 

 

 

Streaming Nordics*

 

 

 

 

 

 

Intäkter

423 323

447 199

459 018

458 555

469 390

472 000-474 000

Bruttoresultat

161 457

179 074

171 791

165 788

 

 

Bruttomarginal

38,1%

40,0%

37,4%

36,2%

 

 

Betalande abonnenter

983 600

1 024 000

1 047 900

1 061 000

1 078 000

 

ARPU (SEK/Månad)

143

146

146

144

145

 

 

 

 

 

 

 

 

Streaming Non-Nordics**

 

 

 

 

 

 

Intäkter

122 128

135 885

146 110

240 044

235 064

226 000-231 000

Bruttoresultat

48 073

54 213

48 212

118 080

 

 

Bruttomarginal

39,4%

39,9%

33,0%

49,2%

 

 

Betalande abonnenter

643 300

700 000

736 700

990 000

953 000

 

ARPU (SEK/Månad)

63

65

66

81

82

 

*Storytel Norge är inkluderat i ovan siffror till 100%. I de konsoliderade siffrorna rapporteras Norge enligt kapitalandelsmetoden.
**Inkluderar den ryska verksamheten vilken är under utfasning.

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på info@fnca.se samt 08-528 00 399.

Denna information utgör insiderinformation i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014 och är sådan information som Storytel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, vid tidpunkten angivet i detta pressmeddelande av Bolagets nyhetsdistributör Cision.

För mer information, kontakta:

Andreas Lindblom, Head of Investor Relations
Tel: +46 72 506 14 22
Email: andreas.lindblom@storytel.com

Dan Panas, Head of Communications & PR
Tel: +46 70 186 52 90
Email: dan.panas@storytel.com

Om Storytel
Storytel är en av världens största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker och har över en miljon titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Streamingverksamheten inom Storytel Group sker under varumärkena Storytel, Mofibo och Audiobooks.com. Förlagsverksamheten sköts av Storytel Books, samt av ljudboksförlaget StorySide. Storytel Group finns på över 25 marknader. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Sverige.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Gaming Innovation Group: Invitation to Q2 2022 results presentation

Gaming Innovation Group Inc. (GiG) publishes its interim report for the second quarter 2022 before market opening on Tuesday 16 August 2022.

CEO Richard Brown will present the Q2 2022 results via livestream at 10:00 CET. The presentation will be followed by a Q&A-session, and investors, analysts and journalists are welcome to participate. The presentation will be given in English.

Link to the livestream:
https://www.redeye.se/events/849940/live-q-gaming-innovation-group-4

For further information, please contact:
Tore Formo, Group CFO, tore@gig.com, +47 91668678

About Gaming Innovation Group (GiG)
Gaming Innovation Group is a leading iGaming technology company, providing solutions, products and services to iGaming Operators. Founded in 2012, Gaming Innovation Group’s vision is ‘To be the industry leading platform, sportsbook and media provider delivering world class solutions to our iGaming partners and their customers.  GiG’s mission is to drive sustainable growth and profitability of our partners through product innovation, scalable technology and quality of service. Gaming Innovation Group operates out of Malta and is dual-listed on the Oslo Stock Exchange under the ticker symbol GIG and on Nasdaq Stockholm under the ticker symbol GIGSEK. www.gig.com
 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera