1515
Annons

Novedo förvärvar Nordsign AB

Företagsgruppen Novedo har idag tecknat avtal om att förvärva Nordsign AB. Bolaget är Novedos artonde förvärv sedan starten 2021. Med förvärvet av Nordsign uppgår Novedos proformerade omsättning till cirka 2 miljarder SEK med en EBITDA om 277 MSEK.

Nordsign är ett produkt- och installationsbolag som levererar kundanpassade och kompletta kommersiella skyltlösningar till kunder i hela Norden. Efter fem år av stark tillväxt omsätter bolaget idag ca 70 MSEK med god lönsamhet och går en spännande framtid till mötes.

”Det skall bli väldigt roligt och inspirerande att bli en del av Novedo-gruppen för att tillsammans med dem fortsätta utveckla Nordsign och ta bolaget till nästa nivå. Det känns även bra att vi kan fortsätta driva vidare bolaget på vårt sätt men med ytterligare stöd och strategisk support från Novedo. Det är också viktigt för mig att lyfta fram personalen som gör ett fantastiskt jobb varje dag”, säger Nordsigns VD Erik Asp.

Förvärvet är Novedos artonde sedan starten och det sjunde under 2022 och är ännu ett steg mot börsintroduktionen som är planerad att ske under det första halvåret 2023. Efter förvärvet omsätter Novedo cirka 2 miljarder SEK med en EBITDA om 277 MSEK pro forma.

”Jag är glad att Nordsign vill bli en del av vår företagsgrupp. Nuvarande ägare och VD Erik Asp, som även kommer återinvestera delar av köpeskillingen i Novedo, köpte ut bolaget 2017 och har tillsammans med de anställda på Nordsign lyckats dubbla omsättningen med god lönsamhet. Vi är jätteimponerade av det de byggt upp och ser fram emot en spännande framtid tillsammans”, säger Novedos VD Per-Johan Dahlgren.

För mer information, vänligen kontakta:
Per-Johan Dahlgren
VD
Novedo Holding AB (publ)
per-johan.dahlgren@novedo.se
070-597 06 44




Denna information är sådan information som Novedo är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juli 2022 klockan 08:55 CEST.

Följande bilagor finns för nedladdning:
PRM Nordsign AB SV

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Gaming Innovation Group reports Q2 2022

Gaming Innovation Group Inc. (GiG) reports Q2 2022 revenues* of €22.1 million and an adjusted EBITDA of €8.3 million.

“The strong momentum that we carry forward in Q2 and the exciting milestone of completing the acquisition of Sportnco on April 1st, position our business for continued growth and escalating profitability levels”, says Richard Brown, CEO of GiG.

Financial Highlights

  • All time high revenues* in Q2 2022 amounting to €22.1m (16.1), an increase of 37% YoY, whereof 24% organic
  • Adjusted EBITDA was €8.3m (5.6), up 47%, adjusted EBITDA margin* increased to 37.5% (35.0)
  • EBIT was €2.4m (2.3), with an EBIT margin* of 10.8% (14.3%)
  • Revenues in GiG Media at all-time high of €14.8m (11.0), an increase of 35%, with an all-time high adjusted EBITDA of €7.0m (5.3)
  • Revenues* for Platform & Sportsbook were €7.3m (5.1), an increase of 43% whereof 2% organic (12% organic growth excl. premium fees), with an adjusted EBITDA of €1.3m (0.3)
  • Positive net profit of €1.3m (-0.5) with an EPS of €0.01
  • Positive cash flow from operations of €9.5m (3.5)

Operational Highlights

  • Acquisition of Sportnco completed on 1 April
  • GiG Media reached a sixth successive all-time high in quarterly revenue and player intake, FTDs ended at 79,400 (46,800), up 70%
  • Signed with Tier 1 retail operator Aspers in the UK for the provision of its turnkey managed service solutions
  • First agreement combining the offering from both GiG and Sportnco was signed with Full Games in Angola for both Sportsbook, PAM and managed services, positioning GiG in the exciting emerging African markets
  • Signed head of terms agreement with US based sports betting brand, Crab Sports, to provide Platform and Sportsbook solution in Maryland, the first deal for the combined offering in the US
  • Four additional agreements signed in the quarter, including extension with Betway for the provision of Sportsbook and PAM for Portugal, and new market entries in Spain and Colombia
  • Number of live brands were 58 at quarter end
  • GiG Media was awarded “best casino affiliate” award at the IGB Affiliate Awards in London

Events after Q2

  • Signed an agreement with Betsson Group for platform in Colombia
  • Signed extension with Grupo Boldt in Latam for two additional regulated markets for their Bplay brand
  • Granted a supplier license for Ontario, allowing GiG to partner with operators based in the newly regulated Canadian province
  • Three brands have gone live so far in Q3 2022, and the remaining integration pipeline projects are progressing towards their project plans
  • July has developed positively, and revenues are up 37% compared to the same period last year, whereof 24% organic growth

*Revenues are adjusted for revenues from a platform client where GiG recognizes the full operations in its profit and loss statement, which are partly offset by related cost of sales and site overheads. Cost of sales, marketing expenses and EBITDA-margin are adjusted accordingly. See Note 2 in the Q2-2022 Interim Report for more details.

Investor presentation and webcast
CEO Richard Brown will present the Q2 2022 results via livestream at 10:00 CET. The presentation will be followed by a Q&A-session, and investors, analysts and journalists are welcome to participate. The presentation will be given in English.

Link to the livestream:
https://www.redeye.se/events/849940/live-q-gaming-innovation-group-4

For further information, contact:
Richard Brown, CEO of GiG, richard.brown@gig.com +34 661 599 025
Tore Formo, Group CFO, tore@gig.com +47 91668678
 


This information is information that Gaming Innovation Group Inc. (GiG) is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out above, at 08:00 CET on 16 August 2022.
 

About Gaming Innovation Group (GiG)
Gaming Innovation Group is a leading iGaming technology company, providing solutions, products and services to iGaming Operators. Founded in 2012, Gaming Innovation Group’s vision is ‘To be the industry leading platform, sportsbook and media provider delivering world class solutions to our iGaming partners and their customers. GiG’s mission is to drive sustainable growth and profitability of our partners through product innovation, scalable technology and quality of service. Gaming Innovation Group operates out of Malta and is dual-listed on the Oslo Stock Exchange under the ticker symbol GIG and on Nasdaq Stockholm under the ticker symbol GIGSEK. www.gig.com

Legal disclaimer
Gaming Innovation Group Inc. gives forecasts. Certain statements in the report are forward-looking and the actual outcomes may be materially different. In addition to the factors discussed, other factors could have an impact on actual outcomes. Such factors include developments for customers, competitors, the impact of economic and market conditions, national and international legislation and regulations, fiscal regulations, the effectiveness of copyright for computer systems, technological developments, fluctuation in exchange rates, interest rates and political risks.

Följande bilagor finns för nedladdning:
GiG_Q2_2022
GiG Q2 2022 presentation


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera