1515
Annons

UHU blir först i världen med Svanenmärkt limstift

UHU, ett varumärke ägt av Bolton Adhesives erbjuder lim av premiumkvalitet i mer än 125 länder. Hållbarhet är ett kärnvärde hos Bolton Adhesives, vilket återspeglas i Boltons We Care program och den kontinuerliga ambitionen att utveckla innovativa, hållbara produkter över hela världen. Den senaste bedriften är certifieringen av UHU stic ReNATURE med den nordiska Svanenmärkningen, vilket gör den till det första limstiftet i världen att erhålla den certifieringen.

Limstiftet har klarat Svanens tester både vad gäller funktion och kemikalieinnehåll samt andelen förnybar råvara i behållarens material. Svanenmärkningen ska inspirera till åtgärder för en hållbar konsumtion av produkter som har en gynnsam inverkan på miljön.

UHU stic ReNATURE vrldens frsta Svanenmrkta limstift med vxtbaserad behllare Marknaden fr limstift vxer och hllbarhetsarbetet r mycket viktigt

–Trots digitalisering och minskad pappersanvändning ökar försäljningen av limstift, säger Michel Berkes, Director of International Sales på Bolton Adhesives och UHU, ett av kärnvarumärkena i Bolton Adhesives portfölj. I dessa tider av digitalisering har behovet av hantverk som en motvikt successivt ökat, då människor vill uttrycka sin kreativitet både i skolan och hemma. Att göra detta på ett hållbart sätt är en hjärtefråga hos dagens konsumenter, särskilt i de nordiska länderna.

Michel Berkes Director International Sales UHU

En utmaning gällande hållbarheten kring limstift har under lång tid varit plasten som finns i behållaren och korken. Även om själva limmet består av 98 procent naturliga råvaror kräver det hårt arbete att byta ut den fossila plasten i limstiftets behållare och kork utan att kompromissa med kraven på funktion och säkerhet.

UHU stic ReNATURE är resultatet av ett pågående FoU arbete för att öka andelen förnybar råvara i plastmaterialet. Behållaren innehåller i dagsläget cirka 58 procent bioplast, det vill säga växtbaserade råvaror i form av polyeten från sockerrör, vilket ger fördelen av minskade CO2-utsläpp och minskad användning av fossila resurser som i slutändan har en positiv miljöpåverkan. Ambitionen är att öka andelen förnybar råvara ytterligare.

Ulf Eriksson, är produktspecialist på Miljömärkning Sverige AB som driver den nordiska Svanenmärkningen i Sverige. Han är mycket nöjd med att kunna godkänna det första Svanenmärkta limstiftet i världen efter en lång testprocess som bland annat inkluderat besök på fabriken i Tyskland där limmet tillverkas. För den europeiska marknaden betyder produktion i Tyskland korta transportvägar jämfört med asiatiska produkter.

–UHU har satsat stort på en mer hållbar produkt och skött det med elegans vad gäller limstiftet. Ett premiumstift som uppfyller både Svanens strikta kemikaliekrav på själva limmet och den höga halten av ickefossil råvara i plastdelarna. Det visar god kvalitet i tester av funktionen. Detta är viktigt eftersom hållbarhet inte får kompromissa med kvaliteten. Vi hoppas att återförsäljare och inköpare drar nytta av Svanen och gör skillnad, säger Ulf Eriksson, rådgivare på Miljömärkning Sweden AB.

Nordic Swan Ecolabel

Stort värde sätts på Svanen utöver de europeiska miljömärkningarna som limstiftet UHU stic ReNATURE redan erhållit. UHU:s produktion sker i Bühl, en stad i Baden-Württemberg och distribueras i Sverige av BIC Nordic, som levererar produkter som ingår i upphandlingar som bolagets B2B kunder har. Hållbarhet är ett stort fokus inom BIC:s organisation, och har under 15 år varit en röd tråd i deras FoU, tillverkning, produkter och förpackningar.

–På detta sätt ger Svanenmärkningen av UHU stic ReNATURE många barn i Sverige möjlighet att använda Svanenmärkt lim i sitt skolarbete, säger Mathias Freiholtz, VD BIC Nordic AB. I Norden är vi kända för vårt starka engagemang för hållbarhet och vår önskan att leva i harmoni med naturen och jordens resurser. Vi vill profilera UHU stic ReNATURE här, och vi betraktar den nordiska Svanenmärkningen med dess långa och krävande granskningsprocess som det ultimata erkännandet av att UHUs ansträngningar inom hållbarhet bär frukt.

För ytterligare information eller kontakt med talespersoner vänligen kontakta:

Ulf Eriksson, Advisor Miljömärkning Sverige AB,
ansvarig för Svanenmärkningen UHU stic ReNATURE
T: +46 8-55 55 24 44
E: ulf.eriksson@svanen.se

Elma Sabanovic, mediekontakt för UHU Sverige och Norden
T: +46 723 18 49 49
E: elma.sabanovic@coast.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande UHU stic ReNATURE 220517
FAQ UHU stic ReNATURE


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


KPMG vinnare i SAS Hackathon tillsammans med Swedbank

Hållbarhet och klimat står högt upp på agendan hos många finansiella institutioner. Under våren deltog ett team från KPMG i SAS Hackathon för att lösa två utmaningar för storbanken Swedbank kopplade till klimatriskanalys och datamodellering – och med bidraget "Green Swedbank" tog teamet hem förstaplatsen i en av kategorierna.

Vi fick en pratstund med projektledaren Mathilda Julin som deltog tillsammans med Megan van der Westhuizen från KPMG i Sydafrika. Mathilda Julin jobbar till vardags i rådgivningsteamet inom financial services på KPMG i Sverige. 

Grattis Matilda och teamet! Hur kommer det sig att KPMG fick möjligheten att göra detta hackathon tillsammans med Swedbank?

- KPMG och SAS har ett starkt lokalt och globalt samarbete där vi tillsammans hjälper våra kunder till bättre, effektivare och databaserade beslut baserat på SAS analys- och modelleringsplattform. Swedbank är en av våra gemensamma kunder där vi på KPMG tillsammans med SAS plattform kunde skapa värde inom hållbarhetsområdet för banken. 

Beskriv kortfattat vad uppgiften gick ut på:

- Swedbank hade två befintliga utmaningar där de såg möjligheter med att använda data och analys för bättre beslut. Det ena området var inom klimatriskanalys, baserat på översvämningsdata och fastigheter, och det andra inom datamodellering för mer automatiserade processer. Med hjälp av SAS-plattformen och erfarenhet från branschspecifika lösningar samt datamodellering och analys från KPMG kunde vi skapa en PoC (Proof of Concept) för bättre beslutsunderlag och tidsbesparingar hos banken.

Kan du berätta lite mer om bidraget "Green Swedbank" som ni i teamet tog fram?

- Hållbarhet blir en allt viktigare fråga inom den finansiella sektorn. Översvämningar är en aspekt av klimatförändringar som kommer att orsaka ökade ekonomiska konsekvenser i framtiden och påverka hur vi lever våra liv och var vi investerar. En sådan klimatrisk måste finansiella institutioner ta hänsyn till när de fattar beslut. Under vårens hackathon byggde vi en lösning som ger Swedbank förutsättningar för snabbare och mer databaserade beslut i sin bedömning av översvämningsrisker i olika geografiska områden.

SAS Hackathons motivering till förstaplatsen i sektorn ”Banking”:

”Det vinnande bidraget är en nytänkande idé och lösning som drastiskt kommer minska riskerna med klimatförändringen. Liknande lösningar för att hantera sådana risker har hittills saknats på marknaden. Affärscaset är tydligt och övertygande samtidigt som tekniken kommer till användning på bästa vis med en prediktionsmodell och tydligt definierat affärsvärde. Teamet har på bästa sätt kombinerat ESG och hållbarhet med relevant data, som gör att lösningen så gott som är redo att lansera. Stort grattis till det vinnande teamet och från hela #SASHackathon team”.

Länkar:

Se en kort film som presenterar den vinnande lösningen (kpmg.se)

Här kan du läsa mer om bidraget Green Swedbank

Om SAS Hackathon: KPMG deltog tillsammans med Swedbank på SAS Hackathon 2022. SAS Hackathon är en tävling och samtidigt en innovationshubb där några av de främsta data- och techentusiasterna deltar. Målet är att finna lösningar på organisatoriska eller humanitära utmaningar genom att använda SAS Analytics, AI samt open source på Microsoft Azure.

Laura Manninen
Pressansvarig 
+46 (0) 70 8945839
laura.manninen@kpmg.se


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?