1515
Annons

Mindforce tar in 28 MSEK för att utveckla spel i kampen mot psykisk ohälsa

Pressmeddelande
Göteborg, 13 maj 2022

Mindforce Game Lab AB (”Mindforce”) tar in 28 MSEK i nytt kapital för att genomföra kliniska prövningar med bolagets första CE-märkta mobilspel Fig. Huvudinvesterare i nyemissionen är Colibri Ventures och First Venture samt befintliga delägarna Kung Fu Invest och Partnerinvest Norr. Colibri Ventures tar även plats i styrelsen.

Mindforce utvecklar framtidens behandlingsmetod mot psykisk ohälsa, genom att ta fram digitala terapier som kan kombineras med patienters medicinering. Beteendevetenskap, underhållning och gamification ligger till grund för mobilspelet Fig, som syftar till att skapa sunda rutiner och förändra beteendemönster. Ambitionen är att öka effekten av behandlingen, stärka psykiskt välmående och i förlängningen reducera kostnader inom vården. Idén baseras på forskning av Emma Lundberg, professor på KTH och Stanford University samt medgrundare av Mindforce.

Psykisk hälsa är viktigare än någonsin. Antalet människor som diagnostiserats med psykiska sjukdomar är på historiskt höga nivåer. Samtidigt finns en enorm problematik i att ungefär varannan person inte följer medicineringsplanen som deras läkare föreskrivit. Det finns därför ett stort otillfredsställt medicinskt behov att öka följsamhet till medicinering. Och därigenom öka effekten av nuvarande standardbehandling.

Mindforce har lyckats visa på en markant förbättring av patienters följsamhet till medicinering, genom att spela Fig. Med hjälp av det tillförskaffade kapitalet, kommer företaget genomföra ett flertal kliniska prövningar med fokus på depression och bipolär sjukdom, för att ytterligare utveckla Fig.

"Vi är väldigt stolta över att ha säkerställt denna nyemission. Mindforce går in i en ny fas med nya möjligheter. Vi ser fram emot att genomföra ett kliniskt program med Fig som en del av behandling och stöd för människor med depression och bipolär sjukdom. Och vi välkomnar Colibri Ventures och First Venture som nya aktieägare på resan framåt,” säger Anders Rabbe, VD på Mindforce.

Colibri Ventures, största investeraren i nyemissionen, kommer även att ta plats i Mindforces styrelse.

”Vi ser en väldigt stor potential i Mindforce, som ligger helt rätt i tiden. Mindforces idé och produkt kompletterar nuvarande behandlingsformer på ett effektivt och innovativt sätt. Jag är imponerad över hur Mindforce på kort tid lyckats bygga ett så pass erfaret team, som vi på sikt tror kommer leverera unika lösningar för en rad sjukdomsområden. Vi ser fram emot att vara med och stötta Mindforce i denna spännande resa,” säger Fredrik Dahl, partner på Colibri Ventures.

För vidare upplysningar:

Anders Rabbe, VD

anders.rabbe@mindforcegamelab.com

070-764 65 00

 
Om Mindforce Game Lab

Mindforce Game Lab utvecklar en portfölj av digitala terapier som utnyttjar spelteknologi. Bolagets första produkt (Fig) är ett mobilspel som riktar in sig på mental hälsa - bipolär sjukdom och depression. Mindforce riktar i första hand in sig på den svenska och amerikanska marknaden och kommer genomföra kliniska studier på båda marknaderna under kommande år.

Mindforce har kontor i Göteborg och Skellefteå och har ett erfaret team med spetskompetens inom spelutveckling, användardesign och genomförandet av kliniska studier.

För mer information se: www.mindforcegamelab.com 

 

 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Mindforce tar in 28 MSEK för att utveckla spel i kampen mot psykisk ohälsa

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Prevas öppnar upp nästa UX-enhet

Design där användaren står i centrum blir alltmer viktigt och behoven av kompetens inom User Experience (UX) är efterfrågat hos våra kunder. Därför fortsätter Prevas att satsa på tillväxt inom UX-området och startar ett nytt team i Stockholm som ska jobba med användarupplevelser i olika former.

På Prevas arbetar vi med att ta vara på teknikens och digitaliseringens möjligheter. Våra kunder finns i många branscher där flertalet av dem vill dra större nytta av de möjligheter som teknikutvecklingen skapar. Vår satsning på tillväxt i Stockholmsområdet inom UX-området möter behoven vi ser hos våra kunder.

- Det som binder oss samman är nyfikenheten på hur man med hjälp av teknik kan bidra till en bättre värld. Att lösa problem på nya innovativa sätt, och med användarnas perspektiv i fokus, skapar värdefullt mervärde för både våra kunder och deras kunder. På så sätt kan vi lyfta våra kunders produkter eller tjänster till nya nivåer, säger Maron Zeidan som etablerar och driver den nya enheten i Stockholm.

För ca tre år sedan startade Prevas sin lyckosamma satsning inom UX i Malmö, med Helena Gautam som ansvarig. Där har Prevas idag ett etablerat designteam med kunder inom bland annat traditionella industrier, Life Science och offentlig sektor.

- Vi ser framför oss att vi redan inom ett par år har ett team på 10–15 medarbetare i Stockholms-regionen med fokus på användarvänliga och smarta produkter, tjänster och lösningar. Som spänner över flera kompetensområden som exempelvis industri-, service- och UX-design samt UX-research och visuell design. Om du är nyfiken på att veta mer eller att vara med från start på denna spännande resa går det bra att kontakta mig, fortsätter Maron Zeidan.

Prevas verksamhet i Stockholm har över 280 medarbetare, där senaste tillskottet var förvärvet av BitSIM NOW. I Prevas projektutvecklingsprojekt tar vi ansvar för allt från innovation till utveckling och därefter verifiering, tester och förberedelser för produktion. Även expertkompetens inom medicintekniska regelverk och medicinteknisk certifiering.

För mer information, kontakta:
Hans-Erik Wikman, regionchef Prevas Stockholm, Mobil: +46 733 35 22 22, E-mail: hans-erik.wikman@prevas.se 
Maron Zeidan, Business Unit Manager UX, Mobil: +46 72 150 12 17, E-mail: maron.zeidan@prevas.se   

Följande bilagor finns för nedladdning:
Prevas pressrelease 20220524, satsning inom UX

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?