1515
Annons

Så kan 4 volatila tillgångar gå, under 2022

Det har varit en svår vår för investerare under 2022 och många sektorer har varit mer volatila än vanligt. Sammantaget så finns det fortfarande stor osäkerhet på de finansiella marknaderna, men vissa ljusglimtar kan skymtas. Pensionsspecialisten Johan Berntorp på Valutahandel.se diskuterar vad som kan hända med räntor, aktier, valutor, fastigheter och råvaror.

Idag så tar Valutahandel.se upp ett antal viktiga tillgångar som diskuterats fltigt på slutet.

Räntorna
Räntorna kan enligt Berntorp på Valutahandel.se anses vara boven som skapat volatilitet på aktie- och valutamarknaden. Ifall inflationen stiger eller ligger på samma nivå, så kommer troligen räntor stiga mot eller hålla sig uppe. Medan räntorna i västvärlden kan gå upp väsentligt på relativt kort tid, så finns det också möjlighet att de sjunker efter några höjningar, förutsatt att inflationen minskar. 

Valutorna
Dollarn (USD) har varit väldigt stark det senaste halvåret. Den amerikanska valutan är ofta en tillflyktsort under politiska och ekonomiska orosmoln. Svenska kronan har studsat vid 10.16 SEK för en dollar så sent som i maj månad och ligger i en uppåtgående trendkanal, med 9.60 som stödnivå. Flera analytiker som Valutahandel.se talat med tror att kurvan för USD/SEK håller på att plana ut och att svenska kronan sakta men säkert kan leta sig mot 9.50 nivån i slutet av 2022 eller början av 2023. 

När det kommer till Sverige, så förväntar sig Susanna Spector på Nordea en 50 punkters höjning den 29 juni, 2022. Ifall detta slår in, så kan den svenska kronan stärkas ytterligare mot några viktiga handelspartners. Den norska kronan blev väldigt stark i början av året, då det talades om upp till åtta räntehöjningar. Även om Norges bank förväntar sig 2.5% ränta i Norge under slutet av 2023, så har valutamarknaden minskat intresset för norska kronan den sista månaden. NOK/SEK börjar dessutom närma sig paritet igen. Efter att ha krävt 1.11 sek för 1 nok så sent som i mars, 2022, så handlas valutaparet nu för 1.03. 

Aktierna
Stockholmsbörsen är ner drygt 19% i år, medan S&P 500 tappar runt 17% och Nasdaq Composite är ner nästan 28% i år. Ifall aktiemarknaden fortsätter ner så är det inte osannolikt att bottennivåerna från Covid-kraschen nås igen, menar Johan Berntorp, pensionsspecialist på Optimal Advice.  

Fastigheter
Med högre räntor så bör det blir en avkylning med något sjunkande priser på den privata fastighetsmarknaden det kommande året. Statistik från Valueguard i Sverige visar en nedgång på 0.9% i Stockholm den senaste månaden, medan Malmö fortfarande haft stigande priset på över 1% den sista månaden.

Läs mer om problem, möjligheter och oljan i artikeln på Valutahandel.se om utsikterna 2022.

Markus Jalmerot
Editor-in-Chief & co-founder
+351911065323
mj@valutahandel.se


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från TransportföretagenAnnons

”Satsa på elflyg till Visby så fort som möjligt”

Under Almedalsveckan samlas mängder av besökare i Visby. Och faktum är att denna destination skulle kunna bli en av världens första reguljära elflyg-sträckor: 

– Vi är mitt inne i utvecklingen av morgondagens flyg, en del har redan tagit till skyarna, säger Fredrik Kämpfe, branschchef flyg, Transportföretagen. 

Om vi för ett decennium sedan talat om leveranser med drönare, om reguljära elflyglinjer och om vertikalstartande flygtaxifarkoster, då hade många avfärdat det som science fiction. I dag är vissa av dessa lösningar verklighet. Morgondagens flyg är nämligen redan här. För att undersöka utvecklingen tog Transportföretagen, via analysföretaget IBG, fram rapporten Morgondagens flyg.

– En del av morgondagens flyg har redan tagit till skyarna. Vi har exempelvis drönartrafik vad gäller samhällsviktiga tjänster som spaning och kontroll, och även vissa leveranser i världen sker redan i dag med drönare. Ett exempel såg vi under pandemin då drönare användes för leveranser av både covidtester och covidvaccin, sammanfattar Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen flyg. 

Ytterligare ett exempel på utveckling som lyfts i rapporten är elflyget. För två år sedan certifierades det första mindre elflygplanet och mer är på gång. 

– När det gäller persontrafiken har vi världens första certifierade elflygplan för två personer, det slovenska Pipistrel Velis Electro. Det kommer att följas av flera mindre elflygplan. Om några år kommer många vertikalstartande, så kallade eVTOL (electrical vertical take-off and landing), vara godkända för kommersiell drift och om ytterligare några år kommer de lite större flygplanen för passagerartrafik att börja introduceras.

Sverige kan bli världsledande

Den snabba tekniska utvecklingen drivs bland annat av behovet av ökad hållbarhet, men också av jakten på mer transporteffektivitet. Rapporten fastslår att flyget är snabbare och billigare att klimatanpassa än andra transportslag: 

– Flyget har alltid varit ett infrastrukturlätt transportmedel. Tre kilometer landningsbana kan ta dig runt hela världen, men tre kilometer järnväg eller väg tar dig exakt tre kilometer. När vi kan transportera fossil- och utsläppsfritt kommer vi i högre grad fokusera på infrastrukturen. Tänk transportnyttan som 20–30 elektrifierade flygplatser med 20 elflygplan för regionaltrafik kan ge!

Utvecklingen innebär att behovet av våra regionala flygplatser kommer att öka: 

– Jag är helt säker på att de regionala flygplatserna, ta exempelvis Visby flygplats, kommer att stå som segrare i kampen om goda förbindelser. Kan man lösa finansieringen, färdigställa det tekniska samt säkra tillgången på el, då kommer de första elflygsrutterna att gå mellan regionala flygplatser. 

Sverige är också väl lämpat som arena för nästa generations flyg, menar Fredrik Kämpfe. Men, för att vi ska kunna få alla fördelar som framtidens klimatsmarta resande ger måste vi se över satsningarna redan i dag.  

– Vi måste börja titta mer konkret på framtidens flyg – att leverera, snarare än att bara satsa på projekt för forskning och utveckling. Nästa regering får ett uppdrag av mig: peka ut vilka linjer som först ska få elflyg och hur infrastrukturen ska bekostas! Det krävs nämligen ett nytag om finansiering för att det här ska ta fart. Ser man på till exempel Visby finns det många bolag och parter som skulle vara intresserade av sådan trafik. Gör slag i saken och satsa på elflyg till Visby från fastlandet så fort som möjligt. Det skulle kunna bli en av världens första reguljära linjer för elflyg, avslutar Fredrik Kämpfe. 

Fakta: Om rapporten
Rapporten Morgondagens flyg är framtagen av IBG på uppdrag av Transportföretagen med stöd från ett antal internationella experter inom olika områden. Syftet är att beskriva flygsektorn idag och imorgon och adressera hur flyget, flygplatser och tillkommande drönartrafik utvecklas samt kan påskynda omställningen mot fossilfria transporter. 

Här kan du läsa hela rapporten. 

Mer från Transportföretagen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transportföretagen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?